Jag tittade på ett hus för en tid sedan där det var en brunn i källaren och tänkte höra om någon har erfarenhet eller tankar om det med tanke på fukt, översvämningsrisk etc. Som jag minns det var den kanske 80-100 cm i diameter och man såg tydligt vattenytan då det inte var något lock på den, jag minns dock inte hur långt det var ner till vattnet men inte så väldigt långt tror jag.
Jag har aldrig stött på eller hört talas om detta tidigare och är eventuellt intresserad av huset och är därför tacksam för alla svar!

Vet du om det var en pumpgrop för dräneringen eller en brunn som använts för hushållsvatten?

En person som tidigare vuxit upp i huset vill minnas att de fick vattnet därifrån innan det blev kommunalt VA men han var inte helt säker på det dock. Är något av alternativen bättre eller sämre vad gäller eventuella problem eller åtgärder?

Jag har en dricksvattenbrunn inomhus i källaren fast den har ju ett lock.
Inga som helst problem med det.

Locket kanske finns någonstans eller så får man fixa ett, tycker du att det är någon nackdel med att ha en brunn i källaren?

Låter ju spännade vad det var för sorts brunn.
Själv har jag ingen källare då mitt hus står på plintar på berggrund. Vårat dricksvatten pumpar jag upp ur en borradbrunn straxt utanför huset. Men då det inte gick att gräva ned har jag värmslinga i röret/prem-slangen som ska motverka frysning.
Låter praktiskt att ha ha hålet under huset varpå jag gissar att det aldrig fryser.
Men med tanke på diametern låter det ju som om det är väldigt gammalt eller att syftet är något annat.
Får du reda på vad det är/var för brunn skulle det vara intressant att höra vad det är.

Bra tips men där finns den inte med, glömde att skriva att huset gissningsvis är byggt någonstans runt 30-talet.

Min inomhusbrunn är grävd 1955, ca 1,2 meter i diameter, ca 8 meter djup från markytan, vattenytan är 4 meter under markytan och lämnar minst en kubik per dygn.

Den var troligtvis utomhus från början men huset byggdes ut 1965 så då hamnade den inomhus.
Den finns inte i något register.
Edit: den finns (inrapporterade av allmänheten) ! men inga data.

Redigerat:
Är det grundvatten och om nivån ligger nära golvet så kan det vara läge att titta på om marken runt huset ser blöt ut och vilket skick källarväggarna är i. Inte pga brunnen i sig, men högt grundvatten kan ge diverse problem.

Dilato: Och aldrig några problem vid kraftiga skyfall exempelvis? Jag är mest fundersam på vad som eventuellt skulle kunna vara en nackdel med den placeringen.
Bra om du aldrig haft några problem 👍

Redigerat:
D D_Anders skrev:
Är det grundvatten och om nivån ligger nära golvet så kan det vara läge att titta på om marken runt huset ser blöt ut och vilket skick källarväggarna är i. Inte pga brunnen i sig, men högt grundvatten kan ge diverse problem.
Tack för tips!

I IFB skrev:
Dilato: Och aldrig några problem vid kraftiga skyfall exempelvis? Jag är mest fundersam på vad som eventuellt skulle kunna vara en nackdel med den placeringen.
Bra om du aldrig haft några problem 👍
Brunnens nivå påverkas inte alls av ytvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.