När jag skulle slå på strömmen igår så small dvärgbrytaren för ventilationsfläkten till. Fläkten sitter i källaren och ventilerar grunden. Brytaren går omedelbart om jag försöker slå till strömmen igen och rätt god blixt, så troligen är det rätt bra ström som flödar med tanke på energin.

Det som sitter i kretsen är:
Inkommande -> Varvtalsregulator 1.0A -> Fläkt
Det finns även en flödesmätare som jobbar på tryckskillnaden för att se om fläkten går. Denna ligger ju inte i serie men kanske är trasig?

Vet inte riktigt vad som kan vara tokigt här men antar det är troligare att tyristorn i varvtalsregulatorn som pajar än att det är lindningarna i fläkten som är kaputt.

Har inte stenkoll på fläkten men allt är från 2018 då huset är byggt men det verkar vara en simpel kanalfläkt ställd till ca 50% på varvtalsregulatorn.

Vilken del är (troligen) den trasiga och vart börjar jag lämpligast?
Mäta motstånd och kontinuitet i varvtalsregulatorn?
Isolering i kablarna?
Motorlindningar på fläkten?

Några andra lågt hängde frukter att gå på?

Om varvtalsregulatorn är mätbart/märkbart kaputt.
Är det inte lämpligt att koppla förbi varvtalsregulatorn och köra fläkten i full fart för att se att inte även fläkten är kaputt?

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag har haft problem med "kompabilitetsproblem" mellan varvtalsregulator och fläkt som slutat i att fläkten dött. Bytte fläkten och den gick sönder igen relativt snabbt. Efter det går den på maxvarv utan regulator.

Kallar eder @Bo.Siltberg.

@jhall Tack för inspel. Hade inte varit helt omöjligt att säkringskyssen gjorde att saker pajat. I detta fallet verkar ju fläkten lirat finemang i 6-7 år redan.

D Dkvist skrev:
Om varvtalsregulatorn är mätbart/märkbart kaputt.
Är det inte lämpligt att koppla förbi varvtalsregulatorn och köra fläkten i full fart för att se att inte även fläkten är kaputt?
Prova koppla förbi regulatorn och se om du får fläkten att starta/brytaren att hålla.

J jhall skrev:
Prova koppla förbi regulatorn och se om du får fläkten att starta/brytaren att hålla.
Ja, ligger helt klart på listan. Tänker mig att jag borde kunna mäta lite på tyristorn och se om den mår bra eller om det är något dumt i den. Att kunna köra fläkten i full fart tills dess att en ny varvtalsregulator har köpts hade varit att föredra även om det knappast är akuta fuktnivåer just nu.

En triac-dimmer ska inte ha några komponenter som kan kortsluta L-N.
Det låter mer som att motorn är kortsluten, eller en skada på en kabel.
Finns det en JFB med i spelet som inte löser? Då är det i så fall en kortslutning mellan L-N. Annars kan det vara ett jordfel.
Eftersom felet verkar vara en stum kortslutning så bör det vara enkelt att hitta.
Du kan t.ex koppla isär ledningen där det går och mäta båda ändar för att se åt vilket håll felet ligger.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En triac-dimmer ska inte ha några komponenter som kan kortsluta L-N.
Det låter mer som att motorn är kortsluten, eller en skada på en kabel.
Finns det en JFB med i spelet som inte löser? Då är det i så fall en kortslutning mellan L-N. Annars kan det vara ett jordfel.
Eftersom felet verkar vara en stum kortslutning så bör det vara enkelt att hitta.
Du kan t.ex koppla isär ledningen där det går och mäta båda ändar för att se åt vilket håll felet ligger.
Ok, jag mäter lite ikväll! Det går rätt lätt att mäta till och från varvtalsregulatorn. (båda hållen) Fläkten är ansluten i krypgrunden vilket är tjorvigare att ta sig till men inte omöjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.