D Daniel 109 skrev:
Groblad med lite glest gräs mellan. Vilken gräsmatta är det du pratar om?
Jag avser bilderna i börja av tråden. När jag tittar en gång till ser jag visserligen lite groblad längst ut vid kanten (som kan bero på att fler än Bring misskött sig) längre upp är den frodig och fin och grobladen är inte en godtagbar ursäkt för att göra lervälling av det. Tilltaget fördärvar ju också ev försök att få ordning på kanten.

R RoAd skrev:
Du får förstås anse precis vad du vill, jag påpekar bara att de där hjulspåren i lera och ogräs aldrig hade gett grund för skadestånd hos ett försäkringsbolag eller i en rättegång. Det finns helt enkelt inget att ekonomiskt ersätta.

Min bil ser INTE ut som skit så hade någon backat på den och gjort en skada hade jag anmält det. Jag argumenterar nämligen inte för att det ska vara fritt fram att orsaka skador på saker utan att ersätta dem.

Jag argumenterar för att det i ditt fall inte skett någon skada som bör ersättas, och enda anledningen att du får någon ersättning är antagligen för att bring har som policy att inte ifrågasätta sådana krav (än). Hade de sagt nej hade du inte haft en chans att få någon ersättning för då ska du helt plötsligt visa på vilken ekonomisk skada du lidit.

Hade min bil sett motsvarande ut som din "gräsmatta" och någon gjort en repa till bland 10 andra så hade jag inte anmält det nej.

Jag kan faktiskt ta ett exempel för att visa på hur olika vi verkar vara. När jag flyttade in i vårt nuvarande hus så var brevlådan ganska dålig. Den satt på en hyfsat murken träregel och lutade en del. Men den fungerade. En dag lyckas postbilen tydligen köra mot den så den ramlar. Det låg en lapp i om att jag kunde kontakta dem angående saken. Jag ansåg att värdet i den gamla brevlådan var noll och åkte och skaffade mig en ny (blir den nya påkörd kommer jag förstås att välja en annan lösning).

Enligt dig och vissa andra här borde jag väl ringt till posten och yrkat på ny låda, uppsatt och klar trots att den gamla lika gärna kunde blåst ner i nästa oväder.

Kan du redogöra för hur du kom fram till just den siffran för att återställa till ursprungsskicket (lera och ogräs)?
Fast jag tycker din bil ser ut som skit så därför så behöver jag varken tala om el ersätta en i MINA ögon en liten skada.

• Gilla
  • Haha
helder och 1 till
  • Laddar…
R
K kortis skrev:
Fast jag tycker din bil ser ut som skit så därför så behöver jag varken tala om el ersätta en i MINA ögon en liten skada.
Det där är ingen rättvis jämförelse. Hade något värdefullt blivit skadat hade det självklart varit rimligt med ersättning. I det här fallet är det en lådbil som blivit repad, och ägaren till lådbilen kräver ersättning för att köpa en Tesla.

R
Maskintok skrev:
Men detta skulle jag enligt er ha svalt?
Du jämför alltså en händelse där något kostade 22000 att åtgärda, med en händelse där en bit lera har blivit lite mer lerig. Om du anser att det är jämförbara händelser så säger dina beräkningar att det går på 22000 att gå ut och jämna till leran så att den blir lika fin som innan Brings brutala förstörelse?

Vi kan säga såhär. Jag gör det för 19000 och då kan jag även tänka mig att slänga ut en näve gräsfrö.

P
R bossebyggarn skrev:
Du jämför alltså en händelse där något kostade 22000 att åtgärda, med en händelse där en bit lera har blivit lite mer lerig. Om du anser att det är jämförbara händelser så säger dina beräkningar att det går på 22000 att gå ut och jämna till leran så att den blir lika fin som innan Brings brutala förstörelse?

Vi kan säga såhär. Jag gör det för 19000 och då kan jag även tänka mig att slänga ut en näve gräsfrö.
Nja oavsett hur stor skadan är så är det främst att någon tagit sig in på privat mark och förstört...
Inte själva skadan i sig..
Man kör inte in på någons mark utan att ha ett giltigt skäl.
Hade chauffören det?
Nä för det var fel fastighet...
Förstår inte varför du blir så uppretad över att åkeriet gjort rätt för sig..
bra gjort..

