Passade på att köpa en ny högtryckstvätt då jag har en väldans massa stenplattor på nya tomten att hålla efter. Slog till på Råd & Röns testvinnare Nilfisk Premium 190-12 som Bauhaus har på kampanj nu.
Såg dock när jag kom hem att det står klart och tydligt "requires 16A" på kartongen och samtliga uttagssäkringar i huset är tyvärr på 10A..
Läser man vidare i testet från Råd & Rön så står det dock en uppmätt maxeffekt på 1784 Watt, dvs. ca. 8A...
Någon som har en Nilfisk 190-12 och kan bekräfta om den går eller inte går att köra på 10A?
Såg dock när jag kom hem att det står klart och tydligt "requires 16A" på kartongen och samtliga uttagssäkringar i huset är tyvärr på 10A..
Läser man vidare i testet från Råd & Rön så står det dock en uppmätt maxeffekt på 1784 Watt, dvs. ca. 8A...
Någon som har en Nilfisk 190-12 och kan bekräfta om den går eller inte går att köra på 10A?
Framförallt startströmmen kan vara besvärande.
Har du automatsäkringar så är det tveksamt om det funkar, har du porslinsäkringar så borde det funka.
Och har du porslinsäkringar så kan du köpa 13A, de har samma mått som 10A, och passar.
https://www.bauhaus.se/sakring-13a-5st-kart-ifo-gra
Egentligen bör man kontrollera anläggningen innan man säkrar upp, men då min ledararea i installationerna är 1,5 så fungerar det sannolikt.
Problemet skulle kunna vara om det är långa ledningar (dvs hög resistans) eller om ledningen är så förlagd att den har väldigt dålig kylning.
Man kan ju också tänka sig att man sätter in 13A bara precis när man tänker köra med tvätten, och sen byter tillbaka.
För tvätten lär ju inte dra 13A hela tiden, utan det är ju för startströmmens skull vi säkrar upp.
Har du automatsäkringar så är det tveksamt om det funkar, har du porslinsäkringar så borde det funka.
Och har du porslinsäkringar så kan du köpa 13A, de har samma mått som 10A, och passar.
https://www.bauhaus.se/sakring-13a-5st-kart-ifo-gra
Egentligen bör man kontrollera anläggningen innan man säkrar upp, men då min ledararea i installationerna är 1,5 så fungerar det sannolikt.
Problemet skulle kunna vara om det är långa ledningar (dvs hög resistans) eller om ledningen är så förlagd att den har väldigt dålig kylning.
Man kan ju också tänka sig att man sätter in 13A bara precis när man tänker köra med tvätten, och sen byter tillbaka.
För tvätten lär ju inte dra 13A hela tiden, utan det är ju för startströmmens skull vi säkrar upp.
Redigerat:
Nu kan det ju vara att i TS så anges en lite högre siffra än vad som sen är typiskt vid drift.
Så om den i verkligheten drar 90% av angivet så kan 10A säkring klara det lite på gränsen, jag har fortfarande inte koll på om TS har automatsäkringar eller porslinssäkringar.
En gång var det en som ringde mig och hade problemet att högtryckstvätten som han lånat trippade säkringen direkt när han försökte starta.
Jag gav tipset att först prova att leta upp en ganska lång skarvsladd och koppla mellan uttag och tvätt.
Och det funkade, de extra tiondelarna av ohm räckte för att begränsa startströmmen så att säkringen inte löste av startströmmen.
Så om den i verkligheten drar 90% av angivet så kan 10A säkring klara det lite på gränsen, jag har fortfarande inte koll på om TS har automatsäkringar eller porslinssäkringar.
En gång var det en som ringde mig och hade problemet att högtryckstvätten som han lånat trippade säkringen direkt när han försökte starta.
Jag gav tipset att först prova att leta upp en ganska lång skarvsladd och koppla mellan uttag och tvätt.
Och det funkade, de extra tiondelarna av ohm räckte för att begränsa startströmmen så att säkringen inte löste av startströmmen.
Tillverkaren anger nominell effekt 3.3kw så det väl den bör man väl då ta höjd för
"Nominell effekt är den avsedda, kontinuerliga effekt en maskin eller apparat är konstruerad för att leverera under normala driftsförhållanden"
"Nominell effekt är den avsedda, kontinuerliga effekt en maskin eller apparat är konstruerad för att leverera under normala driftsförhållanden"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart är det så vid en initial projektering, när man bygger upp elinstallationen för förväntat bruk och last.H Håbbe01 skrev:
Nu i TS fall så har det bara blivit som det blivit, i efterhand.
Och då kan det ev krävas att ta dit en elektriker som gör om vissa delar, eller kompletterar.
Men det är inte fel att se ifall det går att rädda det hela utan elektrikerbesök.
Detta utesluter ju inte att detta ändå görs om i någon framtid ifall en elektriker ändå måste anlitas för något och då kan passa på och fixa detta lite bättre.
Provade nya högtrycken igår och 2.9 kW verkar stämma bra när jag kollar mot Tibber Pulse (som ger förbrukning i realtid). Körde mot 10A och mina 1,5 kvadratledningar och det trippades inte så jag misstänker att det ligger inom spannet för vad säkringens tröghet tycker är hanterbart, kände även på skarvkabeln (1,5 kvadrat) och visst blir den lite ljummen. Frågan är hur pass orolig man ska vara för höga strömmar på en 1,5 kvadratsinstallation..?
Plan B är att skaffa en sladdvinda 3-fas till 1-fas då jag har ett 3-fasuttag i garaget, tex. Brennenstuhl för att inte stressa min elinstallation i önödan, även om det bevisligen funkar rent praktiskt:
Plan B är att skaffa en sladdvinda 3-fas till 1-fas då jag har ett 3-fasuttag i garaget, tex. Brennenstuhl för att inte stressa min elinstallation i önödan, även om det bevisligen funkar rent praktiskt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln är väl kyld (ligger fritt i luft) och dessutom körs ju inte detta 24/7, utan några minuter i taget, kanske uppåt 10-20 minuter ibland ...?Stampen skrev:
Sen svalnar kabeln.
Nä jag skulle inte vara orolig, men dock kontrollera texten på kabeln, så den säkert är på 1,5 mm2 och inte klenare (ty sådana finns idag).
Och ha inte skarvkabel hoprullad på rullen om det finns sådan. På "finare" skarvkabelrullar så står det hur många watt man får belasta skarvkabeln med om den är in- eller utrullad.
Precis så,R roli skrev:
Det tillför 2,5 mm2 istället för 1,5mm2 och att det faktiskt sitter 16A säkringar istället för 10A säkringar, så på pappret är det "rätt lösning". Även om det är dyrt, typ 1900 spänn på Bauhaus för kabelvindan - men då har jag ju å andra sidan 20 meters räckvidd på mitt 3-fas uttag i garaget om jag vill köra annat som kräver kraftigare laster än vanlig 1-fas 10A i huset framöver.MathiasS skrev:
Specifikationen på den här Brennenstuhl är att den klarar 3 kW med utrullad kabel:
Klicka här för att svara