Hej!
Ska renovera kök och byta golv i kök. Intill köket ligger en utbyggnad med shuntgrupp som drar ner radiatorvattnet. Förmodar att man inte vill koppla på mer på den gruppen, annars vore det ju smidigt?
Schematisk ritning med shuntventil och golvvärmekrets i kök, visar tidigare radiatoranslutningar och förslag för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt köra in sig där tidigare radiator till köksfönstret (som nu är passage till tillbyggnad) finns.

Hur hade ni gjort?
Känns "för lätt" att använda tidigare radiator kretsen tillsammans med shunt, men fungerar de bra eller ska man koppla på ett nytt system till NIBE:pumpen?

Eller ska man strunta i golvvärmen i köket?

Har en Nibe S1155 BVP, tidigare vedeldat hus med radiatorer.

Eller nu när jag tänker på det, kanske är enklast att parallell koppla på ett system till på den shuntgruppen som är till värmen till utbyggnaden, och sen bara ta bort tidigare elementet och skita i den anslutningen?

Eftersom de är parallella och får varmvattnet direkt från radiatorkretsen vid pannan så kan man väl köra på så länge pumpen klarar att dra runt 24kvm till?

Ingen som har ett instick på hur mycket man vågar ta från slingan? :)

Som man kan se, så har du inte en shuntgrupp. ( kan kallas så men är det inte ) Med dom delarna så är det en konstanttempreglage, som levererar ut en inställd temp. Går dessa rör ut genom väggen till elementen.
GV ska ha lite mindre värme än element. Hur har du tänkt med att styra en GV, med termostat för köket och då kan det styras med elektroniskt ställdon. Är det bara en slinga GV det kommer att bli.

Hej och tack för input!
OK så en "riktig" shuntgrupp går alltid på termostat tillskillnad från min installation som ger ett konstant värde?

Just nu har jag endast ställt GV m.h.a. ventilen så att den håller en behaglig nivå, men hade såklart vart lite finare med en termostat som mäter i rummet ovanför och justerar därefter.

Rören går genom väggen till nuvarande tillbyggnad som har GV. Köket har tidigare haft radiator vid fönster, men det satt vid tillbyggnaden och är bortplockat nu.

Jag antar att 2 kretsar är rimligt då VVS:aren tidigare la 2 kretsar (dom ni ser på bilden) på utbyggnad som är ungefär samma yta. (ca 30 kvm)

hamph1337 hamph1337 skrev:
OK så en "riktig" shuntgrupp går alltid på termostat tillskillnad från min installation som ger ett konstant värde?
Den reglerar efter utetempen och inte en konstant temp som nu. Nu får du nog ändra tempen på den om det blir många minus ute. Har du element så ställs VP in för dom och shunt för GV reglerar tempen till GV och ställs in för en maxtemp på ca 40 C, som är lite av max för GV-slingorna nligt normal drift. Så om nu den du har, så bör den bytas till en shunt och då kan du vara utan termodon ( som bara den kostar kanske många tusenlappar. Blir det för varmt i ett rum så går det att strypa lite på ventielrna till höger ( ser ut som att det är något separat inställning. Utan ställdon och termostat i rum och inställd strypnig kan du glömma allt. Inget som säger upp sig om några år och kostar en del att byta ut.
Ströp in min GV för 25 år sen och inte rört något, alla värme regleras av shuntgrupp. Lite mer strypning för sovrum, mindre fart på flödet i den slingan. En tumregel är att diffen mellan ut och retur på en slinga är ca 4 - 5 beroende på hur varmt man vill ha. Mig tog det en vinter att få till det med alla flöden i slingorna.

Ja men precis.

Förstår att det blir bättre komfort med något som reglerar mot utetempen.
Så 2 frågor kvarstår:
1- Kan jag koppla på 2 slingor till mitt "dumma" system? Eller vad brukar begränsningar dimensioneras efter?
2- Kan jag byta ut kopplingarna där mina nuvarande rör går in till något liknande denna: https://golvvarmebutiken.se/vattenburen-golvvarme/golvvarmefordelare/golvvarmefordelare-4?v=7733204

stort tack för info och din hjälp så långt i djungeln :) Låter som du har koll på läget!

hamph1337 hamph1337 skrev:
Ja men precis.

Förstår att det blir bättre komfort med något som reglerar mot utetempen.
Så 2 frågor kvarstår:
1- Kan jag koppla på 2 slingor till mitt "dumma" system? Eller vad brukar begränsningar dimensioneras efter?
2- Kan jag byta ut kopplingarna där mina nuvarande rör går in till något liknande denna: [länk]

stort tack för info och din hjälp så långt i djungeln :) Låter som du har koll på läget!
Jepp går bra och kolla runt var det är billigast, alla har samma funktion, dom övre visar flödet i liter per minut, dom nedre kan justeras för mer eller mindre flöde, lite svalare i sov tex. Men för att få till det med värman på GV så kan det gå med att bara strypa in, Mer eller mindre flöde i slingorna bara. Annars för perfekt reglering så ska du byta konstantempen till en shunt med styrning av en utegivare. Den får plats där och inget mer behöver ändras. På höger sida är det två ventiler, är det för att strypa flödet på dom slingorna eller avstängare. Din pump som är där, går den på maxfart, ser ut som enklare modell. Kanske det behövs en lite större, för att knuffa runt vattnet bra. Pumpar finns på bilT och kopplingar på Jula billigt och duger utmärkt, behövs ingen RR -pump för många tusen.

Golvvärmen har så pass trög reglering att du genom att balansera in golvvärmen (dvs att det finns en balans mellan dina olika GV-slingor och övriga värmesystemet) så kommer pumpens reglering normalt räcka som styr på utetemperatur och ev även innertemperatur.

Du kan börja med en enkel fördelare och sen köpa till ställdon och termostater senare om det behövs. Dessa finns trådlösa så man slipper dra kabel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.