A Abraham_E skrev:
Mitt största problem här är egentligen inte vad priset bör ligga på. Mitt problem är att föreningen inte visar någon helst transparens.

En del säger att det är ett stort jobb att visa detta. Vad är egentligen det stora jobbet? Kalkylen har ju styrelsen redan räknat på. Det är ingen avancerad matematik som sagt att dividera en investeringskostnad med antal år för avskrivningar + fasta avgifter. Då får man månadskostnaden.

För övrigt har styrelsen sagt att de har gjort ett påslag på kWh-avgiften. Hur stort påslaget är vägrar de redovisa. Min tanke är att de i slutändan vill tjäna pengar på oss som laddar och vill därför inte redovisa det.
Det tar minst en timme att förklara och diskutera och du kommer inte vara nöjd. Styrelsen vill slippa sådant i denna och andra frågor.

Å andra sidan riskerar styrelsen att du inte vill ge dem ansvarsfrihet eller stökar på en stämma. Därför borde de nog haft en stämma om frågan. Men de kanske haft upp detta på en stämma redan? Oavsett så har du inte så mkt makt som en ensam medlem.

priserna är lite höga men rimliga. Brfen bör dock passa sig så de inte gör vinst på förbrukningen, det kan bli en momsfråga då. Nya regler.

A Abraham_E skrev:
Oh ja. Ser fram emot årsstämman senare i år som blev uppskjutet pga. corona. Då får jag se om de är lika korta i sina svar som de är i mailen. ;-)
Varför inte skriva en motion till stämman om att tillhandahålla laddplatserna till självkostnadspris istället för med ett påslag? För att ge argument till varför stämman ska avslå motionen så måste de ju åtminstone motivera varför de gjort ett påslag.

Sitter själv i styrelsen i vår brf. Vi får lägga ganska mycket av vår fritid på styrelsearbetet till minimal eller ingen ersättning. Jag tycker själv att transparans är viktigt, men det kommer verkligen inte högst på att göra-listan..

T tompajo skrev:
När jag bodde i lägenhet satt jag med i styrelsen i några år och det första jag gjorde när jag gick med var att se till att hela styrelsearbetet blev helt transparent. Allt som vi gjorde la vi ut på nätet och jag kan säga att vi hade ytterst få problem med missnöjda lägenhetsinnehavare. Vi fick mycket beröm för vårt arbete. Jag är övertygad om att det var mindre arbete för oss att vara öppna än att inte vara det. Dessutom behövde vi inte gömma oss när vi gick runt i området som den tidigare styrelsen fick göra. Vågar man inte bli granskad när man har en sådan post ska man nog överväga att inte sitta med i en styrelse.
Det låter bra för er del att ni lyckas med att vara helt transparenta, men tyvärr tror jag att det finns många exempel på att det inte fungerar i praktiken. Hempularen gav exempel ovan. I många föreningar finns det enstaka personer eller grupper som är självutnämnda experter inom sitt område och kan driva detaljfrågor i all evighet. Det kan vara oerhört krävande för en styrelse och leda till svårigheter att få till nya styrelsemedlemmar. Därför tror jag själv på att det räcker att uppfylla de krav som finns och att styrelsens insatser i praktiken provas genom ansvarsfrihet och eventuellt omval snarare än att dra detaljer i långbänk.

A Abraham_E skrev:
Mitt största problem här är egentligen inte vad priset bör ligga på. Mitt problem är att föreningen inte visar någon helst transparens.

En del säger att det är ett stort jobb att visa detta. Vad är egentligen det stora jobbet? Kalkylen har ju styrelsen redan räknat på. Det är ingen avancerad matematik som sagt att dividera en investeringskostnad med antal år för avskrivningar + fasta avgifter. Då får man månadskostnaden.

För övrigt har styrelsen sagt att de har gjort ett påslag på kWh-avgiften. Hur stort påslaget är vägrar de redovisa. Min tanke är att de i slutändan vill tjäna pengar på oss som laddar och vill därför inte redovisa det.
A Abraham_E skrev:
Hej,

Parkeringen ingår i vår månadsavgift. För att få hyra en laddstolpe däremot så betalar man alltså 400kr/månad. BRF förening i Stockholm, Täby.
A Abraham_E skrev:
Hej,

Parkeringen ingår i vår månadsavgift. För att få hyra en laddstolpe däremot så betalar man alltså 400kr/månad. BRF förening i Stockholm, Täby.
A Abraham_E skrev:
Oh ja. Ser fram emot årsstämman senare i år som blev uppskjutet pga. corona. Då får jag se om de är lika korta i sina svar som de är i mailen. ;-)
När du skriver "att de i slutändan vill tjäna pengar på oss som laddar och vill därför inte redovisa det" så verkar det som att du tror att DE är något utöver vanliga medlemmar...? Det är ingen skillnad på personerna i en brf-styrelsen och boende-medlemmarna, det är ju ett krav att vara boende för att sitta med i styrelsen. Det bästa du kan göra för dig själv, styrelsen och resten av föreningen är att antigen gå med styrelsen så du lär dig hur mkt jobb och ansvar det innebär (som i slutändan inte ger speciellt extra mkt ekonomiskt, och framförallt inte från vad du anser vara för höga elpriser) eller att lyssna på vad alla här i forumet skriver och bara acceptera läget; alla är ju ganska ense om att du inte har rätt till underlaget eller att el-priset är speciellt högt. Alla pengar som föreningen "tjänar" (inte styrelsen eller DE som du kallar dem) går ju till alla medlemmar/boende för underhållsplan etc.

