harry73
L larka742 skrev:
Vi är nio sidor in på tråden och ingen har ens tänkt tanken
att lervällingen där det är som värst kanske tillhör vägområdet?
Jodå

harry73 harry73 skrev:
Ofta finns det ju en liten markremsa mellan asfalt och tomtgräns. För mig är det inte solklart att bilen gick över gränsen.

• Gilla
larka742
  • Laddar…
R
BELUGA_First_NEO_fuselage_loading_into_Beluga_from_HAM_to_TLS-1024x683.jpg

Goda nyheter. Det som behövs för att reparera gräsmattan håller nu på att lastas.
Listpris för en näve gräsfrö på Ahlsell är 995:- men tack vare mina kontakter fick jag den för 595:-. Efter ett symboliskt påslag betalar du som slutkund endast 895:-

• Haha
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Om TS hade tyckt att gräsmattor var viktiga så hade TS haft en gräsmatta, inte en övergiven gyttjepöl.
Nu har TS gyttjepöl fått ett litet spår i sig för att ett fordon råkade nudda en bit av den när det skulle vända pga ett misstag av en förare som alla redan dömt och vill straffa hårt. Och TS kräver ersättning för att få en fin gräsmatta för att gyttjepölen fick ett spår, trots att det inte fanns någon gräsmatta att tala om från början. Då är det läge med en liten reality check.

Även om man pratar om "uppsåt" och "vårdslöshet" när det gäller ett litet spår i en gyttjepöl så kan det behövas en liten reality check.

Det här måste vara något slags I-landsproblem på steroider.
Eller så är vi trötta på alla jävla chaufförer som fullständigt skiter i hur och var de kör och står för att de antingen är bekväma o lata eller helt enkelt skiter i andra.

• Gilla
1
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jodå
Men för han som har tomten kanske det är solklart, men det spelar väl ingen roll man kör INTE på det sättet, vet han inte var han har bilen på den metern så ska han int köra överhuvudtaget

• Gilla
1
  • Laddar…
För det första så ser du inte hela TS gräsmatta, bara en kant. För det andra så frågar TS vad som är rimligt att få i ersättning för att återställa skadan och då är det det vi ska svara på. Chaufförernas villkor hör inte hit och vill man tycka synd om dem så föreslår jag att man startar en egen tråd.

TS har ju berättat nu att ersättningen blev 1500 kr, så det är inte så mycket kvar att diskutera, eller hur? En väldigt rimlig summa tycker jag, för TS ska avsätta tid, skaffa jord och frö och göra jobbet. Alternativt anlita en trädgårdsfirma om TS inte har tid själv. Då kostar det mer än 1500 kr.

• Gilla
JJI och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jämförelsen med skadade bilar är endast relevant om de också återhämtar sig av sig själv, anser åtminstone jag.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
För det första så ser du inte hela TS gräsmatta, bara en kant. För det andra så frågar TS vad som är rimligt att få i ersättning för att återställa skadan och då är det det vi ska svara på. Chaufförernas villkor hör inte hit och vill man tycka synd om dem så föreslår jag att man startar en egen tråd.

TS har ju berättat nu att ersättningen blev 1500 kr, så det är inte så mycket kvar att diskutera, eller hur? En väldigt rimlig summa tycker jag, för TS ska avsätta tid, skaffa jord och frö och göra jobbet. Alternativt anlita en trädgårdsfirma om TS inte har tid själv. Då kostar det mer än 1500 kr.
Varför är alla inne på att så själv?
Jag skulle köpa gräsmatta på rulle, snabb färdig gräsmatta som ser ok ut.
1500 för att fixa själv med gräsmatta på rulle tycker jag är rimligt

Fairlane Fairlane skrev:
Jämförelsen med skadade bilar är endast relevant om de också återhämtar sig av sig själv, anser åtminstone jag.
Och spåren skulle fixa sig själva, har spår efter smart lastbilschaufför efter iaf 20 år för mig betydelselöst men du kanske skulle gått i spinn

Fairlane
K kortis skrev:
Och spåren skulle fixa sig själva, har spår efter smart lastbilschaufför efter iaf 20 år för mig betydelselöst men du kanske skulle gått i spinn
Är det kvar i 20 år är det nog värre än så där

M MrDizzy skrev:
Varför är alla inne på att så själv?
Jag skulle köpa gräsmatta på rulle, snabb färdig gräsmatta som ser ok ut.
1500 för att fixa själv med gräsmatta på rulle tycker jag är rimligt
Men du måste hämta jord o fylla i oxå o hyra kärra om du har dragkrok annars så får du beställa jord och sedan trycka till o jämna ut vattna o soppa sedan kan man lägga på frön el gräs

K kortis skrev:
Men du måste hämta jord o fylla i oxå o hyra kärra om du har dragkrok annars så får du beställa jord och sedan trycka till o jämna ut vattna o soppa sedan kan man lägga på frön el gräs
sant sant

Skämt åsido, att TS ringer in - kontaktar kundtjänst. Tar kanske 5 min via google.
Och... som det verkar reagerade Bring snabbt effektivt med en motfråga vad TS begärde.
Blev en ganska liten summa mot hur illa det kan vara när en flertonslastbil rattas funt på fel sätt.

Egentligen.
Textboksexempel. Enkelt, snabbt och rättvisa. Alla företag borde agera så.

Nästa gång - hoppas vi - kommer denna chaufför tänka till och INTE köra ned er brevlåda, eller backa över nån cykel på er uppfart eller... vilket kan bli betydligt mer dyrbart och komplicerat. Då kanske de knorrar om avdrag, inte betala hela kostnaden självrisk osv....

K kortis skrev:
Varför måste det hämtas jord? Fastnade det så mycket på lastbilens hjul? Ytan behöver jämnas till, sedan eventuellt lite frön.

Nej, ersättningen är inte rimlig. Hur mycket tid och pengar tror du att TS kommer att lägga på att återställa den ”gräsmattan”?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
harry73
K kortis skrev:
Tror du inte att en säck eller kanske två säckar med dressjord räcker? det kan man lasta bak på cykeln om det behövs. Har man bil går det utmärkt i bakluckan (eller på passagerarsätet).
Men egentligen har ingen jord försvunnit, så att jämna ut borde räcka ganska långt.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Nej, ersättningen är inte rimlig. Hur mycket tid och pengar tror du att TS kommer att lägga på att återställa den ”gräsmattan”?
Det är ju lite samma sak i alla "grannen sågade ner mina träd" trådar. Man brukar vilja få ersättning för att plantera tillbaka en 40-årig ek tillbaka, men när man får ersättningen resar man till Thailand eller bygger ut huset och accepterar att trädet är borta och fastigheten faktiskt ökade i värdet pga det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.