Då kommer nästa fråga:)

Ska jag kexa i hop dom eller? Å hur aka jag för i girnigen?

Tjocklek på mdf? Så den bli stabil

Nu är jag ingen expert på det här området, så lite inte blint på vad jag säger. Men enligt min uppfattning så flexar mdf en del. Jag hade nog hellre satsat på fanerad plywood om det gick att få tag på. Det är nog lite känslomässigt också. Det är ju trots allt riktigt trä i det. :-)
Nu vet jag inte hur resten av bordet ska se ut, var ska du t.ex. sätta benen?
Jag hade gjort en kostruktion så det fanns lite stöd under skivan också. Denna hade jag satt fast i sargen och i sargen hade jag fräst ut ett spår i vilket skivan kunde ligga. Spåret äter ju iofs lite av tjockleken på sargen, men det behöver inte vara så mycket. På det här sättet får skivan ett stöd i kanten och du riskerar inte att sargen och skivan inte hamnar helt plant.
Har du stöd under skivan behöver den inte vara så tjock. Skulle tro att runt 20mm skulle räcka.

Jag tror din idé om att kexa ihop geringarna är ganska bra. Alternativen skulle kunna vara någon form av genomgående plugg eller något liknande, om man vill ha en detalj som sticker ut lite.

Kan du hitta något med sågat istället för skuret fanér så ser det ut som riktiga plankor så då bör det inte bli så stor skillnad från hur du hade tänkt dig från början.

MDF är överlägset plywood i detta fallet.
Faner sågas inte men man skiljer på svarvad faner som används till plywood och kvartsskuren som om man blandar om bitarna så ser det ut som limfog.

Hade jag massiv valnöt, aldrig att jag sätter sarg, kan börja bli opraktisk med 100 mm och det avslöjas raskt med ett litet grepp med handen.

Protte

Tanken är att jag ska ska limma farnerern sj på skivan, sedan sätta sargen runtom, slipa allt för att sedan lacka den.

Under bordet så kommer jag även där sätta en lite sarg, för att få bra stöd för skivan och att få in benen, så det smälter in.

Varför skulle det vara opraktiskt?

finns det något ställe där man kan beställa farner? har googlar å mailet men det verkar som dom flesta inte säljer till provatperssoner

Holms i Sala säljer till privatpersoner
Dom äger oxå Fanerimporten

Intressant. Vad beställde du? Vad kostade frakten? Hur var faneren packad?

Jag beställde 4st 250*30cm askfaner av iron on typ, alltså förlimmade så man stryker på som en kantlist, beställde också lite bra att ha saker, kantlister o annat smått o gott. Faneren var rullad så jag fick en rulle ca 25cm i diameter * 30-35cm lång, frakt 15£.

Det finns kanske billigare faner lokalt i Sverige men jag gillar internetshopping med bra bilder där man kan surfa runt, många svenska handlare är av typen "ring för prisuppgift, kom o titta om du vill ha nåt" och det tycker jag är aningen bökigt om man inte har butiken runt knuten.

Tack för svar. Kan bara hålla med; det är perfekt att kunna sitta vid datorn i lugn och ro (även om det naturligtvis vore bäst om man kunde se det med egna ögon i en närbelägen affär).

Själv blir jag alltid så avundsjuk på engelsmännen när jag ser annonserna från företag som säljer snickerivirke på nätet.

tack så mycket för länken, blir att beställa....

men nu till några frågor igen:/
1. vad ska jag limma fanéren med, alt köpa den som är färdiglimmad?
2. vilken typ av skiva ska man välja, MDF, spån, plywood,

ska även kika på vilka storlekerar jag kan köpa valnöten i, kan hända att det finns olika att köpa.

Kom ihåg att köpa spärrfaner alt fanera både över och undersida med valnöten.
Protte

berne88 skrev:
tack så mycket för länken, blir att beställa....

men nu till några frågor igen:/
1. vad ska jag limma fanéren med, alt köpa den som är färdiglimmad?
2. vilken typ av skiva ska man välja, MDF, spån, plywood,

ska även kika på vilka storlekerar jag kan köpa valnöten i, kan hända att det finns olika att köpa.
Den som är förlimmad med smältlim är smidig om man inte behöver skarva i breddled, vilket du kommer behöva om bordet är bredare än 30cm vilket jag antar det är. Problemet att skarva 2 ark är att faneret krymper efter man värmt på det med strykjärnet. Så, man tycker man gör en osynlig skarv sen när faneret svalnat så är det 1mm glipa. Jag fanerade 2 separata mdf bitar, fräste kanterna raka, och limma/kexa sen ihop dessa båda bitar, fick då en osynlig skarv. Skulle dock inte rekommendera den lösningen, rätt bökigt och ställer stora krav på att man får till mdf limningen 100%, annars får man skarv + skivan tappar mycket styrka.

Så, då återstår att fanera på traditionellt vis och där lämnar jag med varm hand över till någon annan att berätta hur det ska gå till. Helt enkelt är det inte i alla fall.

Ola C skrev:
Den som är förlimmad med smältlim är smidig om man inte behöver skarva i breddled, vilket du kommer behöva om bordet är bredare än 30cm vilket jag antar det är. Problemet att skarva 2 ark är att faneret krymper efter man värmt på det med strykjärnet. Så, man tycker man gör en osynlig skarv sen när faneret svalnat så är det 1mm glipa. Jag fanerade 2 separata mdf bitar, fräste kanterna raka, och limma/kexa sen ihop dessa båda bitar, fick då en osynlig skarv. Skulle dock inte rekommendera den lösningen, rätt bökigt och ställer stora krav på att man får till mdf limningen 100%, annars får man skarv + skivan tappar mycket styrka.

Så, då återstår att fanera på traditionellt vis och där lämnar jag med varm hand över till någon annan att berätta hur det ska gå till. Helt enkelt är det inte i alla fall.
Ja om man ska lägga ner både pengar och tid så är det ju kul om det det blir bra. Är inte kul om man får en synlig skarv.

Varför inte köpa färdigfanerad mdf? Det blir nog både billigare och enklare.
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.