H hempularen skrev:
MIn son fick brygglån utan att först ha sålt för ca ett halvår sedan. Sedan sålde han iofs innan tillträdet till den nya lägenheten, så när brygglånet betaldes ut så fanns redab kontrakt för försäljning, men det var inget villkor från banken för hans nya köp. Men han har bra lön. Och ett kapital som egentligen räcker för att köpa utan lån, men det är bundet i ett optionsprogram från hans jobb, som man inte gärna löser in i nuläget.
H hempularen skrev:
Det var ju ungefär det som löste ut fastighetskrisen i USA för en del år sedan. Låneinstituten fick krav på sig att låna ut till tillfälligt subventionerade räntor till hushåll med låg inkomst. Det fick människor att köpa hus de inte hade råd med. Tanken var att när de skulle tvingas betala full ränta efter några år, så skulle värdet ha gått upp så mycket att de skulle kunna sälja och köpa något de hade råd med för vinsten. Men så sjönk priserna istället....
Vi har alla sett filmen the Big Short 😁

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och när vår mupp till finansminister i dag berättar om "att låna till rätt saker" i budgeten, så gäller det tydligen inte oss svenskars boende.

CITAT"
Den största delen av de 80 miljarder som ska gå till nya satsningar nästa år kommer från lån. Det innebär underskott i statsbudgeten.

– Exakt balansen får jag återkomma till. Jag har inte det i huvudet. Det handlar om att i de här tiderna satsa, låna. Det gäller att låna till rätt saker, säger Elisabeth Svantesson.
SLUT CITAT"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73eQe8/finansministern-haller-presstraff

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Man får köpa först, men sedan ska man ha sålt innan man tillträder den nya bostaden. Och det är absolut lite stressigt.
Brygglån finns absolut.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej erikjakan! Jag heter SågspånPappspikEternit och jag är också Hemnetknarkare.

Jag tror absolut att bankerna har ett finger med i spelet bakom den tröga bostadsmarknaden. Det är nog inte bara "sälj först - köp sen" som gör det svårt att få till en affär, utan även andra aspekter av bankernas åtstramningar för bolån. Exempelvis har inflationen gjort att KALP-kalkylerna blivit tuffare, bankerna räknar helt enkelt med avsevärt högre levnadskostnader än tidigare, och eftersom inkomsterna inte ökat på samma vis anser bankerna att låneutrymmet för ett vanligt hushåll blir avsevärt lägre. Man kan helt enkelt inte betala lika mycket för sin köpebostad, eftersom man inte får låna så mycket som tidigare.
Det många inte verkar veta är att vi har otaliga internationella regler rörande bankers verksamhet som i mångt och mycket styr bankernas utlåningsverksamhet. Detta då bankerna är systemviktiga och deras verksamhet garanteras av staterna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Absolut är det så! Men jag tänker att dem flesta inte budar på hus dem inte har råd med alls ,eller utan ett lånelöfte?

Jag tänker mer på det enorma antalet objekt som ligger ute, samt den extrema stelheten så verkar infunnit sig på marknaden.
Du använder genomgående dem i stället för de vilket inte är riktigt bra.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Sthlm_ och 6 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och när vår mupp till finansminister i dag berättar om "att låna till rätt saker" i budgeten, så gäller det tydligen inte oss svenskars boende.

CITAT"
Den största delen av de 80 miljarder som ska gå till nya satsningar nästa år kommer från lån. Det innebär underskott i statsbudgeten.

– Exakt balansen får jag återkomma till. Jag har inte det i huvudet. Det handlar om att i de här tiderna satsa, låna. Det gäller att låna till rätt saker, säger Elisabeth Svantesson.
SLUT CITAT"

[länk]
Hade en privatperson haft lånekostnader motsvarande 1.3% av årliga inkomster och dessutom obegränsad möjlighet att höja sina egna inkomster hade nog den privatpersonen också fått lån med ganska bra villkor dessutom.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
B ByggareBob22 skrev:
Hade en privatperson haft lånekostnader motsvarande 1.3% av årliga inkomster och dessutom obegränsad möjlighet att höja sina egna inkomster hade nog den privatpersonen också fått lån med ganska bra villkor dessutom.
Men samtidigt sänder hon budskapet "att det faktisk behövs låna ibland för viktiga saker" vilket boendet är.
Sedan att hon likt på en räkmacka kan glida/lalla runt med våra framtida inbetalda pengar som "säkerhet", gör ju inte den enskildes förutsättningar & lånemöjligheter mindre viktiga utan tvärtom.

Det är ju enligt alla experter "folket" som måste börja spendera mera för att "få fart" på Sverige , men just det hänger ju ihop med att man måste få "pengar över" när man betalt för sitt boende, som i sin tur hänger på att räntenivåerna måste vara "rimliga" OCH att bankerna gör "rimliga" lånekalkyler OCH beter sig konsekventa, så att "spelreglerna" är klara för alla.

Vi är ett äldre par som sitter i ett hus perfekt för en familj med 2-4 barn i ett lugnt villaområde, runt oss är mindre än hälften av hushållen med barn. Våra flyttade ut för typ 15 år sedan.
Så varför sitter vi med 300m2 bostad för två personer som en barnfamlij hade gråtit av lycka över?

