63 852 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Lycka till och uppdatera oss gärna om det blir någon förändring! 
Abraham_E
2 kr kw/h är billigt. Med den energipolitik som Miljöpartiet driver med Vindkraft i spetsen så ska du vara lycklig över det priset.
Jag tror du glömmer bort den fasta avgiften som BRF har. Dom har säkert fått säkra upp till en större säkring som grädde på moset vilket gör elen ännu dyrare för BRF'n för att du ska kunna ladda din bil.
2 kr kw/h är billigt. Med den energipolitik som Miljöpartiet driver med Vindkraft i spetsen så ska du vara lycklig över det priset.
Jag tror du glömmer bort den fasta avgiften som BRF har. Dom har säkert fått säkra upp till en större säkring som grädde på moset vilket gör elen ännu dyrare för BRF'n för att du ska kunna ladda din bil.
Redigerat:
Jag tycker priset är ganska rimligt. När vi räknade elkostnader för el till båtplatser med alla kring kostnader i en förening jag är med i styrelsen kom vi fram till att elpriset är ca 1.6 per kWh. Sen tog vi lite höjd för en ökning av elpriset och kanske någon reparation så vi landade på 1.8 till våra medlemmar detta var hösten 2019.
Bor i Villa.A Abraham_E skrev:
Har tyvärr lite dyrt elavtal just nu, men bara elöverföring energiskatt och momsen på det hamnade på 1,44kr/kWh och detta är väl inget man kan förhandla om vad jag förstått, bara betala och vara glad...
Hur mycket går det åt att ladda bilen per månad då? 50 öre kanske inte gör så stor skillnad?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det där med andel av fasta kostnader är lite lurigt. I en villa där man inte behöver säkra upp för elbil tycker jag att det är rätt rimligt att inte räkna med den fasta kostnaden när man ser vad bilen kostar en. Men i en BRF kan man inte gärna hålla på och undanta den ena eller andra sortens nyttjande från att vara med och dela på de fasta kostnaderna. Så att laddpriset upplevs som högre i en BRF än i självägt är nog så som det bör vara.
Jag förstår. Att ladda exempelvis en 100kWh batteri (Tesla t.ex.) skulle kosta 200kr. Att ladda fullt med 1.5kr/kWh eller 2kr/kWh motsvarar en extra kostnad på 50kr per full laddning. I längden innebär det att den som laddar mycket betalar mer till föreningen än den som kör mindre.Zixten skrev:
Bor i Villa.
Har tyvärr lite dyrt elavtal just nu, men bara elöverföring energiskatt och momsen på det hamnade på 1,44kr/kWh och detta är väl inget man kan förhandla om vad jag förstått, bara betala och vara glad...
Hur mycket går det åt att ladda bilen per månad då? 50 öre kanske inte gör så stor skillnad?
Min förening har ju mer eller mindre sagt att de har lagt ett påslag på kWh-kostnaden. Vad påslaget är vägrar de berätta.
Mitt största problem här är egentligen inte vad priset bör ligga på. Mitt problem är att föreningen inte visar någon helst transparens.
En del säger att det är ett stort jobb att visa detta. Vad är egentligen det stora jobbet? Kalkylen har ju styrelsen redan räknat på. Det är ingen avancerad matematik som sagt att dividera en investeringskostnad med antal år för avskrivningar + fasta avgifter. Då får man månadskostnaden.
För övrigt har styrelsen sagt att de har gjort ett påslag på kWh-avgiften. Hur stort påslaget är vägrar de redovisa. Min tanke är att de i slutändan vill tjäna pengar på oss som laddar och vill därför inte redovisa det.
En del säger att det är ett stort jobb att visa detta. Vad är egentligen det stora jobbet? Kalkylen har ju styrelsen redan räknat på. Det är ingen avancerad matematik som sagt att dividera en investeringskostnad med antal år för avskrivningar + fasta avgifter. Då får man månadskostnaden.
För övrigt har styrelsen sagt att de har gjort ett påslag på kWh-avgiften. Hur stort påslaget är vägrar de redovisa. Min tanke är att de i slutändan vill tjäna pengar på oss som laddar och vill därför inte redovisa det.
Du har inget eget abonnemang? Det är föreningens, och du betalar bara rörlig avgift och det fasta ingår i månadsavgiften?A Abraham_E skrev:
Kanske påverkas den fasta avgiften av laddstolparna, det kan bli hög effekt vid vissa tidpunkter.
Hej,P Pin skrev:
Jag har ett abonnemang där jag betalar för både fasta och rörliga avgifter. Föreningen fakturerar inget för någon elförbrukning.
Det jag menade är att föreningens egna elkostnader för fastigheten som inte rör lägenheterna (både rörliga och fasta avgifter) så borde det ingå i månadsavgiften. Varför ska vi betala igen för den fasta kostnaden till föreningen bara för att man skulle hyra en laddstolpe? (Om jag nu förstod dig korrekt.
De har även valt en lösning CaCharge som gör att man inte behöva säkra upp så enormt mycket. Systemet har en egen lastbalasnering för att undvika effekttoppar.
Redigerat:
Det enda underlag styrelsen skickade var att de hade ett intressekoll for laddstolpar. Utifrån intresset tog de beslut att installera laddstationer. Det är det enda jag vet dessvärre. Mer vill inte föreningen berätta.P Pin skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Åter till din ursprungsfråga, styrelsen behöver inte dela denna information med dig och de orkar nog helt enkelt inte vara tillmötesgående och göra det ändå. Man kan givetvis tycka vad man vill om det men jag har själv varit ordförande i en BRF och man får tyvärr många frågor, tyckanden, ifrågasättanden och så vidare som ibland är vettiga och relevanta men ofta helt orimliga eller enbart ur en medlems perspektiv. Jag rekommenderar dig att söka till styrelsen, det är intressant att sätta sig in i detta arbete och du kommer ha möjlighet att påverka i de beslut som styrelsen fattar.
Ok jag tror jag förstår dig nu. Finns ju olika sätt att resonera på texA Abraham_E skrev:Hej,
Jag har ett abonnemang där jag betalar för både fasta och rörliga avgifter. Föreningen fakturerar inget för någon elförbrukning.
Det jag menade är att föreningens egna elkostnader (både rörliga och fasta avgifter) så borde det ingå i månadsavgiften. Varför ska vi betala igen för den fasta kostnaden till föreningen bara för att man skulle hyra en laddstolpe? (Om jag nu förstod dig korrekt.)
De har även valt en lösning CaCharge som gör att man inte behöva säkra upp så enormt mycket. Systemet har en egen lastbalasnering för att undvika effekttoppar.
1. Fasta avgiften är redan betald, extra förbrukning kostar bara den rörliga avgiften
2. Fasta avgiften ska fördelas jämnt, även på tillkommande förbrukning
Jag ögnade igenom CaCharge info, men det går inte att trolla fram mer effekt, bara fördela. Om alla ska ladda en urladdad Tesla samtidigt behövs full effekt till samtliga, samtidigt. Jag misstänker även att deras styrning stör bilarnas egen optimering av laddningen. Eftersom batteriet laddar ur snabbt från full laddning så laddas det sista baserat på när du tänker köra hemifrån. Om alla kör hemifrån ungefär samtidigt på morgonen finns inte mycket att göra. Kanske Ok om det är mest laddhybrider med relativt små batterier.
Möjligen är jag onödigt skeptisk, CaCharge borde ju ha referenser på att det faktiskt fungerar.