8 946 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Bunden tremånadersränta bryts pga att ränterabatt upphör
Varför tror du att du skulle få en lägre värdering ? Det vanliga är väl att värdet brukar öka om ingen anmärkningsvärt har hänt.S Stenben86 skrev:Ja, det verkar utifrån svaren här onekligen som att det är helt i sin ordning hur banken valt att göra.
Får tugga i mig det. Byta bank innebär att ordna ny värdering och jag gissar att huset kommer värderas rätt mycket lägre än jag köpte huset för, vilket nog skulle ge mig sämre villkor hos en ny bank.
Vi köpte tyvärr innan bostadsmarknaden totaldök. Booli & Eniro publicerar värderingar på varje fastighet och där ser det inte ljust ut; -20 %, vilket för oss innebär 1 miljon lägre i värde. En ny bank som lägger märke till detta, lär inte tycka att vi är en tiptop kund.N nissebrun skrev:
Booli och Eniro gör ju sina värderingar utifrån andra objekt i området så det kan ju bli en väldigt felaktig värdering beroende på standard, skick, läge och en mängd andra parametern så deras värderingar kan man ofta bortse från.S Stenben86 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Men man kan inte bortse från att priserna har sjunkit kraftigt på de flesta håll i landet. Oavsett vad Booli och gänget har för automatvärderingar, har TS säkert sett vad grannarna fått när de sålt sina hus. Mtp fastighetsvärdet bor TS inte i glesbygd, och det lär finnas grannar att jämföra med.N nissebrun skrev:
@Stenben86 , kan bara beklaga. Det verkar som om banken vet att ni sitter i en taskig förhandlingsposition. Men det skadar inte att prata med er bankkontakt om ränterabatten ändå!
Vad grannarna fått för sina fastigheter beror ju som sagt på många olika parametrar. Finns pool, spabad, bastu, dubbelgarage eller annat som påverkar värderingen så blir det svårt att jämföra. Bästa är att göra en egen värdering så får man svart på vitt.SågspånPappspikEternit skrev:
Men man kan inte bortse från att priserna har sjunkit kraftigt på de flesta håll i landet. Oavsett vad Booli och gänget har för automatvärderingar, har TS säkert sett vad grannarna fått när de sålt sina hus. Mtp fastighetsvärdet bor TS inte i glesbygd, och det lär finnas grannar att jämföra med.
@Stenben86 , kan bara beklaga. Det verkar som om banken vet att ni sitter i en taskig förhandlingsposition. Men det skadar inte att prata med er bankkontakt om ränterabatten ändå!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Vid ett bankbyte krävs ofta värdering, ja. Men om TS, som bor i området och säkerligen har koll på försäljningar, menar att deras fastighet minskat med 20% i värde, då är det inte bara att betrakta som en dålig gissning.N nissebrun skrev:
Ditt påstående i #16 att fastighetsvärdena brukar öka generellt stämmer inte alltid. Speciellt inte nu.
Ränterabattens varaktighet är en förhandlingsfråga, kan vara bra att känna till.
Senast förhandlade vi fram längre löptid för att slippa en brytpunkt vid årsskiftet, svårt att få till en bra förhandling under jul och nyårsveckan.
Senast förhandlade vi fram längre löptid för att slippa en brytpunkt vid årsskiftet, svårt att få till en bra förhandling under jul och nyårsveckan.
Behövs verkligen nu värdering för att flytta befintligt lån? Kan kan inte minnas att jag behövt, men det är ju lätt att verifiera genom att helt enkelt begära in offerter från ett par banker, det måste ju göras oavsett inför förhandling.
Detta hände oss hela tiden, att rabatten ändrades över tid, när vi var kund hos Danske Bank. Och det gick aldrig ut något meddelande när den ändrades, det var gömt bakom olika flikar på deras internetbank och jag minns att man fick klicka sig fram och tillbaka för att kunna räkna ut rabatten. Minst sagt krångligt.
När man påpekade att rabatten var ändrad så fick man tillbaka sin rabatt men det var rätt mycket jobb med samtal och mail och uttryckt missnöje, innan de gav sig.
Men Länsförsäkringar som vi bytte till gav oss uttryckligen två års rabattperiod och när den tiden gick ut så får vi besked om rabatten ändrades, eller som i vårt fall, förblev på samma nivå.
Det var mer än tre år sen vi bytte till LF, kanske har DB bytt strategi nu.
När man påpekade att rabatten var ändrad så fick man tillbaka sin rabatt men det var rätt mycket jobb med samtal och mail och uttryckt missnöje, innan de gav sig.
Men Länsförsäkringar som vi bytte till gav oss uttryckligen två års rabattperiod och när den tiden gick ut så får vi besked om rabatten ändrades, eller som i vårt fall, förblev på samma nivå.
Det var mer än tre år sen vi bytte till LF, kanske har DB bytt strategi nu.