Att flytta till en mindre bostad (villa/lägenhet) hade medfört en flyttkostnade på väsentligt över miljonen troligen två. Plus en rejält högre månadskostnad.

Och om vi möts av kravet att sälja först innan vi kan köpa (ingen aning om hur det fungerar, om det är absolut krav och så vidare) innebär då (gissningsvis) att vi måst förbinda oss att sälja och flytta innan vi kan hitta en bostad vi kan köpa och flytta in i i ett område vi vill bo i. Och då måste vi ju säkerställa ett 'bryggboende' innan vi kan sälja.vårt nuvarande.

Så systemet uppmuntrar ju inte direkt till att flytta, oavsett var felet/felen ligger

• Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
G gosvensson skrev:
Att flytta till en mindre bostad (villa/lägenhet) hade medfört en flyttkostnade på väsentligt över miljonen troligen två. Plus en rejält högre månadskostnad.
Då finns väl ingen direkt anledning att flytta?
Ni vet ju vad ni har och vad det kostar, tiden då folk skaffade 4 ungar och en stor kåk är nog förbi så ni kan lungt bo kvar i ert hus livet ut.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då finns väl ingen direkt anledning att flytta?
Ni vet ju vad ni har och vad det kostar, tiden då folk skaffade 4 ungar och en stor kåk är nog förbi så ni kan lungt bo kvar i ert hus livet ut.
Nej, och det är därför vi bor kvar.
Men jag kan tänka mig att en barnfamilj har större glädje av en stor villa med rejäl tomt än vad vi har.
Min poäng är att 'systemet' motverkar att en familj som vår (två vuxna) flyttar till ett boende som är mer anpassat till våra nuvarande behov och överlåter bostaden till en familj som har större glädje av den.

Och det är för mig en tröghet i att sälja och köpa, när man aktivt motverkas att göra det.

• Gilla
Artemisia och 5 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Hej!

Jag är obotlig Hemnet-narkoman och jag märker en trend som alla andra, det går rejält trögt nu.

En vän säljer villa och mäklaren sa att det i hennes 18-ariga karriär aldrig vart såhär trögt 😅😅 , tacka fan för det. Det gick väl spikrakt upp efter 2000ish.

Frågan jag ställde mig själv var, är det bankerna som skapar denna situation med sitt "krav" på att sälja först och sen köpa, som gör att ingen kan köpa? Får man ens brygglån idag?

Det är i princip bara attraktiva objekt som går just nu, eller har folk för höga förväntningar på marknaden? Det ligger gott om ruckel ute för 8+ mil runt Stockholm som kräver i princip totalrenovering.
Det är väldigt få som klarar kraven för brygglån när räntan inte längre är 1,5%. Banken ser att de inte klarar räntebetalningarna och att det kan bli problem om det drar ut på tiden så att det gamla huset måste sänkas i pris med 10-15-20%. Då kvalar man kanske inte ens in för att få lånen till det nya huset.

Bankerna gör inte det här för att jävlas, utan för att de lever under ett regelverk som skall förhindra att vi får någonting liknande finanskrisen i USA 2008. Alla bankers vet att om det blir lite jobbigare ekonomi så är husen inte ens värda taxeringsvärdet. Vid en exekutiv auktion man väldigt sällan ut ens det.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
S
E erikjakan skrev:
Hej!

Jag är obotlig Hemnet-narkoman och jag märker en trend som alla andra, det går rejält trögt nu.

En vän säljer villa och mäklaren sa att det i hennes 18-ariga karriär aldrig vart såhär trögt 😅😅 , tacka fan för det. Det gick väl spikrakt upp efter 2000ish.

Frågan jag ställde mig själv var, är det bankerna som skapar denna situation med sitt "krav" på att sälja först och sen köpa, som gör att ingen kan köpa? Får man ens brygglån idag?

Det är i princip bara attraktiva objekt som går just nu, eller har folk för höga förväntningar på marknaden? Det ligger gott om ruckel ute för 8+ mil runt Stockholm som kräver i princip totalrenovering.
Bankerna har nog blivit mer restriktiva med lånen. Det tror jag.
Men så länge som man köper en bostad som man faktiskt har råd med utan att ligga på gränsen av sin betalningsförmåga så ska det inte vara några problem.
Vad gäller brygglån så har bankerna blivit lite mer restriktiva även där. Men jag har aldrig haft några problem.
Senast jag köpte var för drygt ett år sedan. Vi fixade brygglån.
Jag tror att hemligheten är att inte räkna på vad du förhoppningsvis får ut för det du säljer utan att göra en kalkyl på vad du är säker på att få ut.
Dvs om Mäklaren bedömer att du kan få ut 3 500 000 för ditt gamla boende så räknar på på 3 000 000 i din kalkyl och visar att det går runt på det. Då kommer banken att bevilja brygglånet.

Problemet uppstår om du gör en kalkyl på 3 500 000 som precis går ihop och banken beviljar brygglån på det och sedan får du bara 3 200 000 för ditt boende. Då kan det bli kärvt.

Men så länge som man gör kalkyler med rimligt med luft i så är bankerna inte omöjliga.
Det är min erfarenhet.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.