250 000 är inte mycket pengar om det innebär att ni går från två till en inkomst och sitter med lån på hus och bil t ex. Knappt en årsinkomst netto för de flesta personer.

För att återgå till TS fråga. Gift dig. Giftermålet som företeelse har spelat ut sin roll annat än som rent juridiskt och ekonomisk överenskommelse. Jag tror att vi snart ser att andra juridiska förbindelser mellan par kommer komma fram, typ sambolagen, men med större möjligheter att skräddarsy uppgörelsen. Men till dess, gift dig.

Jag och frugan gifte oss när vi skaffade barn. Hindersprövning på nätet, boka tid i kommunalhuset, en ceremoni på fem minuter. Allt klart, tog ca en vecka från beslut till mål.

MissMuffet skrev:
Det du inte får till är hur det obetalda hushållsarbetet ska värderas ;)
Men nu är det ju skillnad i lön och andra ersättningar för olika yrkesgrupper som förskollärare och hantverkare...
Så den värderingen blir ju gjord implicit...

-MH- skrev:
Ja, det är precis vad vi menar att man inte kan skriva i ett testamente något som hindrar att barnen får minst sin laglott.
Säker på det? Det är en advokatfirma som i sin marknadsföring antyder motsatsen. Har inte kollat vad det innebär ännu, mina skilda och omgifta föräldrar har några år kvar.

P
snowjim skrev:
Tyvärr, är för seg för att hänga med på den där, antar att det är en pik av någon slag?
Jag utgår ifrån att det här forumet är öppet för bägge könen. Därför försöker jag bidra med lite infallsvinklar även från kvinnligt håll.

Den "klassiska kvinnofällan" skapar enormt mycket bitterhet och hat vid separationer. Jag är övertygad om att båda parter mår bra av att sätta sig in i den och vara medveten om den. Det gör relationen lättare även efter en ev separation då man måste fortsätta samarbeta om ev barn.

Klassiska Kvinnofällan = Mannen står för alla inköp och investeringar som har ett 2:a hands värde + Kvinnan står för alla löpande kostnader för förbrukningsartiklar och offrar sin yrkeskarriär för gemensamma barn. Vid en separation är allt kvinnan har bidragit med i förhållandet borta medan mannen har kvar prylarna som har ett 2: hands värde.

Ex Äger paret bostaden 50/50 så borde de dela på allt hushållsarbete och trädgårdsskötsel 50/50 också. Äger bara den ene hela huset så borde hen ensam stå för hela hushållsarbetet och all trädgårdsskötsel. Ska jag städa, laga mat och klippa gräset i någon annans hem ska jag ha betalt!!! Annars utnyttjar faktiskt den som äger huset sin partner som svart arbetskraft, på sätt och vis.

Om paret gemensamt väljer att inte dela allt hushållsarbete exakt 50/50 och all föräldraledighet inkl. gå ner på deltid samt vara hemma med sjukt barn så bör den som jobbar mer kompensera den andre för att den offrar sig ekonomiskt för förhållandet. Många gånger är det betydligt mer ekonomiskt för familjen att inte dela exakt lika men då måste den som jobbar inse att hen inte hade kunna tjäna så mycket, göra den karriär hen gör om inte den andre tog mer av det gemensamma slitgörat hemma. Därför är det bara rättvist att den som gör slitgörat också får del av den andres inkomst. Det är en win win situation helt enkelt. Det är så man ser på Äktenskapet utomlands och så man såg på Äktenskapet även i Sverige förr. Bägge bidrar till 100% till det gemensamma även om makarna bidrar på olika sätt. Därför ska alla tillgångar och skulder delas lika vid en skilsmässa.

I ett samboförhållande är det därför väldigt lätt att den ekonomiskt svagare pressas att leva över sina tillgångar. Det gäller tex matvanor. Ska det vara helt rättvist borde var ock en i ett samboförhållande ha skilda matpengar. Ska det vara rättvist borde den ekonomiskt svaga inte heller pressa sig att ta dyra semestrar. Vill den som har bättre ekonomiskt ställt ha dyrare semestrar borde sambos semestra vid olika tillfällen... men ... ska man hålla på så vore det nog bättre för alla att förbli särbos eller kanske bara kn_ll-kompisar.

Kort sagt: är man inte villig att satsa fullt ut på sitt förhållande och gifta sig rekommenderar jag alla att inte heller bli sambos. Det slutar oftast bara i bitterhet och tårar på det ena eller andra sättet.

• Gilla
Janus82 och 2 till
  • Laddar…
P
niklasn skrev:
Men nu är det ju skillnad i lön och andra ersättningar för olika yrkesgrupper som förskollärare och hantverkare...
Så den värderingen blir ju gjord implicit...
Ja, eftersom arbetsgivare utgår från att kvinnor kommer ha en hög frånvaro pga att de tar ett större ansvar för hem och sjuka barn så har kvinnor och kvinnodominerade yrken generellt sett lägre lön. Om du med implicit menar underförstådd så kan män och kvinnor tycka olika saker är underförstått. Olika individer kan också tycka olika saker är underförstått.

P
niklasn skrev:
Säker på det? Det är en advokatfirma som i sin marknadsföring antyder motsatsen. Har inte kollat vad det innebär ännu, mina skilda och omgifta föräldrar har några år kvar.
Varken gifta eller ogifta kan testamentera bort biologiska barns laglott. Men obs! det är skillnad på laglott och arvslott.

