En "entrehall" med ytterdörr och dörr till resten av huset. Hallen har klädförvaring. Ca 3m mellan dörrarna. Var sätter man helst brytaren för taklampan, antar vid ytterdörren? Eller bör man ha trappbrytare på vardera öppning?
Brytare till entrebelysning utomhus, sätter man den också vid ytterdörren? Skall ha den på annan säkring tänkte jag,
Brytare till entrebelysning utomhus, sätter man den också vid ytterdörren? Skall ha den på annan säkring tänkte jag,
Normalt sätter man brytare på väggen innanför dörren, på samma sida som handtaget, 1 m
Över golvet.
Om det är renovering/nybygge så hade jag gärna satt en brytare även vid andra dörröppningen.
Det vanliga är också att sätta brytare till ytterbelysningen på samma ställe innanför entredörren.
Varför vilm du ha egen säkring till ytterbelysningen?
Över golvet.
Om det är renovering/nybygge så hade jag gärna satt en brytare även vid andra dörröppningen.
Det vanliga är också att sätta brytare till ytterbelysningen på samma ställe innanför entredörren.
Varför vilm du ha egen säkring till ytterbelysningen?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Det kan vara smart att ha utomhusbelysningen på en egen grupp om man kan sektionera JFB på det sättet exv. (ute/inne är en bra uppdelning). Men om man inte kan det så vinner man ju inte mycket på en egen grupp.
Det skulle vara att man vill gå loss med centralstyrning av något slag. Då skämmer det sig ju inte med en dedicerad grupp för utomhusbelysning.
Det skulle vara att man vill gå loss med centralstyrning av något slag. Då skämmer det sig ju inte med en dedicerad grupp för utomhusbelysning.
Tillbygge, jag har högst fyra grupper upp igenom golvet att leka med. Allt sitter på samma JFB. Annars är det fritt fram.
Ett arbetsrum/gästrum, en hall med klädförvaring och genomgång till öviga huset. Arbetsrumet ansluter till hallen mittemot ytterdörren. Entren stämmer inte riktigt mot ritningen, det sitter ett smalt fönster på vardera sidan dörren istället.
Ute tänker jag mig 2-3 uttag till altanen, en entrebelysning (eller två på varje sida dörr) och 2-3 uteväggbelysning för altanen. Entrebelysnig och uteväggbelysning med separat brytning för vardera.
Inte någon slags fjärrstyrning av någon sort, detta är ett analogt hushåll!
Uttag ute på en grupp, med tvåpolig brytare inomhus.
Belysning i hall och arbetsrum på en grupp.
Uttag i hall och arbetsrum på en grupp.
Så tänkte jag utebelysningarna på den sista gruppen. Man kan ha tvåpolig brytare där med, men det känns väl lite överkurs?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett arbetsrum/gästrum, en hall med klädförvaring och genomgång till öviga huset. Arbetsrumet ansluter till hallen mittemot ytterdörren. Entren stämmer inte riktigt mot ritningen, det sitter ett smalt fönster på vardera sidan dörren istället.
Ute tänker jag mig 2-3 uttag till altanen, en entrebelysning (eller två på varje sida dörr) och 2-3 uteväggbelysning för altanen. Entrebelysnig och uteväggbelysning med separat brytning för vardera.
Inte någon slags fjärrstyrning av någon sort, detta är ett analogt hushåll!
Uttag ute på en grupp, med tvåpolig brytare inomhus.
Belysning i hall och arbetsrum på en grupp.
Uttag i hall och arbetsrum på en grupp.
Så tänkte jag utebelysningarna på den sista gruppen. Man kan ha tvåpolig brytare där med, men det känns väl lite överkurs?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Du får själv avgöra om du vill låta gästerna treva sig fram i nattmörkret när de har bråttom till toa.
Vi tycker det är väldigt trevligt med en rörelsesensor (Ikea trådfri) i hallen utan att ha ett sovrum där men 3 m mellan ytterdörren och öppningen till resten av lägenheten, särskilt när man har kassar i händerna
Vi tycker det är väldigt trevligt med en rörelsesensor (Ikea trådfri) i hallen utan att ha ett sovrum där men 3 m mellan ytterdörren och öppningen till resten av lägenheten, särskilt när man har kassar i händerna
Det är enkelt och billigt att fixa lite ljus som tänds när man rör sig.
Jag har en liknande från Osram och tänder numera i stort sett aldrig den fasta lampan i hallen.
https://www.clasohlson.com/se/LED-belysning-med-sensor/p/Pr366705000
Jag har en liknande från Osram och tänder numera i stort sett aldrig den fasta lampan i hallen.
https://www.clasohlson.com/se/LED-belysning-med-sensor/p/Pr366705000
I sommras fixade vi så att det är en trappbrytare i var ände av entrén, ca 3,2 m mellan brytarna, tidigare var det bara precis innanför ytterdörren.
I hallen har vi i dagsläget två trappströmbrytare till lamporna i hallen, 5,6 m mellan, men vi kommer framöver (troligen till våren/sommaren) att komplettera med en korsbrytare vid trappan, som är nästan mitt i hallen.
I en "klädkammare"/korridor har vi trappströmbrytarna på vardera sidan, ca 2 m mellan.
I hallen har vi i dagsläget två trappströmbrytare till lamporna i hallen, 5,6 m mellan, men vi kommer framöver (troligen till våren/sommaren) att komplettera med en korsbrytare vid trappan, som är nästan mitt i hallen.
I en "klädkammare"/korridor har vi trappströmbrytarna på vardera sidan, ca 2 m mellan.
Klicka här för att svara