Såg nu hos en kompis att han hade en separat knapp till elen(med en beteckning Nolla) som var till bubbelbadkaret.
Nu har min elektriker, bara dragit en matning till mitt badkar, måste jag göra om så att ja får ett till o från slag eller duger det som det är???

En strömbrytare måste finnas om det är ett fast installerat kar, alltså utan stickpropp. Oftast monteras den under karet för att slippa se den.

Hoppar in lite och fortsätter frågan lite. Måste denna brytare sitta i badrummet eller får den sättas typ på andra sidan väggen för att dölja den? Vill själv ha ett kar med pump i annat rum och då kommer ju frågan var brytaren ska sitta.

Erik_D skrev:
En strömbrytare måste finnas om det är ett fast installerat kar, alltså utan stickpropp. Oftast monteras den under karet för att slippa se den.
Lånar också tråden lite.  :)
Ska det inte vara en allpolig brytare? En vanlig strömbrytare bryter ju bara fasen.
Ska det vara en 2 eller 3-polig brytare om så är fallet?
Vilken IP-klass ska det vara på denna brytare? Räcker IP45 här? Eller ska man upp i IP55? :-?

Snuttjulle skrev:
Hoppar in lite och fortsätter frågan lite. Måste denna brytare sitta i badrummet eller får den sättas typ på andra sidan väggen för att dölja den? Vill själv ha ett kar med pump i annat rum och då kommer ju frågan var brytaren ska sitta.
Tror nog inte att det ska vara några problem om man bara hänvisa var brytaren till karet sitter.

det skall vara en allpolig brytare o den skall sitta så att den inte går att nå från karet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.