56 897 läst ·
172 svar
57k läst
172 svar
Bring har kört sönder min gräsmatta
En chaufför som var här och tömde trekammarbrunnen backade över vår gång med plattor. Några sprack. Jag ringde till företaget och bad att de tog en annan väg över tomten nästa gång. Det har de gjort sen dess.
Jag tyckte det räckte bra med det.
Jag tyckte det räckte bra med det.
Du blandar ihop Bring med Budbee eller någon liknande.R bossebyggarn skrev:Det här med att Bring drar in miljarder och därför gott kan pröjsa några tusen, det fungerar inte riktigt så för den enskilde föraren, som ofta jobbar under väldigt tveksamma villkor. Chaffisen är garanterat någon som arbetar 12 timmar om dagen och tjänar en tredjedel av vad TS och övriga här gör för att ha råd med mat och sin hyres-etta i någon förort.
Hen kommer personligen få ta en rejäl smäll för detta i form av löneavdrag och ännu osäkrare anställning. Allt för att en fisförnäm godsägare fått lite hjulspår i sin gyttja som knappt är värd att kallas för gräsmatta. Men principen är förstås viktigare än att någon stackare jobbar arslet av sig och råkade göra en felsväng för att hinna med alla körningar för att inte få kicken. Hoppas det känns bra i magen över att du "vunnit" detta eftersom du fått din ersättning. Om du har riktigt tur så kanske föraren redan fått kicken?
Du frågade vad som är skälig ersättning och svaret är självklart noll. Om man inte gillar svaren ska man inte ställa frågan. Om en fin gräsmatta hade varit viktigt för dig så hade du sett till att din gräsmatta faktiskt ser ut som en gräsmatta till att börja med. Det är uppenbart att det här är en ren principsak för dig. Om man verkligen anser att föraren varit oaktsam så hade man kunna slå ett samtal och berätta detta så att de får en chans att skärpa sig. Att ställa krav på ersättning för att en lerpöl har fått hjulspår är inget annat än småaktigt och oförskämt.
En bra lösning för dig, uppenbarligen, men om situationen hade varit sådan att du skulle resa bort i flera veckor nästa dag, och inte hade tid att åka och köpa en ny brevlåda innan dess, så hade nog en bättre lösning varit att kontakta posten och be dem sätta upp en ny brevlåda så att din granne skulle kunna ta hand om post och dagstidningar under din bortovaro.R RoAd skrev:Jag kan faktiskt ta ett exempel för att visa på hur olika vi verkar vara. När jag flyttade in i vårt nuvarande hus så var brevlådan ganska dålig. Den satt på en hyfsat murken träregel och lutade en del. Men den fungerade. En dag lyckas postbilen tydligen köra mot den så den ramlar. Det låg en lapp i om att jag kunde kontakta dem angående saken. Jag ansåg att värdet i den gamla brevlådan var noll och åkte och skaffade mig en ny (blir den nya påkörd kommer jag förstås att välja en annan lösning).
Enligt dig och vissa andra här borde jag väl ringt till posten och yrkat på ny låda, uppsatt och klar trots att den gamla lika gärna kunde blåst ner i nästa oväder.
Alla problem av det här slaget har inte lösningar av typen one-size-fits-all.
J JF. skrev:
Om man fått en skada på sin egendom då kan man ansöka om ersättning för materialvärdet och den kostnad det kostar att återställa det till ursprungligt skick. Kan man inte åtgärda detta själv är det alltså en kostnad för att ta dit en entreprenör som gör jobbet åt dig. Det är alltså orimligt att begära pengar för något som inte går att motivera.J JF. skrev:
Att begära pengar för sveda och verk eller för att man ska lära chauffören eller transportföretaget i fråga en läxa, det har ingenting med det här att göra.
Fortsättningsvis om man är så rädd om sin gräsmatta och inte vill att flera bilar eller lastbilar ska komma upp på gräsmattan när dom vänder, då får du se till att avgränsa din fastighet så att detta inte är möjligt.
Jag personligen har råkat ut för samma sak och jag har betydligt bättre hand om min gräsmatta, klart att man blir sur... men för min del räckte det att få prata med chauffören och reda ut detta, han bad om ursäkt och bad att få återställa gräsmattan, vilket inte han behövde göra; räckte gott och väl med en förklaring från hans sida och en ursäkt.
