63 857 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Går utmärkt att ladda med 20 eller 25A också, om man verkligen har det behovet. Laddar min elbil som max kan ta 17kW med 3*8A (5,5kW) och min andra som max kan ta 3,6kW med 1*9A (2,1 kW). 20A huvudsäkringarna håller, lastvakt på värmepumpen och laddning nattetid när elen är som billigast. Bilarna är alltid laddade på morgonen. Lätt att ställa in strömstyrka efter behov.B Byggdjuret skrev:
Jag tror inte det är så många som är sugna på att åka hem från jobbet, lasta in fru och ungar för att sen behöva stanna vid en snabbladdare på halva vägen till landet (och hoppas att just den snabbladdaren är ledig då).F fth skrev:
Och glöm inte heller att snabbladdarna behöver få el från det underdimensionerade distributionsnätet (som kommer att ta 20-30 år att bygga ut).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 244 inlägg
Nej, men det är inte heller så många som har så lång pendlingssträcka att det i praktiken påverkar räckvidden heller.
Det går utmärkt att inte vilja ha en elbil, men den här typen av krystade argument förvånar alltid mig. Vad behöver bevisas?
Det går utmärkt att inte vilja ha en elbil, men den här typen av krystade argument förvånar alltid mig. Vad behöver bevisas?
Låt oss räkna lite, främst för att det är "kul".
Om man tar den lilla bilen typ min Zoe och min sambo som jobbar 55km bort då är 110km räckvid förbrukad när hon kommer "hem". Om man då laddar hemma medans man äter middag så får man ungefär 55km under en timmes laddning. Sedan har man 24 mil på sig till landet. Det kommer man ganska långt på. Skillnaden är att man "spar" ungefär 300:- i "bränslekostnad" med elbilen eller 600:- på en T&R.
Om man tar en Tesla typ 3 istället så och samma driftfall så kan man strunta i att ladda hemma och bara dra, käka på en väg resturang samtidigt som Teslan fyller på med 75 mil ytterligare för varje timme man käkar a 4:-/mil så med en middagspaus på en 45 minuter så kommer man 100 mil vilket är ca 10 timmars bilåkande. Med en liten 15min kiss/sträcka på benen paus då och då så kan man åka i motorvägsfart mellan snabbladdningsställena i hundratals mil.
Om man tar den lilla bilen typ min Zoe och min sambo som jobbar 55km bort då är 110km räckvid förbrukad när hon kommer "hem". Om man då laddar hemma medans man äter middag så får man ungefär 55km under en timmes laddning. Sedan har man 24 mil på sig till landet. Det kommer man ganska långt på. Skillnaden är att man "spar" ungefär 300:- i "bränslekostnad" med elbilen eller 600:- på en T&R.
Om man tar en Tesla typ 3 istället så och samma driftfall så kan man strunta i att ladda hemma och bara dra, käka på en väg resturang samtidigt som Teslan fyller på med 75 mil ytterligare för varje timme man käkar a 4:-/mil så med en middagspaus på en 45 minuter så kommer man 100 mil vilket är ca 10 timmars bilåkande. Med en liten 15min kiss/sträcka på benen paus då och då så kan man åka i motorvägsfart mellan snabbladdningsställena i hundratals mil.
Men det är glasklart att en resande säljare som har suttit i sin Tesla hela dagen och kommer hem till fru och barnen måste ta en rejäl paus vid en snabbladdare om dom skall långt. Men hur många sådana driftfall finns det egentligen...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Fast det blir inte max på ICA Maxi ändå. Ska man fixa det till jul så skulle man kanske behöva 50 kassor. Så varför gör man inte det? Det jag och många med mig förespråkar är att man ska kunna ladda så det räcker för det mesta. Jämförelsen med ICA MAxi haltar lite för folk är normalt nöjda om bilen är laddad nästa morgon. Sen finns det enstaka förare som behöver mer, men jag anser inte att det är rmlgit att alla ska betala så mycket mer för en persons skull. Att säkra av 3x16A till elstolparna, eller 3x20A räcker rätt långt. Att avsäkra 3x63A blir helt enkelt alldeles för dyrt.N Nerre skrev:Du har aldrig frågat dig varför ICA Maxi lägger pengar på att ha 10-12 kassor i kassalinjen när de oftast bara har en eller två öppna? Naturligtvis dimensionerar de för att klara topparna, när alla ska handla samtidigt. På samma sätt behöver man på ett rimligt sätt dimensionera för att en majoritet av elbilsförarna vill kunna ladda maxeffekt samtidigt.
