Kanske en klen tröst, men tills man har sålt så är värderingen i mångt och mycket bara en siffra. Det är dessutom något som mäklare i regel har förståelse för när dom sätter värdering för att använda som underlag vid förhandling med bank.

• Gilla
Susanne Lorenz och 2 till
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:
jag tycker detta med värdering är så ångestladdat givet vilken dålig affär vi gjorde.
Att marknadspriset ändrar sig en tid efter köpet säger inget om huruvida det var en bra eller dålig affär. Var ni nöjda när ni skrev på och köpte er bostad var det en bra affär. Ni fick huset ni ville ha till priset ni ville betala. En utmärkt affär skulle jag säga!
S Stenben86 skrev:
Det är en sak att för sig själv konstatera att marknaden gått ner sen vi köpte, jämfört med att få det pränt ”svart på vitt” att vårt hus är värt en miljon mindre än när vi köpte.
Vad ett hus är värt är en sak. Vad ni skulle få vid en försäljning är en helt annan sak.

Rent hypotetiskt kan man fundera på det, men om man inte har några planer på att sälja innan man dör är det lika intressant hur mycket pengar man får för sitt hus som för sina kalsonger eller något annat man inte kommer att sälja. Husets värde är inte vad det kan säljas för utan vad det kan användas till. En trevlig bostad har ett värde som inte mäts i pengar.

Säljer man sin bostad för att flytta till en annan spelar marknadens upp och nedgångar mindre roll eftersom man säljer och köper vid samma tillfälle på samma marknad. Får man mindre när man säljer kostar det mindre att köpa.

• Gilla
Susanne Lorenz och 1 till
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:
Hej!

Har varit med om flera märkliga händelser i relation till min bank nyligen. Den senaste händelsen är att banken valde att sänka vår ränterabatt från 1.55 till 1.35 & detta under själva period då vårt bolån var bundet.

Vår tidigare ränterabatt gick alltså ut i början av september och trots att vårt bolån var bundet till och med den sista september, har vår ränta sedan början av september höjts. Det innebär i sak att vi ska betala cirka 700 kronor extra för september än vad jag räknat med givet vad vår ränta bands till i slutet av juni.

Får banken göra så här?

Även om det inte är så värst mycket pengar, så tycker jag det känns lite lurigt & vill helst inte befatta mig med bank jag inte litar på. Är dock så bökigt att byta bank att jag vill höra om andra har erfarenhet av samma sak.
Byt till SBAB så slipper du problemet

S Stenben86 skrev:
Ja, det verkar utifrån svaren här onekligen som att det är helt i sin ordning hur banken valt att göra.

Får tugga i mig det. Byta bank innebär att ordna ny värdering och jag gissar att huset kommer värderas rätt mycket lägre än jag köpte huset för, vilket nog skulle ge mig sämre villkor hos en ny bank.
Det är inte alltid som ränterabatten har samma villkorsändringsdag som kreditens villkorsändringsdag. Därför kan denna typ av ”glapp” uppstå. Oftast försöker man lägga så det ska matcha. Men ibland blir det inte så. Bara prata med din bank och förhandla igen 👍🏻

• Gilla
Susanne Lorenz
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:
Hej!

Har varit med om flera märkliga händelser i relation till min bank nyligen. Den senaste händelsen är att banken valde att sänka vår ränterabatt från 1.55 till 1.35 & detta under själva period då vårt bolån var bundet.

Vår tidigare ränterabatt gick alltså ut i början av september och trots att vårt bolån var bundet till och med den sista september, har vår ränta sedan början av september höjts. Det innebär i sak att vi ska betala cirka 700 kronor extra för september än vad jag räknat med givet vad vår ränta bands till i slutet av juni.

Får banken göra så här?

Även om det inte är så värst mycket pengar, så tycker jag det känns lite lurigt & vill helst inte befatta mig med bank jag inte litar på. Är dock så bökigt att byta bank att jag vill höra om andra har erfarenhet av samma sak.
Tremånadersränta ses inte som bunden, utan är det som flera banker omnämner som rörlig ränta. Så det är nog som det är.

S Stenben86 skrev:
Hej!

Får banken göra så här?

Det finns ett antal olika bolåneinstitut som inte håller på med sådant trams som förhandlade ränterabatter.
Flytta lånet direkt till någon av dem, du får fast låg ränta direkt.
Jag kan inte förstå att bankerna kan hålla på som de gör, och ändå ha kvar bolånekunder.
Prova IKANO Bank, SBAB, Stabelo eller motsvarande istället..

• Gilla
Kegry
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.