7 120 läst · 63 svar
7k läst
63 svar
Business case med solceller?!
Och efter ytterligare 15 år så är effekten dubbel och priset hälften, och efter ytterligare 15 år så är effekten dubblad igen och priset hälften, efter ytterligare 15 år så är effekten dubbel en gång till och priset hälften osv.Magnus E K skrev:
De som tänker så kommer nog aldrig att köpa. Men jag förstår din tankegång och den är väldigt vanlig.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Ja, men det faktum att de gamla sitter där gör att du blir blockerad från en lönsammare investering, och blir därför tvungen att skrota de gamla för att kunna fatta det beslut som är mest lönsamt. Om man däremot har takplats över så blir det förstås annorlunda.R Robert-san01 skrev:
Det stämmer ju, om man ser inköp av en dator eller mobil strikt ekonomiskt. Om man t ex redan har en dator som arbetsredskap och funderar på att köpa en ny enbart för att det kommer öka ens produktivitet och göra att man tjänar mer pengar, då kan man räkna på det på samma sätt (begränsad takplats blir då ekvivalent med att man oftast bara använder en dator åt gången).T Thomas_Blekinge skrev:
Om datorn eller mobilen går på "nöjeskontot" så gäller förstås helt andra regler. (Och köper man solceller för att imponera på grannarna eller liknande så blir det annorlunda där också, men passar inte så bra i denna tråd.)
8-15000kr?? Menar du arbetskostnad då eller? En 15kW inverter ligger väl på ett rekommenderat pris runt 40’+ eventuellt arbete. En Fronius 8,2kW som kanske kan representera en typinstallation i storlek kostar runt 30’.R Robert-san01 skrev:Man bör räkna med ett inverterbyte efter 10-15år och det kostar från 8-15 000kr beroende på modell och arbete som krävs för att byta den. Finns modellen du har när det blir dags att byta behöver det inte bli så dyrt. Finns den inte längre kan det blir lite ombyggnad. Sedan får man räkna med att priserna kommer att gå upp någon % på 10år.
I övrigt kommer troligaste felen på själva modulerna att vara materiel och yttre påverkan. Dvs tätningar som går sönder. snötryck som knäcker ramar, fåglar som släppt stenar på modulerna osv. Den 25åriga garantin skall man inte hänga upp sig så mycket på. Den förutsätter att modulen är helt intakt, fri från mekaniska skador, rätt monterad osv. Sedan är de vanligt i villkoren för effektgarantin att du som köpare får bekosta demontering, flashning/test som visar att byte av modulen skall täckas av garantin.
I den perfekta världen kan man räkna med minst 25års livslängd och inga kostnader under tiden.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Nej, en Fronius 8,2 köper du ny för under 20k ink moms. Fronius har dessutom utbytespriser. Har för mig att en 4,5 kostade 9000kr att byta.F fsn skrev:
https://www.mg-solar-shop.de/Wechse...echselrichter/Fronius-Symo-8-2-3-M-Light.html
En ny SolarEdge 17kW med 12års garanti kostar under 20k.
https://www.mg-solar-shop.de/Wechse...elrichter/Solaredge-SE17K-Wechselrichter.html
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 835 inlägg
Hålla på och dra fram tyska webbpriser på något en elektriker kan skära emellan 10–15 tusen på annars. Ofint.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
R Robert-san01 skrev:
Ungefär 12’ + moms. En 8,2 Fronius köper du kanske som grossist för 20k inklusive moms men du säljer knappast den för det. Du kan få lämna pris på en växelriktare till mig om du vill. 15-17kW, tre MPPT och möjlighet till minst 18+18st 320W på en MPPT. På MPPT 2-3 19st samt 16st. MPPT 1+2 väster, MPPT 3 öster.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Det kan blir knepigt att få ihop så många paneler som du tänkt på kanal 1. Inte många om du skall ha nästan 11kW på en kanal om den totalt klarar 15-17kW. Förstår inte riktigt hur du tänkt dig kanal 2 och 3.F fsn skrev:Ungefär 12’ + moms. En 8,2 Fronius köper du kanske som grossist för 20k inklusive moms men du säljer knappast den för det. Du kan få lämna pris på en växelriktare till mig om du vill. 15-17kW, tre MPPT och möjlighet till minst 18+18st 320W på en MPPT. På MPPT 2-3 19st samt 16st. MPPT 1+2 väster, MPPT 3 öster.
Spontant skulle jag säga att du skulle gå på en SE17K.