Föräldrar kan också använda upp alla sina tillgångar så att inget blir kvar att ärva. Gifta får sk fri förfoganderätt till make/makas tillgångar så gemensamma barn får vänta tills bägge föräldrarna dött innan de får ut sitt arv. Då kan tex en pappa spendera hela barnets arv från deras mamma innan han dör då barnen får ärva bägge föräldrarna. En pappa kan däremot inte testamentera bort sina barns arv från deras mamma och föräldrarna är/var gifta. Skulle den ena gifta om sig efter den andres död kan barnen kräva ut sitt arv efter sin avlidna förälder genast.

harry73
Nej kvinnor får sämre betald och kvinnoyrken har lägre lön för att arbetsgivare kommer undan med det, och vi har tyvärr en lång väg att gå tills det blir rättvis. Jag tror dock inte att det hjälper med enskild vårdnad och med att försöka att ge pappamånader till mamman.
De par som delar på föräldraledigheten är och blir mer jämnställd och jämställda par stannar längre ihop och är lyckligare

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Ja, eftersom arbetsgivare utgår från att kvinnor kommer ha en hög frånvaro pga att de tar ett större ansvar för hem och sjuka barn så har kvinnor och kvinnodominerade yrken generellt sett lägre lön. Om du med implicit menar underförstådd så kan män och kvinnor tycka olika saker är underförstått. Olika individer kan också tycka olika saker är underförstått.
Nu var min avsikt att raljera lite, skall vi räkna nedlagda timmar på vab kanske man borde räkna andra typer av timmar också, men raljant värdera dem efter marknadspris.

För övrigt leder jag vab-ligan hemma, svenska arbetsgivare har en helt annan förståelse för sånt än danska och norska, oavsett löneläge. Men det är en annan diskussion.

P
harry73 skrev:
Nej kvinnor får sämre betald och kvinnoyrken har lägre lön för att arbetsgivare kommer undan med det, och vi har tyvärr en lång väg att gå tills det blir rättvis. Jag tror dock inte att det hjälper med enskild vårdnad och med att försöka att ge pappamånader till mamman.
De par som delar på föräldraledigheten är och blir mer jämnställd och jämställda par stannar längre ihop och är lyckligare
Offert topic men många kvinnoyrken vård skola omsorg får inte verka på den fria marknaden. De har inte samma strejk rätt och får inte gå med vinst eller marknadsföra sig helt fritt. Det blir ett väldigt annorlunda samhälle om även sjukvården får strunta i dem som inte är lönsamma tex Det är lite svårare än att "vi tillåter det".

Par som lever jämlikt var ofta jämlikheten redan från början. Liknande utbildning, jobbkariärer inkomster och bakgrund. Problemet är ju om kärlek uppstår och det inte är så.

P
niklasn skrev:
...
För övrigt leder jag vab-ligan hemma, svenska arbetsgivare har en helt annan förståelse för sånt än danska och norska, oavsett löneläge. Men det är en annan diskussion.
Då har du tur för det är inte alls självklart. Det beror på arbetsgivaren, branschen och arbetsuppgifterna.

Hemmakatten
För att kompensera den part (oftast kvinnan) som är hemma längre med barnen och/eller går ner i arbetstid och/eller har lägre lön kan/bör man utöka/kompensera med privat pensionssparande för den personen.

Redigerat:
P
Kompensation genom pensionförsäkrinf är en liten sak man kan göra men det räcker ju inte på långa vägar. Speciellt inte om paret senare väljer att separera. En pension kompenserar ju bara ålderdomen och ingen av oss har någon garanti för att vi ens kommer att leva så länge så vi får uppleva pensionering.

hempularen skrev:
Jag har ex. en kollega som tror sig ha ett särkullsbarn, mamman ifråga vägrar berätta vem som är pappa, kollegan vet inte om han är pappa. Det hände i så fall i samma veva som han träffade sin fru (när förhållandet ännu inte hade blivit så seriöst, iallafall från hans sida), men nu så här tiotals år senare vill han helst inte börja berätta om det, eftersom han inte VET hur det ligger till. Problemet i hans fall är att hans fru under tiden har ärvt fastigheter till (mycket) avsevärt värde.
Om han är far till barnet står det i hans personakt, dvs det är bara att fråga skattemyndigheten. Står det inget där så är han enligt lagstiftningen inte far till barnet. Om mamman till barnet vill att barnet ska få ut sitt farsarv måste hon eller barnet (om hen är myndig) inleda en faderskapsutredning, som han isåfall får kallelse till, och där kommer han då rimligtvis att kärva DNA-test, eller neka till faderskapet.

Skulle det visa sig att han är registrerad som far till barnet, men har glömt bort detta, bör de naturligtvis skriva in hennes ärvda ägodelar i ett äktenskapsförord som hennes enskilda egendom. Han behöver ju inte ens säga att det är pga ett barn utom äktenskapet utan kan säga att det känns fel att han ska få hälften av det om de skulle skiljas.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Om han är far till barnet står det i hans personakt, dvs det är bara att fråga skattemyndigheten. Står det inget där så är han enligt lagstiftningen inte far till barnet. Om mamman till barnet vill att barnet ska få ut sitt farsarv måste hon eller barnet (om hen är myndig) inleda en faderskapsutredning, som han isåfall får kallelse till, och där kommer han då rimligtvis att kärva DNA-test, eller neka till faderskapet.

Skulle det visa sig att han är registrerad som far till barnet, men har glömt bort detta, bör de naturligtvis skriva in hennes ärvda ägodelar i ett äktenskapsförord som hennes enskilda egendom. Han behöver ju inte ens säga att det är pga ett barn utom äktenskapet utan kan säga att det känns fel att han ska få hälften av det om de skulle skiljas.
Med reservation för att det inte är ett faderskap som fastställts längre bak i tiden, innan det blev rutin att skriva in det faderns personakt (typ 40 år). Men annars mycket lätt att kolla i de fall barnen är yngre än så.

Nu är jag inte med. Kan någon efter min död hävda att de är ett hintills helt okänt barn till mig, och kräva del av arvet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.