Y
32769.jpg

jag skulle vilja ha sånna i garaget...MEN.. dessa är ju återfjädrande..

Jag skulle vilja slippa ha massa reläer och så.. att knappen var som en vanlig knapp.. slog jag på så ska glimmen slocka på alla knappar sen när jag på egen hand slår av brytaren ska alla glimmare börja glimma..

men är det möjligt?

Elko har en sån som inte är återfjädrande. Säkert fler tillverkare också. En vanlig vippströmbrytare, fast med glimlampa som lyser när strömmen är bruten. Har en sån i badrummet för att slippa leta efter strömbrytaren när man är uppe mitt i natten.

Sätt en rörelsevakt så slipper ni leta efter brytaren :)

Pilla ut fjädern så är den inte återfjädrande längre. Spara fjädern, för du kanske vill bygga en tryckknappsdimmer av en annan brytare i framtiden.

Hadde en vippbrytare med glimlampa i i förra lägenheten men när jag var trött på att glödlampora på 230V inte höll (späning på 236V där) och satte i en lågenerdi lysrör 240V så blinkade den ibland fast en var av... glimlampans ström laddade upp den ock så kom ett blink... minns inte hur det var med glimlampan pm den fungerade eller inte.
Jonas

Y
fick på sätt och vis bekräftat av elektrikern idag i annat samband, för de ville sätta sådan brytare i badrummet för att bryta bubbelbadet och duschkabinen (relä) och då ha sån som lyser lite för att man ska vara vaksam...

fast, lät ju inte bra att de spökar när man kör lite saker utan relän...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.