Jag har en eländig parkering där underlaget (under gruset) är stora stenar och berg. Att borra eller annat för att få ner plintar skulle bli på tok för dyrt. Är det genomförbart att lägga typ lecablock som ett "U" och bygga ovanpå dom?

På nåt vis måste ju hela bygget vara fast förankrat mot marken. Annars kan taket flaxa iväg som en svala vid större vindar.
Kan du inte hyra en bättre borr och borra ner plintar i berget som förankras med nåt lim eller cement?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M manner skrev:
På nåt vis måste ju hela bygget vara fast förankrat mot marken. Annars kan taket flaxa iväg som en svala vid större vindar.
Kan du inte hyra en bättre borr och borra ner plintar i berget som förankras med nåt lim eller cement?
Tänkte också på om det kunde röra sig, flaxa iväg knappast 😆 om det blir förankrat i blocken och har minst två väggar mot vindriktningen? Det kommer inte vara jätteutsatt för vind.

Hej

Kommer carporten vara helt fristående eller kommer den sitta fast mot en befintligt byggnad?

Hur djupt ner kan du gräva, om du har provat?

Det räcker att du kommer ned 70-100 cm för att få plats med en plint.
Gräver du och möter urberg har du en utmärkt förankringspunkt där du kan gjuta en plint ovanpå.

Jag skulle åtminstone vilja ha min carport ordentligt förankrar i hörnen minst.
Alternativet är väl att gjuta en betongplatta som stolparna kan fästas i. Då borde tyngden av plattan ta bort risken för en luftfärd av carporten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag hade grävt fram stenarna, borrat i armering i dessa och sedan gjutit plintar mot dem. Det skall ju hålla.

En borrhammare som klarar jobbet kostar några hundralappar, men vill du ha en bra så hyr en.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Kommer carporten vara helt fristående eller kommer den sitta fast mot en befintligt byggnad?

Hur djupt ner kan du gräva, om du har provat?

Det räcker att du kommer ned 70-100 cm för att få plats med en plint.
Gräver du och möter urberg har du en utmärkt förankringspunkt där du kan gjuta en plint ovanpå.

Jag skulle åtminstone vilja ha min carport ordentligt förankrar i hörnen minst.
Alternativet är väl att gjuta en betongplatta som stolparna kan fästas i. Då borde tyngden av plattan ta bort risken för en luftfärd av carporten.
Det går inte gräva mer än ca 1 dm .. svårt att veta om det är berg man möter eller större stenar, som sen (antar jag) kan röra sig om man skulle använda dom som. Fästpunkter. Har inte råd att gjuta heller 🙈 Så troligen får jag nöja mig med en presenning över bilen. 🤷‍♀️

Om det bara är 10 cm grus då kan du prova att slå ned ett armeringsjärn så kan du uppskatta hur stora stenarna är.
Finns det tillräckligt många stora stenar där stolparna ska vara så kan du fästa gängade stänger i dem.

En säck betong kostar 20-30 kronor mer än ett lättklinkerblock. Så kostnaden för att gjuta egna plintar blir ungefär samma som att lägga lättklinkerblock direkt på marken.
Finns även "gjuta enkelt"/plintbetong som du håller torrt i hålet utan att blanda.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Är stenarna så stora att du inte kan avgöra om de är berg eller inte lär du kunna fästa stolparna i dem och sova gott.

Borra hål och fäst stolpskor med ankarmassa.

Apropå vad du har råd med tror jag du kan bygga en vettig carport för under 10.000 kr med nytt material. Än billigare om du kan hitta återanvänd plåt exempelvis.

Här är vad min kostade förra sommaren.

• Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade grävt fram stenarna, borrat i armering i dessa och sedan gjutit plintar mot dem. Det skall ju hålla.

En borrhammare som klarar jobbet kostar några hundralappar, men vill du ha en bra så
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om det bara är 10 cm grus då kan du prova att slå ned ett armeringsjärn så kan du uppskatta hur stora stenarna är.
Finns det tillräckligt många stora stenar där stolparna ska vara så kan du fästa gängade stänger i dem.

En säck betong kostar 20-30 kronor mer än ett lättklinkerblock. Så kostnaden för att gjuta egna plintar blir ungefär samma som att lägga lättklinkerblock direkt på marken.
Finns även "gjuta enkelt"/plintbetong som du håller torrt i hålet utan att blanda.
Tack för hjälpen! Det återstår att se om jag ger mig på detta 🙈 Känns avancerat.

HusabergMia HusabergMia skrev:
Tack för hjälpen! Det återstår att se om jag ger mig på detta 🙈 Känns avancerat.
Nej det är inte svårt. Klarar jag av det så klarar du av det.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Enbart tyngden från carporten är ej tillräckligt för att förankra den på plats .
Den måste förankras i marken .
Själva taket är en bra segelduk som fångar vinden .

• Gilla
HusabergMia
  • Laddar…
Tack för feedback! Skulle tro att min bil får bo utomhus 🤣 Tacksam att det finns kunnigt folk att fråga 🤗

Vad du annars kan göra, som man gör med extremt vindutsatta fiskestugor i alpin miljö är att förankra en stålvajer i lämplig punkt på carporten, och dra denna till marken där du har ännu en fästpunkt i ett av dessa stenblock du nämner. Det blir ju lite fult med minst 3 vajrar, men det kanske går att göra något tilltalande av, lite beroende på platsen i övrigt.

• Gilla
HusabergMia
  • Laddar…
Tänkte också på om det kunde röra sig, flaxa iväg knappast 😆 om det blir förankrat i blocken och har minst två väggar mot vindriktningen? Det kommer inte vara jätteutsatt för vind.
Risken med att flaxa iväg handlar nog mest om att det lät lite i ditt första inlägg som att du sökte en lösning där man bara ställer carporten löst på marken.

Det har hänt att även förankrade carports har flugit iväg i hård vind, eller iallafall flyttat sig några meter. Det är ett problem att ta på allvar.

Om hela konstruktionen som väger ett antal 100 kg kan flyga, så spelar det kanske inte så stor roll om den dessutom sitter fast i några markplattor på 15 kg.

B
Håller med om vikten att fästa i marken.
Det är inte så svårt med rätt borthammare. Fel borrmaskin är väldigt jobbigt, men hyr man från typ cramo eller liknande så får man rätt verktyg.

Granngården hade byggt nån slags tak, med delvis täckta sidor till hästar, ca 40m2 som stod på backen. Inte helt olikt en carport. Inom 2 veckor så hade den konstruktionen blåst omkull.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.