Vid bastubygget är det viktigt att tänka på luftgenomströmningen och att ventilation och aggregat stämmer överens. Det säger den bastubadande arkitekten Anders Hamrin, som bor i Finland på somrarna och naturligtvis har byggt egen bastu.

Du kan läsa artikeln här: Bygga bastu
 
Klart man behöver en golvbrunn i bastun, det är ju ingen torrbastu vi talar om!
 
  • Gilla
han.kan och 3 till
  • Laddar…
Vi har ingen golvbrunn i bastun och har aldrig saknat golvbrunn. Det står också i artikeln "Det behövs ingen golvbrunn inne i bastun, vattnet som hamnar på golvet torkar snart upp av värmen."
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man måste inte ha golvbrunn nä. Men det underlättar städning plus att bastar man mycket och länge är det skönt att slänga en skopa kallvatten över sig ibland. Att på finskt manér tvaga sig i bastun kräver också golvbrunn
 
  • Gilla
Hedax
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att tänka på alla gånger jag i ungdomen somnade i bastun, liggandes högst upp. Att man aldrig ramlade ned är ett mysterium...
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Har vedeldad ugn med 160 kg sten.
Kastar en skopa vatten på, men skulle vilja ha något sätt att kontinuerligt få lite vatten över stenen, för jämnare ånga.
Förslag?
 
T TommyC skrev:
Vi har ingen golvbrunn i bastun och har aldrig saknat golvbrunn. Det står också i artikeln "Det behövs ingen golvbrunn inne i bastun, vattnet som hamnar på golvet torkar snart upp av värmen."
De gånger jag har badat i en bastu som saknar golvbrunn har jag alltid saknat en!
 
Göran Sten Göran Sten skrev:
Har vedeldad ugn med 160 kg sten.
Kastar en skopa vatten på, men skulle vilja ha något sätt att kontinuerligt få lite vatten över stenen, för jämnare ånga.
Förslag?
Finns "dropkranar", men har vara sett det på större anläggningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.