880 läst ·
5 svar
880 läst
5 svar
Brytare med ledlampa
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Jag har införskaffat en brytare med en LED-lampa inmonterad. Tanken var att när brytaren var påslagen skulle lampan lysa. Frågan är bara hur kopplar man in den på rätt sätt. Det finns på ena sidan två stycken L och på andra sidan fyra stycken pilar på baksidan av brytaren. Till L-sidan har jag kopplat fas från central och på en av pilarna har jag kopplat tändfasen som går till lampan.
Nå´n som kan ge en hint om hur man får detta att fungera?
Nå´n som kan ge en hint om hur man får detta att fungera?
Tänds lampan (taklampan)?
Men LEDen lyser inte?
Det framgår inte i ditt inlägg om vad som inte fungerar.
/Jörgen
Men LEDen lyser inte?
Det framgår inte i ditt inlägg om vad som inte fungerar.
/Jörgen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
En bild skulle öka din chanser att få ett bra svar. Bara sådär så känns det som om det är en tvåpolig växlande (2L och 4 st ut) och då torde du behöva nollan in på den andra L. Men det är en gissning som jag reviderar om andra fakta pekar på något annat.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Taklampan tänds precis som den ska men led:n lyser inte. Jag är själv inne på att montera nollan på den andra för att jag fattar inte annars hur det ska fungera. Grejjen var att jag frågade den som sålde brytaren till mig och han sa att man inte behöver koppla in nollan och det ska fungera ändå.
Jag ska nog testa att montera nollan på den andra L:en för det var så jag ville göra från början men pga säljaren som lät så övertygande så gjorde jag inte det.
Jag ska nog testa att montera nollan på den andra L:en för det var så jag ville göra från början men pga säljaren som lät så övertygande så gjorde jag inte det.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Det går att koppla så att LED:n lyser när taklampan är släckt och då behöver man ingen nolla (LED:n strömförsörjs via taklampan) men det var kanske inte så det var tänkt.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Funkar helt perfekt numera. Jag monterade både nolla och fas så att den bryts med hjälp av den 2-poliga brytaren.
Klicka här för att svara