8 205 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Business case med solceller?!
Man kan ju läsa också och inte bara snacka skit. Jag skrev tydligt 18+18 (det blir väl ungefär 18,6A eller nåt), 19 och 16 på tre MPPTs. Jag ser inga problem med 6 kvadrats kabel eller spänningsfallen på dessa. Kan du ditt jobb öht?R Robert-san01 skrev:Finns säkert inverters som tål 10kW in per kanal. Jag är dock tveksam till att köra in 33A på en kanal och det lär inte funka att dra ihop det till en sträng på taket med rimligt grova kablar och rimligt spänningsfall.
Skall du dra ihop 3 strängar till 1 med strängbox finns det lite att tänka på om man vill följa SEK rekommendationerna.
Men allt detta verkar ni ju ha stenkoll på så det behöver jag inte upplysa er om.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Sista förslaget var 2 MPPT där en skulle vara 3x18 paneler.F fsn skrev:
Det sista är inte ens värt att kommentera...
Det är inte första tråden du insinuerar att allt är fel med egen projektering av solceller men du lämnar bara halvsanningar och otydliga halva svar eller svarar inte alls om nån är för nära sanningen. Så ja, jag står för att jag tycker du är en riktig sopa faktiskt och du levererar inte öht. Jag var mycket tydlig med setup och du hade inte minsta aning om hur man löser det men rekommenderar SE17, proffsigt. Det är väl troligtvis den enda växelriktaren ni säljer.R Robert-san01 skrev:
Jag har fö beställt mina prylar för flera veckor sen och det är den växelriktaren Arnodt pekade på (Kostal Piko). Ett fullständigt solklart val men du som proffs tyckte det var knepigt... sad story.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi har en SMA 4000, kopplad till 22st 295w, taket är Öst/Väst, med 11st på varje sida, SMA’ slår i botten vid lunchtid, men är det kanonsol så max 1.5h, och dessa dagar är ganska lätträknade..
Alltså kopplad på varsin sträng..
Alltså kopplad på varsin sträng..
Klicka här för att svara