Jag ska till att blanda till egen pigmenterad roslagsmahogny för att måla ett staket jag just färdigställt. Att hitta recept på roslagsmahogny är ju inget problem, inte heller att den ska brytas svart med kimrök. Så allt jag behöver har jag införskaffat från Ovolins byggnadsvård. www.ovolin.se Kan rekommenderas.
Däremot har jag inte hittat någonstans "hur" jag ska bryta färgen. Ska jag röra ner det torra färgpigmentet direkt i den färdiga blandningen eller blanda det med någon av ingredienserna (linolja, balsamterpentin, trätjära) innan man gör själva slutblandningen?
Bör jag använda värme för att få till det?
Och hur mycket pigment ska man använda för att få en hygglig svärta på slutresultatet?
Såklart måste jag förstås provmåla mig fram till rätt svärta men det skulle spara mig både tid och pigment om man kan få en fingervisning av någon som redan tagit reda på det.
Däremot har jag inte hittat någonstans "hur" jag ska bryta färgen. Ska jag röra ner det torra färgpigmentet direkt i den färdiga blandningen eller blanda det med någon av ingredienserna (linolja, balsamterpentin, trätjära) innan man gör själva slutblandningen?
Bör jag använda värme för att få till det?
Och hur mycket pigment ska man använda för att få en hygglig svärta på slutresultatet?
Såklart måste jag förstås provmåla mig fram till rätt svärta men det skulle spara mig både tid och pigment om man kan få en fingervisning av någon som redan tagit reda på det.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Du bör blanda det torra pigmentet med lite av linoljan du ska ha i först. Blanda ordentligt tills du har en klumpfri smet. Häll därefter ner allt och blanda runt ordentligt.
Vad gäller doseringen får du nog prova dig fram...
Vad gäller doseringen får du nog prova dig fram...
Jag tänkte att det nog var bäst, eftersom kimrök känns som ett fett och lite lätt pigment som inte blandar sig så lätt.
Jag gjorde som följer:
Blanda 50g kimrökspigment med 200g kokt linolja direkt i en kastrull och värma svagt medan man vispar lite. Snart nog löser alla klumoar upp sig och massan liknar smält choklad till konsistensen. Jag värmde inte mer än att det löste sig, knappt mer än ljummet. Detta kallar jag för min brytbas.
Sedan blandade jag till Roslagsmahognyn med 5 dl trätjära, och 5 dl kokt linolja som jag också det ställde på spisen och värmde likadant. Slutligen blandade jag i 5 dl balsamterpentin. Se till att ha fläkten igång för det luktar ordentligt, kan bli för starkt när man är inomhus...
Jag provmålade på en bit ohyvlad bräda utan att ha i pigment först för att ha en referens och för att få se hur den såg ut naturell.
Sedan började jag försiktigt bryta blandningen. Jag använde en vanlig matsked som mått, lite oprecist kanske men jag hade inget annat att ta till. Först 1 msk. sedan 2, 4 och 6.
Skillnaden mellan naturell och 1 msk brytbas var markant, skillnaden mellan 1-2 msk brytbas var marginell så jag ökade nästa steg till 4 msk och då började det bli riktigt svart i mina ögon. Skillanden mellan 4-6 msk brytbas var heller inte så stor men mättnaden i det svarta blev bättre.
Jag har inte bestämt ifall jag ska göra någon svartare brytning eller nöja mig med den senaste och blanda resten av färgen utifrån det.
Vid vägning så hade jag slutligen använt ca 90g av mina ursprungliga 250g brytbas i totalt 15 dl naturell roslagsmahogny.
Jag ska lägga in ett foto på mina kulörprov så att alla kan se resultatet. Ska bli intressant att se hur mitt staket kommer bli
Jag gjorde som följer:
Blanda 50g kimrökspigment med 200g kokt linolja direkt i en kastrull och värma svagt medan man vispar lite. Snart nog löser alla klumoar upp sig och massan liknar smält choklad till konsistensen. Jag värmde inte mer än att det löste sig, knappt mer än ljummet. Detta kallar jag för min brytbas.
Sedan blandade jag till Roslagsmahognyn med 5 dl trätjära, och 5 dl kokt linolja som jag också det ställde på spisen och värmde likadant. Slutligen blandade jag i 5 dl balsamterpentin. Se till att ha fläkten igång för det luktar ordentligt, kan bli för starkt när man är inomhus...
