P
C Cica skrev:
Ja vi stadsbor är konstiga som kör 2 mil ut på landet för att slänga vårt skräp.
Ja, varför gör ni på detta viset?

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Men det är väl ändå inte du som bestämmer vad jag anser som en skada eller hur?

Och om du får bilen förstörd anmäl inte till försäkringsbolaget. För jag vill absolut inte ha högre premie på min bilförsäkring.
Men din bil ser kanske ut som skit ändå, då gör det kanske inget?

R RoAd skrev:
Det är synd dels för att kostnaden förstås i slutändan läggs på kunder till Bring (vilket jag ibland är). Om sådana här okynneskrav blir vanliga kommer det att fördyra deras tjänst. Dels gör det att det till slut kommer att göra det svårare att få igenom riktiga krav där något faktiskt har blivit förstört. Om detta blir en tillräckligt stor kostnad för bolagen kommer svaret nästa gång vara "vi ses i rätten", både för dig och ditt ickeproblem, och den stackare som fått en sönderkörd häck.

Ärligt, den bit av din "gräsmatta" som de kört på ser ut som skit i övrigt och kommer att se ut som den gjorde innan uppbackningen igen efter nästa regnväder. Detta är bara ett sätt för dig att sko dig, för någon ekonomisk förlust har du inte gjort. Jag står fast vid att det är gnidet och en inställning vi behöver mindre av i samhället.
Yrkade på 1500

Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Tror du det kan bero på att gräsklipparen hade gått sönder och jag inväntade den nya jag hade beställt?

N nernu skrev:
Förstår inte riktigt. Du vårdar ju ändå inte gräsmattan så vad spelar det för roll?

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
J JF. skrev:
Tror du det kan bero på att gräsklipparen hade gått sönder och jag inväntade den nya jag hade beställt?
tvisten på hela ämnet: Bring levererade den nya gräsklipparen!

• Haha
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Eftersom Bring har frågat vad du vill ha så är det bara att ange en summa, anledningen till att de betalar ut belopp under 5000 kr. utan att ifråga sätta är för att det är bilens försäkring som skall betala och självrisken är högre på trafikförsäkringen, dessutom så höjs premien med X antal tusen nästa år.
Fråga mig jag har haft lastbilar och allt under 10 - 20 tusen betalade man utan att blanda in försäkringsbolaget.
Så en rimlig summa är 1000 - 1500 kr.

D
J JF. skrev:
Helt otroligt vad mycket lättirriterade människor det finns på ett och samma ställe.
De som tycker att det är fel att ställa ersättningsanspråk behöver inte kommentera det. Det var inte det jag efterfrågade i den här tråden.
Jag undrade vad som var en skälig ersättning, kan man inte svara på den frågan behöver man inte kasta ur sig en massa svammel om hur man själv hade handlat.

Nu är skadan reglerad och jag är nöjd.
Du frågade vad som var rimligt. Då får du acceptera att inte alla tycker att ersättning är rimligt. Vill du inte ha åsikten så är det dumt att fråga. Man kan inte räkna med enbart ryggdunkningar.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Så bring ska betala för att anlägga en gräsmatta åt TS? Det fanns/finns ingen där bring kört nu, hur mycket TS hävdar än det i rubriken, bara så du inte missat det. Nu är det ogräs och lervälling. Inget av dem är orsakade av bring.
klart som fan de ska det.
Sedan ska de hem till mig och bygga lite.. ;)

saken är att den som orsakar skada oavsett vilken typ ska alltid ersätta..
Sedan tycker inte jag att TS gräsmatta ser för jävlig ut.. Utan helt normal... speciellt när någon kört sönder den.. :rofl:..

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vad tycker du själv är skälig ersättning? Det är ändå du som ska vara nöjd.. inte vi andra. Det enda du ska tänka på att hela steken kan vändas om du är orimlig i dina krav gentemot dem.. och tjaffsande tar tid och energi.

Jag själv hade nöjt mig med en 500:ing för lite jord och en påse gräsfrön.