Minns att jag missade ränterabatten en gång då la dom in den retroaktivt bara. Såna här saker brukar lösa sig om man ringer och pratar med dom. Löser det inte sig begär man ett amorteringsunderlag och flyttar till en ny bank.
När vi bytte till landshypotek så blev värderingen bara utifrån någon lista hos dom helt på distans. Långt över vad vi ens hade uppskattat värdet.S Stenben86 skrev:Ja, det verkar utifrån svaren här onekligen som att det är helt i sin ordning hur banken valt att göra.
Får tugga i mig det. Byta bank innebär att ordna ny värdering och jag gissar att huset kommer värderas rätt mycket lägre än jag köpte huset för, vilket nog skulle ge mig sämre villkor hos en ny bank.
Om vi däremot ville ha annan värdering gällande amorteringskravet då hade vi behövt ha ut någon som värderade om huset.
Det var otroligt smidigt att byta bank för bolånet.
3 mån är ju inte bundet, vi hade också så att rabatten löpte ut "mitt i" en 3 mån period, så det gäller att prata med dem....S Stenben86 skrev:Hej!
Har varit med om flera märkliga händelser i relation till min bank nyligen. Den senaste händelsen är att banken valde att sänka vår ränterabatt från 1.55 till 1.35 & detta under själva period då vårt bolån var bundet.
Vår tidigare ränterabatt gick alltså ut i början av september och trots att vårt bolån var bundet till och med den sista september, har vår ränta sedan början av september höjts. Det innebär i sak att vi ska betala cirka 700 kronor extra för september än vad jag räknat med givet vad vår ränta bands till i slutet av juni.
Får banken göra så här?
Även om det inte är så värst mycket pengar, så tycker jag det känns lite lurigt & vill helst inte befatta mig med bank jag inte litar på. Är dock så bökigt att byta bank att jag vill höra om andra har erfarenhet av samma sak.
Det vet ingen utan att ha sett avtalen. Men jag gissar att banken inte gör fel på en så enkel sak.S Stenben86 skrev:
Dina gissningar är bara gissningar. Det kostar inget att kontakta andra banker och fråga vilka villkor du kan få. När de har svarat vet man.S Stenben86 skrev:
Att bygga sin ekonomi på gissningar om sådant man enkelt kan ta reda på är troligen en dålig idé. Så därför är det ganska meningslöst att gissa.
Lite konstruktivt: Husets värdering är vad den är. En korrekt oberoende värdering kommer rimligen visa att du har rätt om värdet. Det du vet vet naturligtvis bankerna också minst lika bra. Även din nuvarande bank vet det. Så förutsättningarna är samma vilken bank du än frågar.
Det nuvarande lånet med en räntebindningstid på 3mån riskerar sämre villkor var 3e månad. Så det är ingen skillnad.
Det är inte alls säkert. Fördelen med att fråga andra banker är att det kanske finns en bank som gärna vill ha dig som lånekund. Det brukar banker se till att få genom att ge bättre villkor än nuvarande bank.S Stenben86 skrev:
Min gissning är att det finns minst en bank som kommer erbjuda bättre villkor om du frågar. Det skulle faktiskt till och med kunna vara din gamla bank. Man vet inte innan man frågat.
Tack för alla svar!Bönhas skrev:
Det vet ingen utan att ha sett avtalen. Men jag gissar att banken inte gör fel på en så enkel sak.
Dina gissningar är bara gissningar. Det kostar inget att kontakta andra banker och fråga vilka villkor du kan få. När de har svarat vet man.
Att bygga sin ekonomi på gissningar om sådant man enkelt kan ta reda på är troligen en dålig idé. Så därför är det ganska meningslöst att gissa.
Lite konstruktivt: Husets värdering är vad den är. En korrekt oberoende värdering kommer rimligen visa att du har rätt om värdet. Det du vet vet naturligtvis bankerna också minst lika bra. Även din nuvarande bank vet det. Så förutsättningarna är samma vilken bank du än frågar.
Det nuvarande lånet med en räntebindningstid på 3mån riskerar sämre villkor var 3e månad. Så det är ingen skillnad.
Det är inte alls säkert. Fördelen med att fråga andra banker är att det kanske finns en bank som gärna vill ha dig som lånekund. Det brukar banker se till att få genom att ge bättre villkor än nuvarande bank.
Min gissning är att det finns minst en bank som kommer erbjuda bättre villkor om du frågar. Det skulle faktiskt till och med kunna vara din gamla bank. Man vet inte innan man frågat.
Inser att jag nog dragit på detta med bankbyte mest för att jag tycker detta med värdering är så ångestladdat givet vilken dålig affär vi gjorde. Det är en sak att för sig själv konstatera att marknaden gått ner sen vi köpte, jämfört med att få det pränt ”svart på vitt” att vårt hus är värt en miljon mindre än när vi köpte. Men så dumt att inte ta tjuren vid hornen och faktiskt ta reda på vad som gäller för oss.