Hej Vi har köpt ett hus med en busshållplats utanför.
På andra sidan vägen ligger en till åt andra hållet och övergångställe mellan.
Nu är det så att större delen av den "onödigt" breda hållplatsen ligger på min tomt.
Vägen låg till nyligen på den lokala bondens mark, men nu har Kommunen köpt den.

I mina handlingar på Lantmäteriet eller frpn Kommunen finns något servitut eller annan nyttjande dokument.

Vad kan gälla för mig och kommunen?

Vi är främst intresserade av att behålla busshållplatsen och minska den väldigt breda /djupa hållplatsen. Nu är den ca 4m djup och i huvudsak verkar det som att det är extra för gångbana?
Jag har haft bra kontakt med kommunen men nu har 5! av de jag pratat med om bygglov osv slutat, i princip alla jag någonsin pratat med.

Vill inte vara den som är den men 4m är rätt standard för en busshållplats längs en landsväg eller annan större väg. Dels vill man att hela bussen kommer undan från körfältet och dels ska också passagerarna kunna hoppa ur torrskodda, alltså inte rakt ner i diket.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Nja jag har läst 2.5m för passagerarna, dvs i mitt fall är det först 2.5m för bussen o h sen 4m för hållplatsen. Ochså är det 50km sträcka?

Du skriver att de du har pratat bygglov med har slutat. Vad har det med busshållplatsen att göra?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nja bara att det var dem jag hade kontakt med på kommunen.

Det är inte så att det finns, eller finns planer på, en cykelbana? I så fall brukar det byggas extra brett vid busshållplatser för att passagerare inte ska kliva rakt ut framför en framrusande cykel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Aha, så kan det ju ha varit, men de ändrade sig nog när de byggde en annan cykelbana åt det hållet! Tack för tipset :)
Och så undrar jag väl vad för möjlighet att få ersättning för det som finns...

S Stuff skrev:
Vill inte vara den som är den men 4m är rätt standard för en busshållplats längs en landsväg eller annan större väg. Dels vill man att hela bussen kommer undan från körfältet och dels ska också passagerarna kunna hoppa ur torrskodda, alltså inte rakt ner i diket.
Var kan man hitta "Rätt Standard" tro? Jag letade på Trafikverket och hittade 2.5m för 50 zon och landsväg.

Bästa svaret

Abbe W Abbe W skrev:
Var kan man hitta "Rätt Standard" tro? Jag letade på Trafikverket och hittade 2.5m för 50 zon och landsväg.
"Standard" är att använda sig av VGU vid nybyggen.
https://trafikverket.ineko.se/Files...086_krav_for_vagars_och_gators_utformning.pdf

Avsnitt 5.1.4 Går in på lite deltaljer för plattformen. Ser lite varianter där på allt mellan 2,25 m och 3,5 och då endast för plattformen. Till detta tillkommer fickan för själva bussen om den ska komma undan från trafiken.

Observera att detta är standard vid nybyggnad. Du kan inte komma och vifta med VGU och kräva ombyggnad av äldre byggen

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.