Ni som suger via dräneringen, vart tar er dränering vägen på andra sidan ?
Jag har kommunalt va, så mitt drän går ut i en brunn tillsammans med dagvattnet, sen går den brunnen vidare ut till kommunens ledningar i gatan, om jag sätter fläkt och börjar suga ur den, så suger jag väl in hela gatans eventuella radon till mitt hus ?

S salkin85 skrev:
så suger jag väl in hela gatans eventuella radon till mitt hus
gatans rör är ju inte dränrör utan täta vattenrör.

Tänker att grannarna har sin dränering kopplad på samma vis ?

Jepp det måste vara vattenlås på utgående och stuprör i brunnen, samt ett tätt lock på brunnen. Även eventuella uppstick från drän för rensning ska pluggas. Annars kan det inte suga. En fäkte kan sättas på topp av brunnen. Det med vattenlås görs med 90 graders böj på rören i brunnen. Botten brukar vara rätt långt ner och brunnen kanske 50 cm i dim. Då kan det bli svårt att få dit några böjar långt ner, som ska gå ner under vattenytan i brunnen. Endast drän ska vara öppen om en fläkt sätts på topp av brunnen.

Några kanske har så, men speciellt vanligt lär det ju inte vara. Och frågan är om det spelar någon roll. Bara du fixar ett svagt undertryck så är ju problemet löst.

MathiasS MathiasS skrev:
gatans rör är ju inte dränrör utan täta vattenrör.
Och massor av luft ända från utsläpp av dagvatten eller avluftning som som sker genom andras påstick av dagvatten.

Hej!

Lånar denna tråd lite. Borde det inte funka att borra ett 100 mm vertikalt hål (med jordborr) precis utanför fasad, stoppa ner dräneringsrör och sen stoppa i julafläkt?

Borken1 Borken1 skrev:
Hej!

Lånar denna tråd lite. Borde det inte funka att borra ett 100 mm vertikalt hål (med jordborr) precis utanför fasad, stoppa ner dräneringsrör och sen stoppa i julafläkt?
Jepp det kommer att suga ut markradon, men bara lokalt just där. För att fungera så måste det nog till ett dränrör per 2 meter runt huset. Det ska suga runt om husets fot och det görs bäst med att dränrören runt kopplas ihop och en fläkt sätts. Det ska då göras så att det går upp ett helt rör till ovan mark, för att för vacum under jord längst ner.

J
J jonaserik skrev:
Jepp det kommer att suga ut markradon, men bara lokalt just där. För att fungera så måste det nog till ett dränrör per 2 meter runt huset. Det ska suga runt om husets fot och det görs bäst med att dränrören runt kopplas ihop och en fläkt sätts. Det ska då göras så att det går upp ett helt rör till ovan mark, för att för vacum under jord längst ner.
Du glömde att det bör vara makadam runt dränrören om man vill få någon nytta av det..

Absolut makadam runt rör och sen är det även makadam under betongplatta.

Förstår att det inte täcker hela huset men tänkte ändå att det kunde täcka en del av en 140m2 platta.

M
Min dränering är kopplad till stenkistor på varsin sida om huset. Bör det fungera ändå eller tror ni det blir verkningslöst utan vattenlås?

M maer031 skrev:
Min dränering är kopplad till stenkistor på varsin sida om huset. Bör det fungera ändå eller tror ni det blir verkningslöst utan vattenlås?
Fungera och fungera, till viss del gör det ett jobb med fläktar, men det kommer inte att bli något vacum i dränrören, som det måste bli. Jordluften kommer att dugas från stenkistor. Så det med ett vattenlås är nog att föredra om man vill att markradon ska bli mindre in i husets nedre del.

• Gilla
maer031
  • Laddar…
Det du behöver är en tät brunn där dränen kommer in ca 30 cm över botten. Utfarten till stenkista ska vara ca 20 cm över botten och på den ska det vara en 90 graders böj som slutar under vattenytan, då är det ett vattenlås där och brunnen tät. En fläkt kan med fördel då sättas på locket som ska vara på topp av brunnen.
Är du med.

J jonaserik skrev:
Det du behöver är en tät brunn där dränen kommer in ca 30 cm över botten. Utfarten till stenkista ska vara ca 20 cm över botten och på den ska det vara en 90 graders böj som slutar under vattenytan, då är det ett vattenlås där och brunnen tät. En fläkt kan med fördel då sättas på locket som ska vara på topp av brunnen.
Är du med.
Hej!

Jag snickrade igår ihop en radonsugslåda som jag kopplade till toppen av dräneringens pumpbrunn. Fläkten är endast nerstucken i toppen av pumpbrunnen och jag har ganska dåligt sug samt att mätvärdet från Airthings inte gått ner alls.

Fläkten i fråga är en enkel kanalfläkt från Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...6T1ONz6iNz_UHRUHwSw101RZ5YTgM9CBoCUn4QAvD_BwE

Bollade lite idéer med ChatGPT som säger att det är fel typ av fläkt, att ovan fläkt är en Axialfläkt men att det ska vara en Radialfläkt. Vad har ni för fläktar?

Är det typ denna som gäller?
https://ventilation.se/sv/products/...zPuG3QsuRmFfQn0OgYzHn5LAYvceyYZhoCpTAQAvD_BwE

Tack för svar!

• Pumpbrunn med orange rör kopplat till dräneringssystem, omgiven av jord och löv, sedd från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radonsugslåda kopplad till toppen av pumpbrunn, synlig vit böjd ventilationsrör och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Saklie Saklie skrev:
Hej!

Jag snickrade igår ihop en radonsugslåda som jag kopplade till toppen av dräneringens pumpbrunn. Fläkten är endast nerstucken i toppen av pumpbrunnen och jag har ganska dåligt sug samt att mätvärdet från Airthings inte gått ner alls.

Fläkten i fråga är en enkel kanalfläkt från Biltema:
[länk]

Bollade lite idéer med ChatGPT som säger att det är fel typ av fläkt, att ovan fläkt är en Axialfläkt men att det ska vara en Radialfläkt. Vad har ni för fläktar?

Är det typ denna som gäller?
[länk]

Tack för svar!
Duger bra den där fläkten, kanske lite kraftig, men börja med den nu och senare variera farten med en motortyridtor. Sen som du säger, dåligt sug. Är det så för att du inte känner något blås ut från den. Det är tätt nere i jorden och ingen tilluft, fläkten ska bara skapa ett undertryck på ca 2 - 3 mm och det kommer du kanske inte att känna med handen. Om du sätter en tändare eller ljus vid utblåset, fladdrar lågan lite lätt då. Det kan ta upp till en vecka innan det blir märkbart i källaren med radonförekomsten, så det blir att avvvakta ett tag och kanske mäta i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.