P
Off topic men hoppas detta får stå kav ändå, please.

Fördelen med att bara en förälder har ensam vårdnad när man är sambo är ju att en då får all föräldraledighet och man slipper att sk. Pappa dagar fryser inne. Det är också mindre byråkrati med kontakter med myndigheter etc.

Min killkompis avstod från gemensam vårdnad och det var väldigt smidigt för dem. Det blev sen också en väldigt smidig och harmonisk separation när de separerade efter ca 10 år. Mamman var mer avspänd och trygg eftersom hon hade ensam vårdnad. De hade varannan vecka så långe ungarna mådde bra av det och ena ungen valde senare att bo mer med pappa. Det var heller inget problem trots att min kompis inte hade vårdnaden. Man behöver inte kräva millimeter rättvisa vid separationer. Man kan vårda sin relation och vänskap i alla fall trots att man går skilda vägar. Det brukar löna sig i längden.

Redigerat av moderator:
Det är mycket möjligt att gifta sig i Sverige numera generellt betyder att man sluter ett ekonomiskt avtal. Jag personligen anser att det ska vara en sådan sak som man gör 1 gång per liv och därmed klart värt att fira stort med familj och vänner.

Enligt de jurister som jag varit i kontakt med så har man sagt att följande dokument ska upprättas :

- samboavtal
- testamente
- revers

Dessa går att anpassa efter den specifika situationen, ex om man går in med olika ekonomiska förutsättningar, om man har barn med sig in från andra håll, vad som exakt gäller om man flyttar isär eller någon går bort.

Detta handlar säkert en del om tycka och smak men jag ser inga problem i att upprätta dokument istället för att gifta sig för sakens skull.

Kunde inte sagt det bättre själv! Då slipper även ca 50% som skiljer sig bråka och försöka komma överens om bodelning.

Vi fick gratis av vår bank SBAB möjlighet att teckna testamente och samboavtal på nätet. Tog 15 minuter och sen var det klart.

MissMuffet skrev:
Off topic men hoppas detta får stå kav ändå, please.

Fördelen med att bara en förälder har ensam vårdnad när man är sambo är ju att en då får all föräldraledighet och man slipper att sk. Pappa dagar fryser inne. Det är också mindre byråkrati med kontakter med myndigheter etc.

Min killkompis avstod från gemensam vårdnad och det var väldigt smidigt för dem. Det blev sen också en väldigt smidig och harmonisk separation när de separerade efter ca 10 år. Mamman var mer avspänd och trygg eftersom hon hade ensam vårdnad. De hade varannan vecka så långe ungarna mådde bra av det och ena ungen valde senare att bo mer med pappa. Det var heller inget problem trots att min kompis inte hade vårdnaden. Man behöver inte kräva millimeter rättvisa vid separationer. Man kan vårda sin relation och vänskap i alla fall trots att man går skilda vägar. Det brukar löna sig i längden.
Jag förstår inte riktigt hur man kan se detta som något annat än en nackdel.

• Gilla
Jumos och 5 till
  • Laddar…
tommib
Som pappa till två underbara barn har jag också svårt att se på vilket sätt de skulle gagnas av att inte få en vettig relation med mig också under deras första år i livet. Jag märkte en tydlig skillnad på hur viktig jag var i deras liv före och efter 6 mån FL.

Alla har naturligtvis olika sätt att se på det men jag skulle aldrig i livet ge upp den kontakten med mina barn bara för att deras mamma skulle kunna vara hemma två månader extra.

Ang kontakten med olika myndigheter så kan jag väl inte direkt påstå att det har varit särskilt krångligt. Enda som var lite extra jobb var att styra om barnbidraget till mammans konto (enklare att lägga ihop allt där) och nu när vi skulle fixa pass till barnen (tänk, jag var tvungen att sätta en kråka på ett papper). Nackdelen att inte kunna fatta beslut om t.ex sjukvård och annat skulle väga så extremt mycket tyngre för mig (som iofs är färgad av att jobba i den branschen).

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Det är mycket möjligt att gifta sig i Sverige numera generellt betyder att man sluter ett ekonomiskt avtal.
Så har det alltid varit.

Med sambolagen så har skillnaden minskat, men det finns ändå saker som inte går att avtala bort. Gifta ärver varandra, annars får barnen ut sin laglott.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
-MH- skrev:
Så har det alltid varit.
Jasså? De flesta av de jag känner som gift sig har enligt dem själva gjort det för att ta nästa steg i relationen och att visa att man hör ihop för all framtid. Det ekonomiska avtalet är såklart en del i detta då man visar att man är redo att satsa helhjärtat på relationen men det är ändå en bi-produkt.

Men visst, de få som jag känner som gift sig borgerligt pratar såklart främst om ekonomiskt avtal, men det är ju inte så konstigt.

Om ekonomi skulle vara den största anledningen till att gifta sig så kan man undra varför det ofta är ekonomiska oenigheter vid separationer. Troligen hade man isåfall haft större nytta av samboavtal, testamente och revers där man blir mer involverad i vad som verkligen gäller. Självklart kan man lägga till avtal till giftemål med men de flesta gifter sig utan att fundera över det.

Antar att folk ser olika på vad giftemål handlar om även om det i grunden innebär ekonomiskt avtal.

-MH- skrev:
Med sambolagen så har skillnaden minskat, men det finns ändå saker som inte går att avtala bort. Gifta ärver varandra, annars får barnen ut sin laglott.
Kan du förklara vad det är man inte kan få till i samboavtal, testamente och revers som giftemål ger?

