P
R RoAd skrev:
Att be om ersättning för att det blivit hjulspår i den lervällingen/ogräsplätten känns riktigt gnidet. Synd att bring redan gett med sig för det där hade du inte kommit någon vart med om du försökt kräva skadestånd.

Jag kan inte se att du har lidit någon ekonomisk skada att ersättas för. Det såg ut som skit innan, och det kommer att se lika skit ut igen om du bara låter det vara ett par veckor :)
Det hade varit intressant om en sådan chaufför råkat köra sönder mattan hos en lite mer avlägsen granne. 10 000 kvm tomt och den klipps nästan dagligen och är i närmast pedantiskt skick.
Jag vet att ägaren hade gått bärsärkagång.

Hade de kört in med något på min plätt på framsidan så hade de fått skicka hit trädgårdsanläggare, har lagt så mycket tid på att få den perfekt.

Även om den inte är perfekt så ska inte lastbilar/budbilar in på tomter de inte har något ärende till.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
D Dixies skrev:
Stadsbor är välkomna men glöm INTE att ta erat skräp med hem. Här kan man hitta Mc Donalds påsar längs vägen trots att det är 2 mil till närmsta Mc Donald.;)
Ja vi stadsbor är konstiga som kör 2 mil ut på landet för att slänga vårt skräp.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
P
C Cica skrev:
Ja vi stadsbor är konstiga som kör 2 mil ut på landet för att slänga vårt skräp.
Ja eller ca 30mil några gånger om året och kastar ut McDonalds och maxboxar mm...
helst vid påsk...
 
T torkelb skrev:
Många fåniga kommentarer här - som vanligt, tyvärr - för den som orsakar skada, ska naturligtvis gottgöra det. Jag hade valt ett belopp som svider; åtminstone hos den som ska godkänna utbetalningen. I bästa fall innebär det att företagets chaufförer i fortsättningen kör som det anstår en yrkesman.

Jag föreslår att du ger Bring två alternativ: Antingen ordnar Bring med återställandet av din gräsmatta eller så betalar de dig 3.000. Om de tror att en yrkesman tar mindre än 3.000 för jobbet så kan de anlita en sådan. Mycket enkelt. Du ska naturligtvis inte drabbas av jobb, tidsspillan eller utgifter pga av deras slarv eller inkompetens. Så enkelt är det.

Bring är ett stort företag med många tusen anställda och en omsättning på många miljarder.
Köra som en yrkesman? Nu blir jag rädd på riktigt :seenoevil:
 
harry73
Rkarlsson skrev:
Även om den inte är perfekt så ska inte lastbilar/budbilar in på tomter de inte har något ärende till.
Att använda en uppfart när man vänder är en sak, och det tycker jag man kan göra, men blir det skador får man stå för det,
Att köra på någons gräsmatta ska man såklart inte göra, och är det en golfgreen, blir problemet större än när den ser ut som potatisåker men i båda fall är den ekonomiska skadan begränsad.
Här hamnade bilen några dm utanför asfalten och blev det lite lerigt i kanten. Det är inte helt samma sak. Ofta finns det ju en liten markremsa mellan asfalt och tomtgräns. För mig är det inte solklart att bilen gick över gränsen.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Om det ser ut så där har han väl gått över gränsen, det har väl inget med vart tomtgräns går man gör helt enkelt inte sådär, man förstör inte var det än må vara
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
harry73
K kortis skrev:
det har väl inget med vart tomtgräns går man gör helt enkelt inte sådär, man förstör inte var det än må vara
Men är det kommunens mark, ska inte TS få ersättning
 
J JF. skrev:
Helt otroligt vad mycket lättirriterade människor det finns på ett och samma ställe.
De som tycker att det är fel att ställa ersättningsanspråk behöver inte kommentera det. Det var inte det jag efterfrågade i den här tråden.
Jag undrade vad som var en skälig ersättning, kan man inte svara på den frågan behöver man inte kasta ur sig en massa svammel om hur man själv hade handlat.

Nu är skadan reglerad och jag är nöjd.
Men nu var det ju så att du frågade om vad som var ett rimligt anspråk och många svarade ”noll kronor” med lite olika sätt att uttrycka det. Alltså gav de svar på din fråga, även om du inte tyckte om svaret.

Som några andra frågat: vad fick du?
 
J JF. skrev:
Hej,

Bring skulle leverera en försändelse till min granne och istället för att åka till en vändplats har de kört upp på min gräsmatta. Vilket resulterade i djupa hål i gräsmattan. Vad är en rimlig ersättning för en sådan skada?
en påse gräsfrön
 
R
Rkarlsson skrev:
Det hade varit intressant om en sådan chaufför råkat köra sönder mattan hos en lite mer avlägsen granne. 10 000 kvm tomt och den klipps nästan dagligen och är i närmast pedantiskt skick.
Jag vet att ägaren hade gått bärsärkagång.

Hade de kört in med något på min plätt på framsidan så hade de fått skicka hit trädgårdsanläggare, har lagt så mycket tid på att få den perfekt.

Även om den inte är perfekt så ska inte lastbilar/budbilar in på tomter de inte har något ärende till.
Nej, det är ju lika hypotetiskt som "tänk om han hade kört över ett spädbarn" eller "vad hade hänt om TS förvarat sin kristallservis där". Det som hände var att det blev hjulspår i en lerig röra av ogräs. Lycka till att bevisa den ekonomiska skadan du lidit av det.
 
Skumpe
Varför svarar ingen på TS fråga?

TS, jag tycker 1000 kr är rimligt. Det kommer de betala utan att tjafsa också vilket är ett plus.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
P
Skumpe Skumpe skrev:
Varför svarar ingen på TS fråga?

TS, jag tycker 1000 kr är rimligt. Det kommer de betala utan att tjafsa också vilket är ett plus.
Det var länge sedan jag svarade 1000 - 1500 kr på den...
 
J JF. skrev:
Hej,

Bring skulle leverera en försändelse till min granne och istället för att åka till en vändplats har de kört upp på min gräsmatta. Vilket resulterade i djupa hål i gräsmattan. Vad är en rimlig ersättning för en sådan skada?
Så många korkade och onödiga kommentarer som du fått på ditt inlägg. Säger mer om de som gjort inläggen än om något annat. Tycker du ska dra till med fem tusen spänn. Du skall hämta sand, hyra släp, lägga tid på det. Pluss lite sveda o värk.
 
  • Gilla
JJI och 2 till
  • Laddar…
P
T tank77 skrev:
Att kalla det en gräsmatta är ju ett skämt, nej vissa skäms inte över att försöka tillskansa sig pengar:mad:
Det är också en fråga om att göra Brings chaufförer medvetna om att de ska vara lite mer försiktiga. Storleken på summan pengar är kanske inte det viktigaste, men en markering om att chauffören gjorde fel är definitivt på sin plats. Om ingen säger ifrån kan det bli värre nästa gång någon råkar ut för något liknande.
Det handlar om solidaritet.

Förslaget om att be Bring att skänka pengar till någon passande välgörenhet tycker jag är bra.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
P
N nernu skrev:
Förstår inte riktigt. Du vårdar ju ändå inte gräsmattan så vad spelar det för roll?
"Det är så fult här så det gör inget om jag förstör mer" är ett av de mest korkade argumenten i världshistorien.
 
  • Gilla
quattro1 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.