Sedan får du väl ta dig en funderare på om du vill markera med staket/sten eller annat vid din tomtgräns - så det inte händer igen.

R RoAd skrev:
Det är synd dels för att kostnaden förstås i slutändan läggs på kunder till Bring (vilket jag ibland är). Om sådana här okynneskrav blir vanliga kommer det att fördyra deras tjänst. Dels gör det att det till slut kommer att göra det svårare att få igenom riktiga krav där något faktiskt har blivit förstört. Om detta blir en tillräckligt stor kostnad för bolagen kommer svaret nästa gång vara "vi ses i rätten", både för dig och ditt ickeproblem, och den stackare som fått en sönderkörd häck.

Ärligt, den bit av din "gräsmatta" som de kört på ser ut som skit i övrigt och kommer att se ut som den gjorde innan uppbackningen igen efter nästa regnväder. Detta är bara ett sätt för dig att sko dig, för någon ekonomisk förlust har du inte gjort. Jag står fast vid att det är gnidet och en inställning vi behöver mindre av i samhället.
Vad är en tillräckligt stor kostnad och för vem?
Handikappad ägare, låginkomsttagare, väldigt gammal, man kanske tycker det var fint som det var men sönderkört är förskräckligt. Det är väl bara att ta ut en trädgårdsanläggare så får dom återställa i ursprungligt skick och fakturera direkt till den som orsakat skadan.
Om någon kör mot din bil även om jag tycker den är både ful o gammal kör på bara lite lite så kanske du vill få skadan reglerad. Eller?

T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min tanke var att arbetet med att åtgärda gräsmattan är mindre än tiden det tar att förhandla med Bring.

Men om du nu vill gå den vägen så ta in en offert från en trädgårdsanläggare för återställning och begär det beloppet. Det blir ju kanske 5000 kr i fakturabelopp eftersom de måste skicka ut en anställd på ett småjobb och det är svårt att debitera mindre än en halv dag och få verksamheten att gå ihop.
Det rimliga är nog snarare att det får ta den tid det tar för att få Bring att inse hur dumma i huvudet dom har varit.

Kan inte förstå hur vissa människor anser att man skall fixa problemet själv och strunta i att tala om för vederbörande vad fan dom ställt till med, det svider nog om dom måste skicka ut en trädgårdsmästare/anställd för att åtgärda det. Då kanske dom lär sig något. "Sätta upp staket", är det rimligt för att man inte ska få gräsmattan sönderkörd menar du?

• Gilla
helder
  • Laddar…
R
J JF. skrev:
Men det är väl ändå inte du som bestämmer vad jag anser som en skada eller hur?
Du får förstås anse precis vad du vill, jag påpekar bara att de där hjulspåren i lera och ogräs aldrig hade gett grund för skadestånd hos ett försäkringsbolag eller i en rättegång. Det finns helt enkelt inget att ekonomiskt ersätta.

J JF. skrev:
Och om du får bilen förstörd anmäl inte till försäkringsbolaget. För jag vill absolut inte ha högre premie på min bilförsäkring.
Men din bil ser kanske ut som skit ändå, då gör det kanske inget?
Min bil ser INTE ut som skit så hade någon backat på den och gjort en skada hade jag anmält det. Jag argumenterar nämligen inte för att det ska vara fritt fram att orsaka skador på saker utan att ersätta dem.

Jag argumenterar för att det i ditt fall inte skett någon skada som bör ersättas, och enda anledningen att du får någon ersättning är antagligen för att bring har som policy att inte ifrågasätta sådana krav (än). Hade de sagt nej hade du inte haft en chans att få någon ersättning för då ska du helt plötsligt visa på vilken ekonomisk skada du lidit.

Hade min bil sett motsvarande ut som din "gräsmatta" och någon gjort en repa till bland 10 andra så hade jag inte anmält det nej.