Jag provmålade på en bit ohyvlad bräda utan att ha i pigment först för att ha en referens och för att få se hur den såg ut naturell.
Sedan började jag försiktigt bryta blandningen. Jag använde en vanlig matsked som mått, lite oprecist kanske men jag hade inget annat att ta till. Först 1 msk. sedan 2, 4 och 6.
Skillnaden mellan naturell och 1 msk brytbas var markant, skillnaden mellan 1-2 msk brytbas var marginell så jag ökade nästa steg till 4 msk och då började det bli riktigt svart i mina ögon. Skillanden mellan 4-6 msk brytbas var heller inte så stor men mättnaden i det svarta blev bättre.
Jag har inte bestämt ifall jag ska göra någon svartare brytning eller nöja mig med den senaste och blanda resten av färgen utifrån det.
Vid vägning så hade jag slutligen använt ca 90g av mina ursprungliga 250g brytbas i totalt 15 dl naturell roslagsmahogny.
Jag ska lägga in ett foto på mina kulörprov så att alla kan se resultatet. Ska bli intressant att se hur mitt staket kommer bli
Jag har använt Roslagsmahogny innan och igår blandae jag ny som jag färgsatte med engelskt rött för att passa till vårt tak. Jag blandar utan att värma. Normalt ska man ju värma tjära för att den ska tränga in bättre men i och med att man blandar med både linolja och balsamterpentin som tjäran lätt löser sig i tror jag inte det gör någon skillnad att värma faktiskt.
Jag bryter dock med färdigblandad linoljefärg. Det krävs inte så mycket färg för att få kraftig kulör eftersom Roslagsmahognyn i sig är ljust brun transparent.
Men jag undrar... det jag behandlar nu är vattbrädor. Och jag har läst i mina böcker om Roslagsmahogny men ingenstans står det om upprepade behandlingar. Gör det skillnad om jag behandlar mer än en gång? Någon som testat eller vet?
Jag bryter dock med färdigblandad linoljefärg. Det krävs inte så mycket färg för att få kraftig kulör eftersom Roslagsmahognyn i sig är ljust brun transparent.
Men jag undrar... det jag behandlar nu är vattbrädor. Och jag har läst i mina böcker om Roslagsmahogny men ingenstans står det om upprepade behandlingar. Gör det skillnad om jag behandlar mer än en gång? Någon som testat eller vet?
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Roslagsmahogny och engelskt rött, det måste bli riktigt bra. Engelskt rött är ett av mina absoluta favoritpigment. Ska ha den färgen någonstans, tror det blir på insidan av mitt stora hörnskafferi som vi ska bygga så småningom.
Nu har jag i varje fall tagit lite bilder på min pigmentering.
Från vänster: Naturell, 1msk brytbas, 2msk brytbas, 4msk brytbas och 6 msk brytbas i total mängd 15 dl roslagsmahogny.
Eftersom jag vill ha svart staket så har jag valt att måla med den starkaste blandningen.
Bifogar bilder på det med.
Idag provade jag att sprutmåla med en gammal elfärgspruta, det gick det med, och fort oxå. Målade 10m staket på 30 min. Och då stryker jag överliggaren för hand och kör lite extra med pensel på ändträ.
Möjligen att det blir lite tunnare lager med färg men tidsbesparingen gör att jag i så fall kan kosta på mig att spruta två gånger.
Nu har jag i varje fall tagit lite bilder på min pigmentering.
Från vänster: Naturell, 1msk brytbas, 2msk brytbas, 4msk brytbas och 6 msk brytbas i total mängd 15 dl roslagsmahogny.
Eftersom jag vill ha svart staket så har jag valt att måla med den starkaste blandningen.
Bifogar bilder på det med.
Idag provade jag att sprutmåla med en gammal elfärgspruta, det gick det med, och fort oxå. Målade 10m staket på 30 min. Och då stryker jag överliggaren för hand och kör lite extra med pensel på ändträ.
Möjligen att det blir lite tunnare lager med färg men tidsbesparingen gör att jag i så fall kan kosta på mig att spruta två gånger.
Väcker den här tråden eftersom jag är nyfiken på pigmenterad tjärfärg och ingenstans på nätet står något om doseringen av kimrök. Tack för din utförliga info!.