Det är ganska respektlöst av dig att bara tycka saker och inte respektera de regler som faktiskt finns bara för att DU tycker en viss sak så anser du att det är korrekt och alla ska anpassa sig och förstå dig, men inte tvärtom. Du skulle nog egentligen vara ett bra tillskott till styrelsen om du väl går med, så länge du ser till att lyssna och lära den första tiden och inse hur "trög-rott" just styrelse-arbetet i en Brf kan vara med tanke på att det ofta finns väldigt mkt tyckande hos de boende men lite kunskap och intresse för att första vad som faktiskt krävs.

Ta nu detta som konkret kritik och inget annat (finns nog med manliga Karen's i dessa dagar), men framförallt; ställ inte till en scen på årsstämman, vilket du verkar planerat!

Fortsatt trevlig dag!

• Gilla
Meriwether och 7 till
  • Laddar…
Nissens
A Abraham_E skrev:
Hej,

Bor i BRF som har nyligen installerat laddstolpar i föreningen för oss medlemmar. De har nyligen kommunicerat ut priset - ett pris som jag anser vara för högt för en BRF (på gränsen till kommersiella priser). 400kr/månad + 2 kr/kWh. Det är inte månadskostnaden jag reagerar på utan det är kWh-kostnaden jag reagerar på. Jag har därför bett föreningen om motivering till att man har ett högt påslag på kWh med nästan 30-40% gentemot andra jämförbara föreningar med laddstolpar. Jag har även försökt komma med förslag som att höja månadskostnaden till 500kr men sänka kWh-priset till vad vi annars betalar för normalt (1,3-1,5kr/kWh). Det är galet att det ska kosta 2kr/kWh att ladda hemma.

I mailkonversation med styrelsen så har jag bett om deras kalkyl och underlag för vad som motiverar denna kostnad men får bara som svar att det är dyrt och att beslutet är taget; ingen som helst transparens överhuvudtaget. Nu har de slutat svara. Vad kan jag göra mer? Jag vet inte heller vem det är som har skrivit mailen då de signerar mailet med bara "styrelsen".

Har styrelsen rätt att neka mig denna information?
Ja, självklart behöver de inte visa dig något beslutsunderlag. Styrelsen har medlemmarnas mandat att bestämma över investeringar och annat. Är det större investeringar så skall det tas upp på årsmöte. Vad skall du med beslutsunderlaget till? Du vet ju att beslutet är taget redan. Vill du påverka styrelsearbetet så får du förstås försöka bli invald där. :)

• Gilla
Hammarenmittitummen
  • Laddar…
Priset är orimligt högt.

Många föreningar tar antingen bara en fast avgift (tidigare för att komma runt regelverken för försäljning av el), eller en förhöjd rörlig kWh-avgift.

Att ta både och som i det här fallet är hutlöst.

Bara den fasta avgiften kommer att finanisera installationen av laddstolparna på kanske 3-5 år, efter det kommer den vara ren vinst för föreningen, utöver påslaget kanske 1:-/kWh efter fasta kostnader (fasta kostnader skall endast "belasta" laddplatserna i det fall man har fått ökade kostnader, t.ex. i form av höjd matning).

Räknar man med en normal körsträcka på 1500 mil/år (genomsnitt för personbilar) så kommer ditt pris landa på c:a 3.8:-/kWh, eller knappt 7:-/mil.

Hutlöst var ordet!

Antagligen är det som någon skrev ovan i tråden att operatören som styrelsen har lagt ut detta på håvar in vinsten, i annat fall kommer elbilisterna att finanisera föreningens övriga kostnader, det är kanske inte riktigt rättvist?

/fth

Låter som att styrelsen beslutat att den som vill utnyttja laddstolpen ska betala för investering och betala marknads pris för strömmen vilket inte är konstigt! Prylarna flyger ju inte dit gratis och varför ska övriga medlemmar subventioner visa medlemmars bilkörning. Helt och hållet rimlig anser jag!

//Calle

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
C CalleSpeed skrev:
Låter som att styrelsen beslutat att den som vill utnyttja laddstolpen ska betala för investering och betala marknads pris för strömmen vilket inte är konstigt! Prylarna flyger ju inte dit gratis och varför ska övriga medlemmar subventioner visa medlemmars bilkörning. Helt och hållet rimlig anser jag!