Kostade mig någon säck jord och lite gräsfrön och typ 15 min av mitt liv. Men vad vet jag, jag var bara 28 år...
J JF. skrev:
J JF. skrev:
Maskintok skrev:vet inte jag.... tycker många anser man ska vara tyst och ta sönderkörningar..
Det håller jag inte med om...
Man äger ju fastigheten... Och även om det är lera där så ger inte det någon rätten att köra sönder min mark..
att anse detta är mest bara för att provocera, lägg av med det.
hjälper inte TS eller forumet framåt alls..
Vill folk göra ett konto för att finna vänner eller stöd, hjälp, mm så ska väl inte vi sitta och kasta dumheter över detta..
klart som fan TS ska ha någon krona av Bing.
Bing ska ha en klapp för att de tar på sig skulden, för det finns det många som skiter i..
Så satsa på 1000-2000kr och köp lite frö.
Lite sand, och gödning.. kratta om du inte har.
Resten lägger du på familjen och har det så bra så länge![]()
När PostNord genade över änden på vår häck hörde vi av oss och fick ett par hundra kronor i frimärken. Vi nöjde oss så. Det viktigaste var att göra dem medvetna om vad som hänt, så de får en chans till bättring. Det visade sig vara en ung, nyanställd tjej som kört ner häcken, och som antagligen ännu inte blivit kompis med den högerstyrda bilen. Häcken lagar sig själv på något år, och det är bättre att lära sig på en häck, än t.ex. en byggnad eller en person. Hon tyckte nog att det var tillräckligt jobbigt ändå, utan att vi skulle bråka mer. Antagligen blev det lite smårepor på bilen också. Det har hänt på min bil när jag varit lite väl optimistisk när jag backat med släp. 
Man gör som man vill... Men de som vill följa lagar och regler gör precis som TS.Svinpesten skrev:
Om man fått en skada på sin egendom då kan man ansöka om ersättning för materialvärdet och den kostnad det kostar att återställa det till ursprungligt skick. Kan man inte åtgärda detta själv är det alltså en kostnad för att ta dit en entreprenör som gör jobbet åt dig. Det är alltså orimligt att begära pengar för något som inte går att motivera.
Att begära pengar för sveda och verk eller för att man ska lära chauffören eller transportföretaget i fråga en läxa, det har ingenting med det här att göra.
Fortsättningsvis om man är så rädd om sin gräsmatta och inte vill att flera bilar eller lastbilar ska komma upp på gräsmattan när dom vänder, då får du se till att avgränsa din fastighet så att detta inte är möjligt.
Jag personligen har råkat ut för samma sak och jag har betydligt bättre hand om min gräsmatta, klart att man blir sur... men för min del räckte det att få prata med chauffören och reda ut detta, han bad om ursäkt och bad att få återställa gräsmattan, vilket inte han behövde göra; räckte gott och väl med en förklaring från hans sida och en ursäkt.
Kostade mig någon säck jord och lite gräsfrön och typ 15 min av mitt liv. Men vad vet jag, jag var bara 28 år...
använder sina rättigheter..
Kör någon sönder på min mark så får de stå för konsekvenserna.. oftast så är det jag själv eller så håller jag på med något när detta händer så då går det på ett ut att åtgärda...
Men händer det på gräsmattan då får de åtgärda...
Det som jag stör mig på är att många som svarar TS utgår från att skadeståndet ska ha ett straffvärde för Chauffören eller företaget. Det är något som förekommer i andra länder och då framförallt i USA, där man kan få miljonbelopp för att kaffet var för varmt hos MC Donalds eller producenten av en mikro inte tydlig varnade för att man inte kan torka husdjur i en mikrovågsugn.
Det är inte det svenska systemet. skadestånd är just ersättning för ekonomisk skada och inte straff. Möjligheten för skadestånd för sveda och värk är också väldigt begränsat.
Straffet får man av en domare (eller ibland polis/åklagare) och kan vara böter, samhällstjänst eller fängelse, och ger ingen extra ersättning för offret.
