Jag är inne på att måla vårt cykelförråd med roslagsmahogny, men vill åt en lite mörkare brun kulör, utan den röda tonen som kommer med roslagsmahogny. Jag har läst andra trådar om hur man kan använda kimrökpigment för att få till önskad kulör https://www.byggahus.se/forum/threads/pigmentera-roslagsmahogny.122545/
Jag är ute efter någon av de mittersta kulörerna här (bild lånad från tidigare nämnda tråd)

Olika träpaneler målade i olika nyanser av brun och svart, med burk av roslagsmahogny och pensel på en träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också läst att man kan använda järnoxidsvart linoljefärg för att bryta roslagsmahognyn. Det råkar jag ha hemma, och givet att jag köper en färdigblandad roslagsmahogny verkar det också lättare att bryta med än ett färgpigment (tänker att man helst ska hetta upp linoljan för att pigmentet ska lösas upp väl).
Har någon här testat att bryta med järnoxidsvart linoljefärg för att få till en mörkbrun kulör? Blir effekten likartad som med kimrökpigment? Jag vill alltså inte att det ska blir svart, utan bara få en mörkare nyans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.