Jag kan faktiskt ta ett exempel för att visa på hur olika vi verkar vara. När jag flyttade in i vårt nuvarande hus så var brevlådan ganska dålig. Den satt på en hyfsat murken träregel och lutade en del. Men den fungerade. En dag lyckas postbilen tydligen köra mot den så den ramlar. Det låg en lapp i om att jag kunde kontakta dem angående saken. Jag ansåg att värdet i den gamla brevlådan var noll och åkte och skaffade mig en ny (blir den nya påkörd kommer jag förstås att välja en annan lösning).

Enligt dig och vissa andra här borde jag väl ringt till posten och yrkat på ny låda, uppsatt och klar trots att den gamla lika gärna kunde blåst ner i nästa oväder.

J JF. skrev:
Yrkade på 1500
Kan du redogöra för hur du kom fram till just den siffran för att återställa till ursprungsskicket (lera och ogräs)?

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om det tar 1 minut att fixa och kostar 0kr som i detta fallet så…
Och om det tar tio minuter att höra av sig till Bring som tycker att det är helt ok att ge 1500 till TS. Är det inte kanske ett ännu bättre alternativ? TS får ersättning och Bring får för en rätt billig peng info om att en åkare behöver justera en anställds beteende. Lite surt för åkare och anställd, men ändå ingen katastrofkostnad för den lektionen. Alternativet kunde ha varit att TS levt jävulen med avsändaren och det hade lett till att den eller Bring förlorat en kund eller fått mer otrevligheter i sociala medier.

Som jag ser det finns det bara vinnare i att ett litet misstag kunde lösas på ett enkelt och billigt sätt. Ja, förutom för all bittra människor som lägger mer tid på att gnälla på TS, än vad TS nog skälv lagt på att prata med Bring.

S
J JF. skrev:
Hej,

Bring skulle leverera en försändelse till min granne och istället för att åka till en vändplats har de kört upp på min gräsmatta. Vilket resulterade i djupa hål i gräsmattan. Vad är en rimlig ersättning för en sådan skada?
Det är ett otyg att köra på gräsmattor överhuvud taget. Speciellt annans mark utan att fråga först. Marken komprimeras och rötter slits av. Kan ta lång tid innan skadan försvinner. Är det en fin gräsmatta kanske man behöver luckra jorden. Man ser ofta döda områden där otyget upprepas.

• Gilla
Goran0 och 2 till
  • Laddar…
Nu har ju TS fått skadan reglerad.
Och vill man spara mest pengar så kratta och gräsfrö som många föreslagit.

Annars är det det ju spade och gräsmatta på rulle.
Gräsmatta på rulle kostar king 70kr/kvm och då går får man snabbare fin gräsmatta samt även där blir det några kronor över skulle jag tro.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
R
Det här med att Bring drar in miljarder och därför gott kan pröjsa några tusen, det fungerar inte riktigt så för den enskilde föraren, som ofta jobbar under väldigt tveksamma villkor. Chaffisen är garanterat någon som arbetar 12 timmar om dagen och tjänar en tredjedel av vad TS och övriga här gör för att ha råd med mat och sin hyres-etta i någon förort.

Hen kommer personligen få ta en rejäl smäll för detta i form av löneavdrag och ännu osäkrare anställning. Allt för att en fisförnäm godsägare fått lite hjulspår i sin gyttja som knappt är värd att kallas för gräsmatta. Men principen är förstås viktigare än att någon stackare jobbar arslet av sig och råkade göra en felsväng för att hinna med alla körningar för att inte få kicken. Hoppas det känns bra i magen över att du "vunnit" detta eftersom du fått din ersättning. Om du har riktigt tur så kanske föraren redan fått kicken?

Du frågade vad som är skälig ersättning och svaret är självklart noll. Om man inte gillar svaren ska man inte ställa frågan. Om en fin gräsmatta hade varit viktigt för dig så hade du sett till att din gräsmatta faktiskt ser ut som en gräsmatta till att börja med. Det är uppenbart att det här är en ren principsak för dig. Om man verkligen anser att föraren varit oaktsam så hade man kunna slå ett samtal och berätta detta så att de får en chans att skärpa sig. Att ställa krav på ersättning för att en lerpöl har fått hjulspår är inget annat än småaktigt och oförskämt.

• Gilla
  • Arg
Bangan och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.