Ringklockan (delen som sitter på utsidan av fasaden) hade gått sönder varpå vi köpte en ny. Efter installation så lät det ändå inget när man tryckte på tryckknappen.

Då öppnar jag upp delen som är i hallen, se bild. Jag kommer absolut inte göra något själv som en behörig elektriker ska göra! Jag ställer frågorna enbart för att öka egen förståelse.

Installationen är drygt 20 år gammal.

1. Är färgerna på 230v kablarna rätt? Brunt är fas, blå är nolla och vit är jord?
2. Varför skulle fas (brun) kopplas samman med de två tunna kablarna som går till ringklockan?
3. Det ser lite brunt/lätt brunnet på ett ställe (ovanför F), är det ett problem?
4. Finns det en transformator och i sådana fall var? Jag mätte kablarna ute på fasaden vid tryckknappen och det var ca 14 V.
5. Går det att se vilken modell det är? Jag hittar ingen beteckning alls.

• Elektrisk ringklocka på vit vägg med synliga kablar och anslutningspunkter. Två blå kablar och en brun kabel är anslutna till terminalerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har med största sannolikhet en trafo som sitter i din elcentral. Trådarnas färger har i det här fallet ingen betdelse OCH du har varken fas, nolla eller jord i dingdongen.
Ps
Det bruna kan bero på att tryckknappen ute har "hängt sig" och slutit kretsen så att dingdongen haft strömm under en längre tid. Då kan trådarna i spolen bli så varm att spolen skadas och blir "bränd".

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
M MikaelJacob skrev:
4. Finns det en transformator och i sådana fall var?
brukar sitta vid säkringarna

T tergo skrev:
brukar sitta vid säkringarna
Ja men precis, där hittade jag en "27. Trafo ringklocka". Det ser ut som en vanlig automatsäkring (som alla andra på raderna)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.