Priser får du fråga en ÅF om.
Medlem
· Östergötland
· 53 inlägg
Tar inte i SolarEdge med tång, framför allt inte då jag intw har skugga öhtnnR Robert-san01 skrev:
Har två tak. Ett åt öster som sväljer 55 paneler och ett åt väster som sväljer upp till ca 22 paneler men för att inte hamna i skuggproblematik från en skorsten begränsar jag det till 16 paneler. Taket åt öst ligget även 10-15 grader mer år syd så jag maxar det. Tänkte lägga 18+18 på en MPPT och 19 på en MPPT för tak öst samt en MPPT med 16 paneler på tak väst. Vad är så dramatiskt med det, menar du att det inte finns växlare för det?
fsn,
Tyska växelriktartillverkaren Kostal har Kostal Pico 15, 17 och 20 som alla har 3 MPPT-ingångar. De är på AC märkeffekt 15, 17 och 20 kW. Det är annars väldigt ovanligt i denna effektklass med 3 st MPPT-ingångar. De kostar ca som en SMA eller en Fronius med samma märkeffekt.
Vi tittade litet själva på en sådan för ett par år sedan då vi har många småtak i alla Herrens väderstreck.
Men om du endast har paneler i två olika himmelsriktningar, då behöver du väl bara 2 st MPPT(inte 3 st)?
Varför inte?
Tak öst: 3 x 18 st dvs parallellkoppling av 3 delsträngar à 18 st seriekopplade paneler.
Tak väst: 16 st paneler i en seriekopplad sträng.
Då kan du ha en vanlig växelriktare SMA eller Fronius som har 2 st MPPT.
Parallellkoplingen av strängar kan du ev. göra på taket för att minska antal solarkablar att dra till växlriktaren.
Se specialforum för solceller
http://solcellforum.18852.x6.nabble...Wp-p-takpannepl-t-enfamiljshus-tp5016633.html
Tyska växelriktartillverkaren Kostal har Kostal Pico 15, 17 och 20 som alla har 3 MPPT-ingångar. De är på AC märkeffekt 15, 17 och 20 kW. Det är annars väldigt ovanligt i denna effektklass med 3 st MPPT-ingångar. De kostar ca som en SMA eller en Fronius med samma märkeffekt.
Vi tittade litet själva på en sådan för ett par år sedan då vi har många småtak i alla Herrens väderstreck.
Men om du endast har paneler i två olika himmelsriktningar, då behöver du väl bara 2 st MPPT(inte 3 st)?
Varför inte?
Tak öst: 3 x 18 st dvs parallellkoppling av 3 delsträngar à 18 st seriekopplade paneler.
Parallellkoplingen av strängar kan du ev. göra på taket för att minska antal solarkablar att dra till växlriktaren.
http://solcellforum.18852.x6.nabble...Wp-p-takpannepl-t-enfamiljshus-tp5016633.html
Redigerat:
Ja, det kan jag rimligtvis med tanke på att en Fronius Symo 17,5kW fixar 33A in på MPPT 1 tror jag. Då Fronius är en konkurent så kan jag inte med att installera en sån. Men just Kostal är väl den jag själv hade tänkt mig. Tycker bara det är konstigt att en som påstår sig jobba med solceller och har en jäkla massa synpunkter så fort nån tycker nåt såg det som ett stort bekymmer. Vissa tål helt enkelt inte granskning.A Arnodt skrev:fsn,
Varför inte?
[länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Finns säkert inverters som tål 10kW in per kanal. Jag är dock tveksam till att köra in 33A på en kanal och det lär inte funka att dra ihop det till en sträng på taket med rimligt grova kablar och rimligt spänningsfall.F fsn skrev:Tar inte i SolarEdge med tång, framför allt inte då jag intw har skugga öhtnn
Har två tak. Ett åt öster som sväljer 55 paneler och ett åt väster som sväljer upp till ca 22 paneler men för att inte hamna i skuggproblematik från en skorsten begränsar jag det till 16 paneler. Taket åt öst ligget även 10-15 grader mer år syd så jag maxar det. Tänkte lägga 18+18 på en MPPT och 19 på en MPPT för tak öst samt en MPPT med 16 paneler på tak väst. Vad är så dramatiskt med det, menar du att det inte finns växlare för det?
Skall du dra ihop 3 strängar till 1 med strängbox finns det lite att tänka på om man vill följa SEK rekommendationerna.
Men allt detta verkar ni ju ha stenkoll på så det behöver jag inte upplysa er om.