Inte alls. Det var svar på frågan om mäklaren tar ett ansvar för sin produkt. Jag kan ha missförstått frågan.

Redigerat:
M
S smurfen72 skrev:
Bil seriös handlare brukar lämna garanti och ta ett visst ansvar för produkten gör mäklaren det ?
... och det är bilhandlaren som säljer bilen och får ta ansvar för vilka uppgifter de lämnar om bilen. När man stoppar in en fastighetsmäklare förmedlar de objektet och behöver inte ansvara för att uppgifterna stämmer... Goddagläge...

Säljaren kan också bestämma om något bud ska visas eller inte.
Och mäklaren har uppdraget av säljaren.

De fem mäklarfirmor jag har haft att göra med har bara frågat om jag har lånelöfte eller finansieringen klar, de har inte en frågat i vilken bank. Det har inte frågat om hur mycket jag kan få fram. De har inte kollat med min bank.
Det är väl knappast något problem, har man inga stålar kan man inte köpa. och budgivare två har visat hur mycket de är villiga att betala.

De gånger jag har bjudit så har inte alltid buden visats på nätet, inget jag lider av. däremot när budgivningen dragit igång så fick jag samtliga budgivares bud i telefonen (under alias typ budgivare 2 har nu lagt bud 2.100.000). man får även information om någon budgivare stannat eller hoppat av. Typ (budgivare 3 har stannat)
mäklaren har alltid hört av sej (ringt) om man vill fortsätta budgivingen som max tagit ett par dagar totalt.

Detta har varit ganska lika förafarande hos de fem mäklarfirmorna jag varit med om.

Men man måste vara tydlig med att man ÄR intresserad. Och ska delta i budgivningen.
Vad som sen visas på hemnet eller på mäklarens hemsida är väl ganska ointresant.
Att första budet inte visas det har jag ganska stor förståelse för speciellt om det är under utropspris.

Till sist så kan säljaren alltid säga nej till ett bud även om det är högre än utropspris.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
hsd
S smurfen72 skrev:
Bil seriös handlare brukar lämna garanti och ta ett visst ansvar för produkten gör mäklaren det ?
Bilhandlarens garanti är ju tillverkargaranti när det gäller nya bilar och oftast försäkring när det gäller begagnat och pelle på hörnet har ju ståltråd å eltejp

P
Mitt hus är till salu. Bud under satt pris redovisas inte och jag har sagt att den som först bjuder begärt pris får köpa oavsett om någon senare vill bjuda mer. Att köpa hus är en stor investering och jag vill inte bidra till en budkarusell som lockar in någon i ett dyrare köp än de tänkt sig. Kolla priserna på små orter där får du tre gånger så mycket hus för pengarna. Kolla t.ex. Vingåkers kommun i Sörmland med tågpendlingsavstånd till Stockholm.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
S starkarn skrev:
Du behöver inte vara orolig. Anledningen att budet inte syns är att mäklaren inte hunnit kontrollera budet mot banken. När ett bud kommer in så måste mäklaren få tag på budgivarens bankman och verifiera att budet budet inte är högre än lånelöftet. Går det inte få tag på bakmanen tex ledig, sjuk,eller sitter i möte så kan mäklaren inte redovisa budet. Mäklaren kan också vara upptagen med visningar och andra bankmöten och missar tiden som banken har öppet. Så då får mäklaren försöka nästa dag i stället.
Jag har jobbat i branschen sedan början av 80-talet och aldrig varit med om att mäklaren kollat med banken om budet matchar lånelöftet! Var har du fått det ifrån?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Bud under satt pris redovisas inte och jag har sagt att den som först bjuder begärt pris får köpa oavsett om någon senare vill bjuda mer.
Det hedrar dig.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Jag har jobbat i branschen sedan början av 80-talet och aldrig varit med om att mäklaren kollat med banken om budet matchar lånelöftet! Var har du fått det ifrån?
Arbetar du fortfarande som mäklare? Det dyker ju numer ständigt upp nya förhållningsregler för mäklare.

M mattie_river skrev:
... och det är bilhandlaren som säljer bilen och får ta ansvar för vilka uppgifter de lämnar om bilen. När man stoppar in en fastighetsmäklare förmedlar de objektet och behöver inte ansvara för att uppgifterna stämmer... Goddagläge...
Men ändå händer det allt som oftast att dom hävdar att dom jobbar för båda parter vilket är fel dom jobbar åt och är betald av säljaren.

• Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Nu för tiden måste man visa upp sitt lånelöfte innan man bjuder för att riskera senare problem med att man 8nte har pengar

Lite märkligt förfarande eftersom man mycket väl kan dra sig ur ett vunnet bud av andra orsaker än pengabrist men man får ju bort 1 av anledningarna i alla fall.

S smurfen72 skrev:
Lite märkligt förfarande eftersom man mycket väl kan dra sig ur ett vunnet bud av andra orsaker än pengabrist men man får ju bort 1 av anledningarna i alla fall.
Skulle vilja påstå en stor anledning....och du är nog inte välkommen att buda hos den mäklare om du bara hoppar av för det blir jätteproblem...

Vi köpte hus nu i somras. Vi la utgångspris, men budet lades inte upp på varken hemnet eller mäklarens hemsida. När inga bud kom dagen efter ringde vi och ville avsluta och det gick säljaren med på. Ingen av de andra intresserade ville buda över. Två dagar senare skrev vi kontrakt. Huset låg fortfarande ute på hemsida och hemnet, utan angivelse att budgivning startat eller att husets sålts. Huset togs inte bort förrän vi gjort besiktning och kommit överens om nytt pris. Typ en vecka efter att huset sålts. Några bud visades aldrig. Det hade ringt en del människor till mäklaren och blivit sura när det visade sig att huset var sålt redan. Kan tänka mig att folk var avvaktande iom att de trodde att ingen budade. Känns inte som att säljaren tjänade på det... Väldigt konstigt, har ännu inte lyckats förstå strategin...

M Mia Marita Hall skrev:
Skulle vilja påstå en stor anledning....och du är nog inte välkommen att buda hos den mäklare om du bara hoppar av för det blir jätteproblem...
Stor eller liten anledning alla som drar sig ur ett vunnet bud ställer till det för mäklaren och det ger ju extra jobb och det gillas naturligtvis inte. Men hur funkar det med låne löfte om man tänkt köpa ett hus för 3 milj och begär lånelöfte på tex 3.4 milj och senare vill buda på ett lite dyrare hus har mäklarn koll på hur mycket mitt låne löfte är på och hur mycket jag har att lägga in som egen insats?

S smurfen72 skrev:
Stor eller liten anledning alla som drar sig ur ett vunnet bud ställer till det för mäklaren och det ger ju extra jobb och det gillas naturligtvis inte. Men hur funkar det med låne löfte om man tänkt köpa ett hus för 3 milj och begär lånelöfte på tex 3.4 milj och senare vill buda på ett lite dyrare hus har mäklarn koll på hur mycket mitt låne löfte är på och hur mycket jag har att lägga in som egen insats?
Jag tror att de frågar o så om de svarar att de behöver låna 3M så måste de kunna visa att de får lånelöfte på det. Givetvis kan man svara att man ska betala x kr kontant så helt säker kan man aldrig vara. Vet bara att när vi sålde fick vi vänta några dagar extra för att mäklaren ville se lånelöften, exakt på vad vet jag inte....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.