76 719 läst ·
161 svar
77k läst
161 svar
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Nu är taket gipsat i garaget. Har bett om att få ett interimistiskt slutbesked på det nu. Så det är på gång också. Har köpt lite limträ och reglar för att kunna bygga ett entresolbjälklag. Men det blir nog ingen stor insats. Riktigt gött att kunna släppa detta nu. Har semester denna veckan så ska fortsätta gipsa mellanbjälklaget inne i huset istället nu.
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Nu har jag fått ett interimistiskt slutbesked på garaget. 🙏🙏🙏🙏
Har gipsat på en del invändigt i huset i veckan också, har även fått golvet i hallen lagt. Känns bra tidsmässigt. Och helt ok budgetmässigt också
Har gipsat på en del invändigt i huset i veckan också, har även fått golvet i hallen lagt. Känns bra tidsmässigt. Och helt ok budgetmässigt också
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Helgen gick åt till att bygga ett entresolbjälklag i garaget. Limträstolpar 90x90 och 145x45 regel. Skruvlimmade dem dubbelt där spännvidden blev ca 3,48 m, cc 45. I fredags gipsade jag med mig väggen mot ovanvåningen. Lite spring på ställningen ,men det gick bra.
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Har försökt att städa och organisera lite det senaste, varit rätt så stökigt. Har också varit en del jobb med att väga in osb och gipsa smygar (fönsterväggen tog 3 dagae att få alla smygar i vinkel och liv). Idag har jag hämtat 50 spackelhörn och 20 burkar spackel inför helgen. Då kommer två kompisar som är målare och hjälper mig, så får vi se hur långt vi kommer.
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Då var det dags för en semestervecka igen. Målarna remsade och spacklade första lagret förra helgen. Jag har satt osb i hallen och satt in den permanenta dörren idag. Och burit in 50 paket golv. Ska försöka gipsa klart hallen och slipa och spackla klart bottenvåningen i veckan. Får se hur mycket jag hinner 😀
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Varför har du osb på vissa väggar och gips på andra? 
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 174 inlägg
Har fått gipsat klart ser mesta, även fått spacklat och grundmålat en del saker (ska vara den kulör som är där, men en mattare jotun färdigfärg, grundfärgen är bruten i modern beige). Blir en skjutgarderob i hallen för att slippa se alla teknikluckor. Har byggt den i vinkel så det inte ska bli trångt intill trapp och dörr till sovrummet. Har också mätt ut så att vinkeln på väggen ska träffa smygen runt dörrhålet.
Fick ta ett litet avbrott nu då jag var tvungen att tömma vardagsrum och sovrummen, betongarna är där och slipar och jämnar till golven så dom ska bli golvläggningsbara. Blir ett litet ryck på lördag annars så fortsätter bygget nästa vecka.
Fick ta ett litet avbrott nu då jag var tvungen att tömma vardagsrum och sovrummen, betongarna är där och slipar och jämnar till golven så dom ska bli golvläggningsbara. Blir ett litet ryck på lördag annars så fortsätter bygget nästa vecka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga carport utan att gräva?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus på samma tomt som ett fritidshus.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Köpa & Sälja hus -
Bygga hylla nära kamin
Värme allmänt -
Ska bygga centraldammsugare, hur kraftig matning krävs?
Vitvaror