Det är inte mäklaren som bestämmer, det är säljaren.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Det är säljaren som till 100% bestämmer om budgivningen ska vara offentlig eller inte. Mäklaren, spekulanterna och fönstershopparna har inget att säga till om. Sen kan man tycka att det är fel, men så är det.

• Gilla
Crippman och 3 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Är inte bud högre än ev lånelöfte giltiga man kan ju ha en del slantar själv ?
nej det har jag inte sagt., men sådan omständigheter har man ju anmält till banken när man fick lånelöftet. Begär man lägre lån än vad som krävs för ett köp måste man ju redovisa att dom andra pengarna finns någonstans.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nu var det ju runt 20 år sen jag budade på hus senast och då la vi bud utan att ens ha pratat med banken om ev lån och det var i alla fall inga problem men det kan säkert ha ändrats.

• Gilla
starkarn
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Är inte bud högre än ev lånelöfte giltiga man kan ju ha en del slantar själv ?
Jo. Du behöver inget lånelöfte alls för att få lägga bud.

• Gilla
Fogcar och 1 till
  • Laddar…
Infon på hemnet är ingen spegling utan kommer direkt från mäklaren och dennes system. Booli däremot, m. fl. sidor, fungerar som du säger.

useless useless skrev:
Hemnet är ju bara en portal som samlar in information från anslutna mäklare och gör den sökbar centralt. Det är alltid informationen direkt från mäklaren som gäller.

LinusW LinusW skrev:
Jo. Du behöver inget lånelöfte alls för att få lägga bud.
Nä men du måste ha redovisat för mäklaren att pengar finns. Lånelöfte som riktiga pengar på banken. Och har man inte gjort det så tar det tid innan budet visas när mäklaren ska kolla upp att täckning för budet finns. Det är ju mäklaren som lägger ut budet på nätet och det är mäklaren som ska säkerställa att buden dom lägger ut är riktiga bud och inte bara folk som budar hej vilt utan täckning.

Tobzter
När vi buda på vårat hus så kollade dom inget om att vi hade lånelöfte eller så.och de budet publicerades

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S starkarn skrev:
Nä men du måste ha redovisat för mäklaren att pengar finns. Lånelöfte som riktiga pengar på banken. Och har man inte gjort det så tar det tid innan budet visas när mäklaren ska kolla upp att täckning för budet finns. Det är ju mäklaren som lägger ut budet på nätet och det är mäklaren som ska säkerställa att buden dom lägger ut är riktiga bud och inte bara folk som budar hej vilt utan täckning.
Det stämmer inte. 99% av alla mäklare frågar bara budgivaren om finansieringen är klar. Säger spekulanten ja så är det bara att köra igång. Inga mäklare sitter och ringer runt till bankerna.

• Gilla
Crippman och 7 till
  • Laddar…
S starkarn skrev:
Du behöver inte vara orolig. Anledningen att budet inte syns är att mäklaren inte hunnit kontrollera budet mot banken. När ett bud kommer in så måste mäklaren få tag på budgivarens bankman och verifiera att budet budet inte är högre än lånelöftet. Går det inte få tag på bakmanen tex ledig, sjuk,eller sitter i möte så kan mäklaren inte redovisa budet. Mäklaren kan också vara upptagen med visningar och andra bankmöten och missar tiden som banken har öppet. Så då får mäklaren försöka nästa dag i stället.
Vad har du fått detta ifrån? Inser du inte hur dum och orimlig det låter?

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Som sagt, aldrig hört talas om en mäklare som ringer runt och kontrollerar lånelöften. Det låter helt orimligt, sådana uppgifter skyddas av banksekretessen och kan knappast lämnas ut.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Vad har du fått detta ifrån? Inser du inte hur dum och orimlig det låter?
Synd när personer som "Stackarn" sprider information som är helt felaktig. Kan bli många människor som hamnar i klistret om man lyssnar på sånt dravel.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P Pete77 skrev:
Synd när personer som "Stackarn" sprider information som är helt felaktig. Kan bli många människor som hamnar i klistret om man lyssnar på sånt dravel.
Vad håller ni på med...?? Här där jag bor går det till så. Jag har själv varit med om det för 3v sedan. Jag har pratat om just den saken med en vän som är mäklare. Så jag har på fötterna i denna situationen.
Om ni har en annan uppfattning så måste ni ju inte smutskasta alla som inte håller med just er. Förstår ni inte att allt är inte lika dant i hela landet. Jag har bara förklarat hur det kan gå till här där jag bor. Jäkla barnsligt betende..

S starkarn skrev:
Vad håller ni på med...?? Här där jag bor går det till så. Jag har själv varit med om det för 3v sedan. Jag har pratat om just den saken med en vän som är mäklare. Så jag har på fötterna i denna situationen.
Om ni har en annan uppfattning så måste ni ju inte smutskasta alla som inte håller med just er. Förstår ni inte att allt är inte lika dant i hela landet. Jag har bara förklarat hur det kan gå till här där jag bor. Jäkla barnsligt betende..
Nej, du har sagt att det på ditt sätt - och det är helt felaktigt. Bara för att du har varit med om 1 mäklare som gör detta så betyder det inte att det är så. Jag tycker att man ska vara försiktig med att sprida sådan information, som att den skulle vara generell. Extra illa blir det när den är helt fel.

Sedan skulle banken aldrig lämna ut information om en av deras kunder till en mäklare.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Hur går det till då? Så här skriver t ex svensk fastighetsförmedling :

"Mäklaren kommer i möjligaste mån kontrollera om budgivaren omgående kan betala handpenningen men även säkerställa resterande del av finansiering som krävs för att kunna fullfölja köpet."

Ska man säkerställa så räcker det väl inte att fråga budgivaren och få ett muntligt ok?

• Gilla
starkarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.