//Calle
Läs mitt svar ovan igen, investeringen kommer med nuvarande pris sannolikt vara betald på kanske 2-3 år, sedan är det en pengamaskin, varför skall elbilisterna finansiera föreningens övriga kostnader?

/fth

A Abraham_E skrev:
Den fasta kostnaden betalas ju redan av oss medlemmar i föreningen via månadsavgiften till föreningen. Varför ska vi betala ytterligare för den fasta avgiften via laddstationerna?
Den fasta kostnaden ökar i och med att man behöver ha en högre på huvudsäkringarna pågrund av elbilar, vi räknade på detta när jag satt som ordförande i en förening och kom till ungefär samma pris per kWh.

F fth skrev:
Läs mitt svar ovan igen, investeringen kommer med nuvarande pris sannolikt vara betald på kanske 2-3 år, sedan är det en pengamaskin, varför skall elbilisterna finansiera föreningens övriga kostnader?

/fth
Med den nämnda fasta avgiften på 4800kr per år så är det troligen aldrig en "pengamaskin". I denna avgiften så ska maskineriet installeras. Redan där har vi slukat flera års avgift. Sedan ska du underhålla den med service. För båda dessa avtal ska du upphandla och underhålla avtalet. Utöver det finns det fasta kostnader för fakturering och el-abonnemanget.

Så långt ifrån en vinstdrivande pengamaskin. Om det skulle vara så att det genereras ett överskott så får vi hoppas att styrelsen korrigera detta allt eftersom.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
C
F fth skrev:
sedan är det en pengamaskin
Pengamaskin är väl att ta i? Om jag förstår proportionerna rätt är storleksordningen några tior, kanske en hundralapp i veckan per plats?

C cpalm skrev:
Pengamaskin är väl att ta i? Om jag förstår proportionerna rätt är storleksordningen några tior, kanske en hundralapp i veckan per plats?
Elblister tenderar att köra fler mil per år än genomsnittet, men räknar vi med 1500 mil/år som är riksgenomsnittet för personbilar så kommer varje stolpe att generera drygt 10,000:- per år i intäkter, och förbruka c:a 2,700kWh.

Marginalkostnaden per kWh för föreningen kanske är 1-1.5:-/kWh, vilket ger 6000-7500:-/år i överskott till underhåll etc.

En laddplats bör inte kosta många kronor per år i underhåll, då har man gjort en dålig upphandling, resten är alltså ren vinst, om det är operatören eller föreningen som håvar in den är väl irrelevant, det borde iaf inte vara elbilisten som står för notan.

/fth

C
F fth skrev:
Marginalkostnaden per kWh för föreningen kanske är 1-1.5:-/kWh, vilket ger 6000-7500:-/år i överskott till underhåll etc.
Fast nu räknar du in den fasta kostnaden på 400 kr per månad, det var ju inte den som var problemet.
Den är nog inte tänkt att täcka elkostnaderna, utan för att täcka driftskostnaden och amortering på investeringen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Så långt ifrån en vinstdrivande pengamaskin. Om det skulle vara så att det genereras ett överskott så får vi hoppas att styrelsen korrigera detta allt eftersom.
Observera att priset per kWh som blir resultatet av fast + rörlig avgift i det här fallet är väsentligt högre än det pris som kommersiella aktörer som InCharge, e-on, Bee, etc för laddning "på stan".

Jag roade mig också med att ta fram priser för brf-installation från några operatörer, InCharge har t.ex. en färdig lösning som kostar 12,990:-/stolpe i installation, 37.5:-/stolpe i fast avgift, och ett påslag på 0.25:-/kWh, då ingår allt, installation, fakturering, underhåll etc. Om TS förening hade valt den lösningen istället, och satt en månadsavgift på 200:- för att finansiera installationen på 5 år, hade TS haft ett pris på c:a 2.30:-/kWh totalt, inklusive fast avgift.

Igen: detta är hutlöst, styrelsen har inte gjort en bra upphandling.

/fth

C cpalm skrev:
Fast nu räknar du in den fasta kostnaden på 400 kr per månad, det var ju inte den som var problemet. Den är nog inte tänkt att täcka elkostnaderna, utan för att täcka driftskostnaden och amortering på investeringen.
Den fasta kostnaden är i högsta grad ett problem, den utgör knappt hälften av kostnaden för TS, och är helt orimligt hög i förhållande till investering och driftkostnader. När föreningen dessutom gör ett påslag på elpriset på kanske 50-150% så blir det oskäligt.

Hur föreningen väljer att debitera medlemmarna, fast eller rörligt pris, är ju ointressant, det är totalt pris/kWh som är intressant. Elbilisterna skall givetvis betala för underhåll, och investeringen kanske måste räknas hem på 5-10 år, men allt utöver det är oskäligt.

Alla medlemmar i föreningen kommer ju dessutom sannolikt att gynnas av detta i form av ökade fastighetspriser, laddplats kommer snart att utgöra ett absolut krav vid köp av bostad.

/fth

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Nissens
F fth skrev:

/fth
Och hur vet du att de inte sänker avgiften när installationen är avskriven?

• Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.