• Gilla
kortis
  • Laddar…
R
Hep Hep skrev:
Du blandar ihop Bring med Budbee eller någon liknande.
Aha, för Bring är ju de högavlönade lyxchaffisarna som kör runt i limousiner och delar ut guldbrev?

Konstigt, det är inte riktigt den bilden jag fått.
https://www.dagensarena.se/innehall/statliga-bring-inte-battre-postnord-enligt-facket/

Lite citat från (fd) anställda kanske kan ge en mer nyanserad bild:

Lön och arbetsvillkor var bedrövliga då arbetet kunde vara extremt stressigt samtidig som lönen var minst sagt dålig

Stora områden, extremstress, hög sjukfrånvaro och hög personalomsättning.

"Tyngre än lumpen" "McDonaldsklass" har man hört flera gånger. Dålig fackanslutning för att ingen räknar med att stanna.

Ett företag som behandlar sina anställda som slavarbetare och robotar.

Katastrof är nog den bästa förklaringen på denna arbetsplats

En vardag är konstant hackande och ifrågasättande, du är en undersåte och har ingen rätt till egna åsikter, jobba ihjäl dig och säg ja, tack och amen

Företaget bröt flerta gånger mot såväl kollektivavtal som arbetsrättslig och arbetsmiljörättslig lagstiftning.

Om du ska jobba för dessa tänk då inte på pengar för det är dålig lön, dåliga arbetstider och inte direkt ett jobb som förhöjer ens vardag.

Jag kämpar för att ta mig härifrån, migrän och magont på grund av stress kommer jag inte orka med länge till.

Låter fantastiskt. Var ansöker man?

P
R bossebyggarn skrev:
Aha, för Bring är ju de högavlönade lyxchaffisarna som kör runt i limousiner och delar ut guldbrev?

Konstigt, det är inte riktigt den bilden jag fått.
[länk]

Lite citat från (fd) anställda kanske kan ge en mer nyanserad bild:

Lön och arbetsvillkor var bedrövliga då arbetet kunde vara extremt stressigt samtidig som lönen var minst sagt dålig

Stora områden, extremstress, hög sjukfrånvaro och hög personalomsättning.

"Tyngre än lumpen" "McDonaldsklass" har man hört flera gånger. Dålig fackanslutning för att ingen räknar med att stanna.

Ett företag som behandlar sina anställda som slavarbetare och robotar.

Katastrof är nog den bästa förklaringen på denna arbetsplats

En vardag är konstant hackande och ifrågasättande, du är en undersåte och har ingen rätt till egna åsikter, jobba ihjäl dig och säg ja, tack och amen

Företaget bröt flerta gånger mot såväl kollektivavtal som arbetsrättslig och arbetsmiljörättslig lagstiftning.

Om du ska jobba för dessa tänk då inte på pengar för det är dålig lön, dåliga arbetstider och inte direkt ett jobb som förhöjer ens vardag.

Jag kämpar för att ta mig härifrån, migrän och magont på grund av stress kommer jag inte orka med länge till.

Låter fantastiskt. Var ansöker man?
Så för att man har dåligt på jobbet så har man ingen yrkesstolthet?

R
Maskintok skrev:
Man kör inte in på någons mark utan att ha ett giltigt skäl.
Nu är det väl ändå rätt uppenbart att det var ett misstag. Du vet, sådant som vi vanliga människor kan begå ibland. Alltså inte ett inbrottsförsök eller att föraren såg grannens lerpöl och tyckte att det vore kul att dra ett par 360's.

P
R bossebyggarn skrev:
Nu är det väl ändå rätt uppenbart att det var ett misstag. Du vet, sådant som vi vanliga människor kan begå ibland. Alltså inte ett inbrottsförsök eller att föraren såg grannens lerpöl och tyckte att det vore kul att dra ett par 360's.
oavsett så har du ansvar för dina handlingar.
Och förstör du något så får du ersätta.

R
Maskintok skrev:
Så för att man har dåligt på jobbet så har man ingen yrkesstolthet?
Nu blandar du ihop helt olika frågor igen. Inlägget du kommenterar var alltså riktat till personen som antydde att Bring, till skillnad från exempeltivs Budbee, har nöjd och glad personal med fina anställningsvillkor.

