Tänkte andvända stolpskor (gjutna på vid slipen där båten kommer att stå och fastskruvade stolpskor på den "lösa" delen som då kommer att stoppas ner i borrande hål på berget så den inte glider.

Det jag samlade om tidigare är stävöglan som jag undrar om hur mycket de brukar att klara. Men o andra sidan så är den till för att dra båten i så..

S snuffe82 skrev:
Tänkte andvända stolpskor (gjutna på vid slipen där båten kommer att stå och fastskruvade stolpskor på den "lösa" delen som då kommer att stoppas ner i borrande hål på berget så den inte glider.

Det jag samlade om tidigare är stävöglan som jag undrar om hur mycket de brukar att klara. Men o andra sidan så är den till för att dra båten i så..
Jag gör ett antagande om att stävöglan ska kunna klara båtens vikt. Om inte blir det mission impossible att vinscha upp båten på båtvagn till bilen.

Vad det gäller hjul i början tycker jag att det är overkill att placera hjul så pass nära. När båten ligger över de första rullarna måste slipen ligga i en perfekt vinkel för att de resterande rullarna ska hjälpa till så jag föreslår att du gör minst ~50cm mellan rullarna.

• Gilla
snuffe82
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
Jag gör ett antagande om att stävöglan ska kunna klara båtens vikt. Om inte blir det mission impossible att vinscha upp båten på båtvagn till bilen.

Vad det gäller hjul i början tycker jag att det är overkill att placera hjul så pass nära. När båten ligger över de första rullarna måste slipen ligga i en perfekt vinkel för att de resterande rullarna ska hjälpa till så jag föreslår att du gör minst ~50cm mellan rullarna.
Jo, 50cm eller så kanske gör större nytta. Tänkte på en annan lösning. Har tänkt att andvända båtstöd model större till slipen som klarar 800-1000kg, dels för att det blir en stadig förbindelse mellan reglarna och för att jag skulle vilja få upp båten så högt som möjligt då jag vill kunna ha motorn helt nedfälld när den står där under vintern.
Men jag fick en tanke nu om att kanske ha en egen lösning precis i början på de två första hjulen så att lutningen blir så "obrant" som möjligt när den reser sig från vattnet och det är att montera dessa två hjul direkt på regeln så att endast topparna av hjulen tar fäste i båten.

Typ två sådanna här hjul:
https://www.marinvaror.se/butik/batslipar/tillbehor-batslipar/hjul-till-batslip-1000-kg/

Kanske blir 15-20 cm höjdskillnad. Eller tänket jag fel nu ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.