S smurfen72 skrev:
Mäklarna brukar hävda att dom jobbar både för säljare och köpare har aldrig fattat hur det går till.
Mäklare arbetar i första hand för sig själva. Så snabba affärer som möjligt i kombination med så mycket pengar som möjligt. Då tjänar de som bäst. För säljaren innebär det att man kanske inte alltid får så mycket pengar man önskat eller skulle kunna ha fått. För köparen innebär det att man stressas till snabba beslut, som man inte är så bekväm med.

Redigerat:
  • Gilla
Crippman och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur går det till då? Så här skriver t ex svensk fastighetsförmedling :

"Mäklaren kommer i möjligaste mån kontrollera om budgivaren omgående kan betala handpenningen men även säkerställa resterande del av finansiering som krävs för att kunna fullfölja köpet."

Ska man säkerställa så räcker det väl inte att fråga budgivaren och få ett muntligt ok?
En ambitiös mäklare inhämtar kreditupplysning på budgivaren, och gör utifrån den en bedömning av om budet är att betrakta som rimligt utifrån den personens ekonomi. Tyvärr är det få mäklare som är så ambitiösa.

(Det förekommer säkert att banker ibland verifierar lånelöfte men det är ett brott mot banksekretessen så det är inget man kan räkna med.)

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Mäklaren är väl skyldig att informera säljare om alla bud som kommit un men som tidigare nämner så måste de kanske inte publicera dem?

Om en mäklare ringer budgivarens bank för att kolla om budgivaren har täckning för budet får banken överhuvudtaget inte bekräfta om budgivaren är kund eller inte, än mindre några detaljer om budgivarens ekonomi. Om bankpersonalen ändå lämnar ut uppgifter bryter de mot banksekretessen och den personen kommer förmodligen få sparken.

Undantag kan finnas
https://www.konsumenternas.se/lana/lana/banksekretess

• Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Jag sålde en lägenhet för några år sedan med hjälp av mäklare och Hemnet. Processen vid den budgivningen var att jag som säljare fick bestämma om jag ville acceptera ett bud under utgångspriset eller ej och även om jag ville publicera det budet eller ej. När budgivningen var klar fick jag en lista av mäklaren på alla inkomna bud och där var det första budet med fast jag hade valt att ej acceptera det.

Så enligt min erfarenhet beror det på att säljaren ej accepterat budet och valt att ej publicera det med förhoppningen att någon ska lägga ett högre bud som de då väljer att starta budgivningen med.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
För att svara på ursprungsfrågan; Det finns inget krav på att en budgivning ska vara offentlig. Det finns inte heller något krav på att säljaren måste acceptera ett visst bud.
Sen kan man såklart tycka i dagens informationssamhälle att det är dålig service att inte visa vad som pågår i nära realtid, men det är en annan fråga.

M
När jag köpte var det ingen som frågade om jag hade lånelöfte eller någon annan finansiering.

S starkarn skrev:
Du behöver inte vara orolig. Anledningen att budet inte syns är att mäklaren inte hunnit kontrollera budet mot banken. När ett bud kommer in så måste mäklaren få tag på budgivarens bankman och verifiera att budet budet inte är högre än lånelöftet. Går det inte få tag på bakmanen tex ledig, sjuk,eller sitter i möte så kan mäklaren inte redovisa budet. Mäklaren kan också vara upptagen med visningar och andra bankmöten och missar tiden som banken har öppet. Så då får mäklaren försöka nästa dag i stället.
Nej så fungerar det inte. Det är säljaren som avgör om det ska viss.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
S starkarn skrev:
Nä men du måste ha redovisat för mäklaren att pengar finns. Lånelöfte som riktiga pengar på banken. Och har man inte gjort det så tar det tid innan budet visas när mäklaren ska kolla upp att täckning för budet finns. Det är ju mäklaren som lägger ut budet på nätet och det är mäklaren som ska säkerställa att buden dom lägger ut är riktiga bud och inte bara folk som budar hej vilt utan täckning.
Du behöver inte redovisa ett skit. Mäklaren frågar möjligen om finansieringen är ordnad. Men det är också allt. Hen har ingen möjlighet att ringa banken och ställa frågor om lånelöften och dylikt. Banksekretess någon?

Edit: missade att Riemann varit inne på det redan.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det skulle vara något om mäklaren kunde ta reda på min lånelöfte aka smärtgräns

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
hsd
S smurfen72 skrev:
Mäklarna brukar hävda att dom jobbar både för säljare och köpare har aldrig fattat hur det går till.
På samma sätt som bilhandlare gör :lying:

M
P Pete77 skrev:
Nej, du har sagt att det på ditt sätt - och det är helt felaktigt. Bara för att du har varit med om 1 mäklare som gör detta så betyder det inte att det är så. Jag tycker att man ska vara försiktig med att sprida sådan information, som att den skulle vara generell. Extra illa blir det när den är helt fel.

Sedan skulle banken aldrig lämna ut information om en av deras kunder till en mäklare.
P Pete77 skrev:
Nej, du har sagt att det på ditt sätt - och det är helt felaktigt. Bara för att du har varit med om 1 mäklare som gör detta så betyder det inte att det är så. Jag tycker att man ska vara försiktig med att sprida sådan information, som att den skulle vara generell. Extra illa blir det när den är helt fel.

Sedan skulle banken aldrig lämna ut information om en av deras kunder till en mäklare.
Precis. Om en mäklare ringer banken och och ställer frågor om Pelle Petterssons bankförehavanden så svarar banken lika mycket (dvs lite) som om Kalle Karlsson ringer.

hsd hsd skrev:
På samma sätt som bilhandlare gör :lying:
Bil seriös handlare brukar lämna garanti och ta ett visst ansvar för produkten gör mäklaren det ?

S smurfen72 skrev:
Bil seriös handlare brukar lämna garanti och ta ett visst ansvar för produkten gör mäklaren det ?
En mäklares produkt är marknadsföring och försäljning. Inte fastigheten. Så ja, det skulle jag vilja påstå.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Och på vilket vis gynnar det köparen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.