Själv tycker jag att det är bra med det svenska systemet, men man får tycka olika.
Men nu är det den rättspraxis vi har, och då får vi leva med det. Att då rekommendera TS (som många gjorde) att ta i med skadeståndet så att chauffören ler sig bete som folk är fel och (lag)vidrigt.
TS fråga var hur mycket skadestånd var rimligt, och vi är många som svarade att skadan om inte noll, då aldrig mer över 500kr.
Att han nu fick 1500kr är väl bra för honom, men är ändå inte en samhällsutveckling jag är glad för.
Det är inte det svenska systemet. skadestånd är just ersättning för ekonomisk skada och inte straff. Möjligheten för skadestånd för sveda och värk är också väldigt begränsat.
Straffet får man av en domare (eller ibland polis/åklagare) och kan vara böter, samhällstjänst eller fängelse, och ger ingen extra ersättning för offret.
Själv tycker jag att det är bra med det svenska systemet, men man får tycka olika.
Men nu är det den rättspraxis vi har, och då får vi leva med det. Att då rekommendera TS (som många gjorde) att ta i med skadeståndet så att chauffören ler sig bete som folk är fel och (lag)vidrigt.
TS fråga var hur mycket skadestånd var rimligt, och vi är många som svarade att skadan om inte noll, då aldrig mer över 500kr.
Att han nu fick 1500kr är väl bra för honom, men är ändå inte en samhällsutveckling jag är glad för.
Man ska särskilja på rätt och fel, faktiska kostnader och sina egna principer.Maskintok skrev:Man gör som man vill... Men de som vill följa lagar och regler gör precis som TS.
använder sina rättigheter..
Kör någon sönder på min mark så får de stå för konsekvenserna.. oftast så är det jag själv eller så håller jag på med något när detta händer så då går det på ett ut att åtgärda...
Men händer det på gräsmattan då får de åtgärda...
Det behövs inget material. Det finns redan där.
Hittar inte nernus originalinlägg. Jag tycker den oskadade delen av gräsmattan ser frisk och frodig ut. Alldeles för många klipper alldeles för kort och om den är nyklippt eller inte är ingen ursäkt för att köra sönder den.J JF. skrev:
Groblad med lite glest gräs mellan. Vilken gräsmatta är det du pratar om?F FGLIN skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
gräsmatta och väg...
Eller det som skulle ha varit det...
tills en timmerbil körde ner la av virke på gräsmattan och körde sönder vägen...
Men detta skulle jag enligt er ha svalt?
Kostade mellanskog 22.000 kr att åtgärda..
De få fall det inte fanns utrymme för att vända utan uppfart är väldigt enkla att räkna. De gånger jag använde någon uppfart var hos kund. Men vi skulle ju helst köra så nära som möjligt så kund slapp gå så långt (färdtjänst)harry73 skrev:
Att använda en uppfart när man vänder är en sak, och det tycker jag man kan göra, men blir det skador får man stå för det,
Att köra på någons gräsmatta ska man såklart inte göra, och är det en golfgreen, blir problemet större än när den ser ut som potatisåker men i båda fall är den ekonomiska skadan begränsad.
Här hamnade bilen några dm utanför asfalten och blev det lite lerigt i kanten. Det är inte helt samma sak. Ofta finns det ju en liten markremsa mellan asfalt och tomtgräns. För mig är det inte solklart att bilen gick över gränsen.
Känns som jag varit vid ett par tusen hushåll
Nu var du löjlig.R RoAd skrev:
Huvudämnet handlar om att en kass rattvändare körde in på någons tomt den inte ens hade ärende till.
Där fanns inte stolthet i den bilen.
Men om vi tar något mer seriöst exempel.
Jag kör in i din gamla slitna 240 och trycker till skärmen lite. Vad löjligt om du vill ha en ny skärm, den var ju ful redan från början så varför ska du ha pengar för det ?
Jag har själv råkat ut för något fån som kört ner en betongpelare men kunde inte ens meddela sitt misstag. Den var inte snygg, men jag hade velat få ersättning för att sätta fast den igen.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Jag har raderat inlägg som inte hjälper TS. Läs våra diskussionsregler 4.4. https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
/Moderator
/Moderator