P
snowjim skrev:
.....
Enligt de jurister som jag varit i kontakt med så har man sagt att följande dokument ska upprättas :
- samboavtal
- testamente
- revers
.....
Detta handlar säkert en del om tycka och smak men jag ser inga problem i att upprätta dokument istället för att gifta sig för sakens skull.
Fast det här tycker jag var ett farligt råd. Vad jag vill säga är att det är vädligt individuellt vad som är bäst för olika personer och situationer.
Samboavtal brukar man bara ha om man vill förhandla bort sambolagen.
Ett testamente kan när som helst ändras utan att den andre behöver informeras
Revers? Varför en revers? och på vadå?

Det är stor skillnad på att vara gift och på att vara sambo. Det finns för och nackdelar med bägge. Det viktiga är nog att läsa på och att bägge är eniga om vilken typ av förhållande man vill ha. En viktig sak är att Sambolagen bara reglerar det hem man skaffat för gemensamt bruk. Sambolagen gäller inte om den ena bodde i hemmet innan förhållandet. Sambolagen gäller tex. inte heller sommarstuga eller andra saker utanför hemmet.

Min erfarenhet är att strider vid separationer/skilsmässor ofta beror på att bägge inte har förstått hur mycket ansvar för barn kan påverka ens hälsa, ekonomi, känslor och karriär. För många blir det en chock. Det skapar obalans i relationen och i förlängningen bitterhet och separation. Det är min övertygelse (Jag har jobbar som lörare och blivit indragen i en hel del separationer/skilsmässor)

Redigerat av moderator:
P
snowjim skrev:
Kan du förklara vad det är man inte kan få till i samboavtal, testamente och revers som giftemål ger?
Det du inte får till är hur det obetalda hushållsarbetet ska värderas ;)

MissMuffet skrev:
Fast det här tycker jag var ett farligt råd. Vad jag vill säga är att det är vädligt individuellt vad som är bäst för olika personer och situationer.
Det är just det som jag ser som fördel, man blir mer involverad med vad som verkligen gäller och man kan forma det helt efter sina egna behov. Många som gifter sig funderar inte vad som verkligen står i avtalen utan istället blir det strul när de bryter upp.

MissMuffet skrev:
Samboavtal brukar man bara ha om man vill förhandla bort sambolagen.
Precis, så om du exempelvis skulle få ett stort intresse för veteranbilar och köper på dig en hel del så kan du faktiskt få behålla det om man skulle bryta upp.

MissMuffet skrev:
Ett testamente kan när som helst ändras utan att den andre behöver informeras
Antar att det är upp till var och en vem som ska ärva vad, vill man av någon anledning inte dela med sig om det så har man antagligen ingen vidare relation.

Testamente kan man ha även om man är gifta.

MissMuffet skrev:
Revers? Varför en revers? och på vadå?
Som sagt, man har möjlighet att anpassa hur man vill. En revers behöver inte vara nödvändig men säg ex att 2 personer ingår en relation, de köper ett hus, person A betalar hela kontantinstasen på huset. Om de skulle bryta upp så skulle de vanligen dela lika på huset om båda stod för det men om person A har en revers så kan denne få tillbaka sin instats.

MissMuffet skrev:
Det är stor skillnad på att vara gift och på att vara sambo. Det finns för och nackdelar med bägge. Det viktiga är nog att läsa på och att bägge är eniga om biljen typ av förhållande man vill ha
Helt klart, gift är inte samma sak som sambo men vad jag förstår så kan det ekonomiska avtalet vara mer eller mindre identiskt.

Redigerat:
MissMuffet skrev:
Det du inte får till är hur det obetalda hushållsarbetet ska värderas ;)
Tyvärr, är för seg för att hänga med på den där, antar att det är en pik av någon slag?

BirgitS
snowjim skrev:
När sambos skriver testamenten kan de aldrig skriva något som gör att barnen inte genast får ut sin laglott när en av föräldrarna dör, medan gifta sitter i orubbat bord vid ett dödsfall. Om huset är så mycket värt att en överförmyndare blir inblandad när ett omyndigt barn ärver en del av det kan överförmyndaren kräva att efterlevande förälder löser ut barnet och om ett barn har blivit så gammalt att det är myndigt kan det vilja ha ut pengarna eller vara tvungen att få ut pengarna därför att det har en skuld hos kronofogden.

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
När sambos skriver testamenten kan de aldrig skriva något som gör att barnen inte genast får ut sin laglott när en av föräldrarna dör, medan gifta sitter i orubbat bord vid ett dödsfall. Om huset är så mycket värt att en överförmyndare blir inblandad när ett omyndigt barn ärver en del av det kan överförmyndaren kräva att efterlevande förälder löser ut barnet och om ett barn har blivit så gammalt att det är myndigt kan det vilja ha ut pengarna eller vara tvungen att få ut pengarna därför att det har en skuld hos kronofogden.
aha? Hittade detta :

Om du är gift och inte har några särkullbarn ärver din efterlevande make/maka all din egendom när du går bort.
Menar du att man inte kan skriva samma sak i ett testamente? Tycker man har hört om krav i testamenten där vissa saker måste först uppfyllas för att arvet ska gå igenom.

Ja, det är precis vad vi menar att man inte kan skriva i ett testamente något som hindrar att barnen får minst sin laglott.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.