Jag har en konstruktion som bär upp en hel övervåning. Två längstgående 195x45 som är ihopspikade på 4st gamla stående balkar.
jag vill nu öka hållfastheten och göra det hela säkrare. Vilket av alternativen är bäst:
1. Två franska skruv 12x120 in från varje sida (jag gjorde ett test. Se bild)
2. Sätta en grov vagnsbult genom hela konstruktionen
3. Jacka in ena 195x45 in i stående balken och fästa med träskruven eller vagnsbult

Syftet är som sagt att se till att förbättra säkerheten så övervåningen hålls uppe så säkert som möjligt och tål belastning.

Några tankar?

• En träkonstruktion med en 195x45 regel fäst vid en stående balk med fransk skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med två långa bjälkar 195x45, ihopspikade på stående träbalkar, test med fransk skruv för ökad hållfasthet.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion med två sammanfogade 195x45 reglar på gamla balkar, isolering synlig i väggen, en testinstallation med fransk skruv.
    Skapa konto
  • En grov skruv ligger på en våfflad kartongyta.
    Skapa konto
  • Förpackning med Arvid Nilsson träskruv 12x120 mm, 25 st, visas i en närbild, lämplig för byggprojekt som beskrivs i inlägget.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion med metallplatta och stora bultar, en lösning för att öka hållfastheten i en övervåning.
    Skapa konto
Mats-S
Bild 3 och 6, en stående extra "stolpe" under balken, fastsatt i originalstolpen, är det starkaste alternativet. Fäst med rikligt med bygglim typ pl 200 mot originalstolpen samt ett antal skruvar så att det blir tajt när limmet torkar.

Mats-S Mats-S skrev:
Bild 3 och 6, en stående extra "stolpe" under balken, fastsatt i originalstolpen, är det starkaste alternativet. Fäst med rikligt med bygglim typ pl 200 mot originalstolpen samt ett antal skruvar så att det blir tajt när limmet torkar.
Tack Mats 👍
Det är 4st stående gamla balkar som jag ska fästa längstgående/bärande 195orna på.

Räcker det med stående extra stoplar på två av dem? Dvs. De som kommer vara inbyggda längst in i väggen i var sin ände av rummet. Vill gärna undvika stolparna i de mittersta stående balkarna, för de kommer vara synliga i rummet

Se bilder

• Träkonstruktion med stående och horisontella balkar tätt anslutna till isolering i ett rum, delvis oexponerat trä synligt.
    Skapa konto
  • Gamla stående balkar och horisontellt fästa 195-mm-balkar ses med vit elkabel ovanpå, del av interiör med träpanel i taket.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.