Min fråga nu är : hur blev det? Hur länge håller en sådan målning? Kan man tro att färgen håller längre med mera pigment i ? Undrar också om tjärlukten, om den försvinner efter ett tag.
En sak till: vet någon om man måste använda terpentin? Hittade en dansk hemsida som säljer tjärfärger och enligt den gör terpentinet mera skada än nytta. Är det någon som vet om det går att blanda en tjärfärg på bara tjära, olja och pigment. Dosering?
Min fråga nu är : hur blev det? Hur länge håller en sådan målning? Kan man tro att färgen håller längre med mera pigment i ? Undrar också om tjärlukten, om den försvinner efter ett tag.
En sak till: vet någon om man måste använda terpentin? Hittade en dansk hemsida som säljer tjärfärger och enligt den gör terpentinet mera skada än nytta. Är det någon som vet om det går att blanda en tjärfärg på bara tjära, olja och pigment. Dosering?
Väcker den här tråden igen, eftersom mitt eventuella tjärmålningsprojekt ännu ej blivit av. Samma frågor kvarstår.
Nu håller jag på och testar lite med kimrök i roslagsmahognyn. Testade tidigare med både ej bruten (dvs bara tjära, terpentin, linolja), och att pigmentera vit.
Frun tycker naturell blir för röd. Färgen bleknar betydligt efter en tid ute. Lukten försvinner också.
Sen testade jag att pigmentera med titandioxid aka titanvitt. Blandade en mängd pulver i tröd, sen målade jag några plankor med varierande mängd tillsatt av det. Resultatet blev en blekare färg, även om det inte blev riktigt Rivendell-mahogny jag hoppats på. Blev som en blek variant av den naturella.
Sen Mordor-mahogny med kimrök. Samma metod. Luktade mer och värre. Jag gillar lukten av tjära men det där var inte gott. Blir mahognyn dålig efter några veckor? Känns som att den inte borde bli det. Resultatet liknar TS resultat väldigt mycket än så länge.
Men kanske kul att kunna kombinera detaljer i tre olika varianter -naturell, orc och elf. Kommer bygga en stor port på baksidan, mot allmänningen. Vill att den ska ha lite rått och brutalt utseende, lite viking eller mordor typ. Får väl se.
Där är plankan till höger helt obehandlad.
Mörkaste är i naturell rm. De andra i varierande pigmentering med TiO2. Ramen har mest pigmentering.
Frun tycker naturell blir för röd. Färgen bleknar betydligt efter en tid ute. Lukten försvinner också.
Sen testade jag att pigmentera med titandioxid aka titanvitt. Blandade en mängd pulver i tröd, sen målade jag några plankor med varierande mängd tillsatt av det. Resultatet blev en blekare färg, även om det inte blev riktigt Rivendell-mahogny jag hoppats på. Blev som en blek variant av den naturella.
Sen Mordor-mahogny med kimrök. Samma metod. Luktade mer och värre. Jag gillar lukten av tjära men det där var inte gott. Blir mahognyn dålig efter några veckor? Känns som att den inte borde bli det. Resultatet liknar TS resultat väldigt mycket än så länge.
Men kanske kul att kunna kombinera detaljer i tre olika varianter -naturell, orc och elf. Kommer bygga en stor port på baksidan, mot allmänningen. Vill att den ska ha lite rått och brutalt utseende, lite viking eller mordor typ. Får väl se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där är plankan till höger helt obehandlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkaste är i naturell rm. De andra i varierande pigmentering med TiO2. Ramen har mest pigmentering.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag skulle börja med en ljus variant för det är enkelt att måla på ett lager till om det är för ljust. Är det för mörkt är det lite mer jobb.
Jag har också för mig att det är minst två (?) strykningar för att få ett skapligt skydd så det bör man också räkna med.
En tanke är att om du vill ha "Mordor" så bränn ytan först.
Jag har också för mig att det är minst två (?) strykningar för att få ett skapligt skydd så det bör man också räkna med.
En tanke är att om du vill ha "Mordor" så bränn ytan först.
Jag är också sugen på att bryta roslagsmahognyn för att få till en mörkbrun, mindre röd, kulör. Jag funderar på att använda färdigblandad roslagsmahogny och blanda med lite järnoxidsvart linoljefärg jag har hemma. Någon som testat det och kan säga om resultatet blir snarlikt att bryta med kimrökpigment?
Klicka här för att svara