Men för att svara på din helt irrelevanta fråga så är svaret att nej, om man känner sig gravt felbehandlad på jobbet så är nog inte resultatet en fantastisk yrkesstolthet hos de anställda.

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
P
R bossebyggarn skrev:
Nu blandar du ihop helt olika frågor igen. Inlägget du kommenterar var alltså riktat till personen som antydde att Bring, till skillnad från exempeltivs Budbee, har nöjd och glad personal med fina anställningsvillkor.

Men för att svara på din helt irrelevanta fråga så är svaret att nej, om man känner sig gravt felbehandlad på jobbet så är nog inte resultatet en fantastisk yrkesstolthet hos de anställda.
fel.
yrkesstolthet ska man ha ändå.
Något som ska sitta i ryggmärgen.. Då sker sällan sånt här.

• Gilla
  • Haha
kortis och 2 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
fel.
yrkesstolthet ska man ha ändå.
Något som ska sitta i ryggmärgen.. Då sker sällan sånt här.
Det låter ju helt fantastiskt att yrkesstolthet får människor att inte begå mänskliga misstag. Det är nog en upptäckt som kan leda till nobelpris.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 1 till
  • Laddar…
P
R bossebyggarn skrev:
Det låter ju helt fantastiskt att yrkesstolthet får människor att inte begå mänskliga misstag. Det är nog en upptäckt som kan leda till nobelpris.
Nä inte att det inte sker misstag, utan att chauffören hör av sig och säger, du det blev lite spår efter mig.. hör av dig till kontoret så löser vi detta... :cool:

etik, moral, stolthet... Har inget med att smita undan att göra..

R
Maskintok skrev:
Nä inte att det inte sker misstag, utan att chauffören hör av sig och säger, du det blev lite spår efter mig.. hör av dig till kontoret så löser vi detta... :cool:

etik, moral, stolthet... Har inget med att smita undan att göra..
Inte så lite spår heller. Spår för 22000 tydligen. Lera av guld.

Kan man anlita dig som gästföreläsare till dysfunktionella arbetsplatser, där du berättar för den deprimerade personalen att de minsann "ska" ha yrketsstolthet ändå, och att deras misär inte är någon ursäkt?

Jag tänker lite såhär att om jag hade kört fel och råkat backa i lite lera så att det blev lite spår i den redan spåriga leran, så hade jag nog inte haft tillräckligt hög etik och moral för att ringa och erkänna detta. Men då har jag inte heller deltagit på föreläsningen.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
R bossebyggarn skrev:
Inte så lite spår heller. Spår för 22000 tydligen. Lera av guld.

Kan man anlita dig som gästföreläsare till dysfunktionella arbetsplatser, där du berättar för den deprimerade personalen att de minsann "ska" ha yrketsstolthet ändå, och att deras misär inte är någon ursäkt?

Jag tänker lite såhär att om jag hade kört fel och råkat backa i lite lera så att det blev lite spår i den redan spåriga leran, så hade jag nog inte haft tillräckligt hög etik och moral för att ringa och erkänna detta. Men då har jag inte heller deltagit på föreläsningen.
Nja.. Det var mer sönder kört än det på bilderna.
var även städning för bark mm som blev efter chauffören lagt av virke på min mark helt utan tillstånd.. jag skulle inte ha något virke.
utan han hade fattat fel och trodde det skulle samlastas med mer virke från min fastighet..
problemet var bara att det inte låg något virke där han lastade av sitt..
vidare så gjorde han detta när det var som mest med lervälling... Och han höll med om att han borde sett detta när han körde ner..

Så 22.000 kr var för.
gruslass, schakta ut, hyvla av gräsmattan, bryta upp vallen på åkern där han även lagt virke.. Och även där på vägen vid åkern lägga på grus och schakta ut..

ren och skär arbets kostnad inkl höfrö och gräsfrö... mellanskog betalade utan fjant..
Och inte satt de och höll på så här...
Åh groblad, lerig gräsmatta... nä det är inget att betala för... De visste direkt att de gjort fel och att det var bara att betala för sig..

allt annat är trams..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.