För en stor majoritet skulle det fungera alldeles utmärkt. De som det inte fungerar för är de som kör väldigt mycket med tungt släp, som kör i områden där det är dåligt utbyggt med laddstationer, för de som inte kan ladda vare sig hemma eller på jobbet (men när det byggs så gnälls det på att det är för dåligt) och såklart för de som tycker att världen går under om de några gånger per år måste stanna på en snabbladdning. ATt det kallas fossilbilar är väl rätt rimligt= De allra flesta bilar som inte är elbilar kör på diesel eller bensin. Några kör E85, men även det innehåller ju bensin och några kör gas som ofta är fossil.N Nerre skrev:
Fast nu är det ju en tråd där TS redan köpt elbil och inte klagar på infrastrukturen, bara att det är lite dyrt att ladda hemma. Tror du TS vill ha mer effekt hemma till ett högre pris?N Nerre skrev:
Elbilar är fortfarande dyra i inköp jämfört med motsvarande fossilbilar, det är helt sant, skillnaden blir dock mindre och mindre, inom några få år kommer elbilar vara billigare även i inköp.G GargamelSE skrev:
De låga bränsle-, drift-, och underhållskostnaderna gör dock att en ”dyr” elbil redan idag ger en lägre totalkostnad, framför allt om man kör mycket och har möjlighet att ha bilen som förmånsbil, då förmånsbeskattningen är låg.
Som exempel så skulle en Volvo XC90 i standardutförande för mig bli 2-3000:- dyrare per månad än min Tesla Model X, en bil som är i en helt annan klass än Volvon på i stort sett alla punkter.
Definitivt inget ”nedköp i mina ögon
Det finns en väldigt bra hemsida där man kan räkna på totalkostnad för sitt bilägande med olika parametrar, den heter ”Tesla-kalkylen” men man kan alltså räkna på alla märken och modeller av bilar, el, såväl som fossiler:
https://www.teslakalkylen.com/dashboard
/fth
Förmånsbeskattningen är låååång från lågt på med tesla, runt 10000kr på den jag kollade på.F fth skrev:Elbilar är fortfarande dyra i inköp jämfört med motsvarande fossilbilar, det är helt sant, skillnaden blir dock mindre och mindre, inom några få år kommer elbilar vara billigare även i inköp.
De låga bränsle-, drift-, och underhållskostnaderna gör dock att en ”dyr” elbil redan idag ger en lägre totalkostnad, framför allt om man kör mycket och har möjlighet att ha bilen som förmånsbil, då förmånsbeskattningen är låg.
Som exempel så skulle en Volvo XC90 i standardutförande för mig bli 2-3000:- dyrare per månad än min Tesla Model X, en bil som är i en helt annan klass än Volvon på i stort sett alla punkter.
Det finns en väldigt bra hemsida där man kan räkna på totalkostnad för sitt bilägande med olika parametrar, den heter ”Tesla-kalkylen” men man kan alltså räkna på alla märken och modeller av bilar, el, såväl som fossiler:
[länk]
/fth
Gör beräkningar på hemsidan jag länkade till, du kommer nog att bli förvånad över resultatet.G GargamelSE skrev:
För mig blir alltså totalkostnaden väsentligt lägre med min Tesla än en Volvo.
En Model X kostar för övrigt c:a 400,000 mer än en XC90, inte 700,000:- som du skriver.
/fth
F fth skrev:Elbilar är fortfarande dyra i inköp jämfört med motsvarande fossilbilar, det är helt sant, skillnaden blir dock mindre och mindre, inom några få år kommer elbilar vara billigare även i inköp.
[länk]
/fth
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska dyrt, och då har jag idag en kia stinger..
P.S. Du har dock helt rätt i att just X ligger ”fel” i förmånsbeskattning, den ligger t.ex omotiverat högre än Model S, hur Skatteverket sätter dessa skatter är något av ett mysterium.G GargamelSE skrev:
/fth
x:en jag tittade på innan jag bestämde mig för att behålla stingern, skulle bli flera gånger dyraren än bilen jag har idag.F fth skrev:
förmån på nästan 10k, sedan månadsavgift på bilen på nästan 13k (och sedan ingestans att ladda hemme, men det är en annan fråga)
Länka gärna till din kalkyl, jag får helt andra (lägre) siffror med mina parametrar, som jag också vet stämmer med verkligheten eftersom jag har haft min X i snart fyra år. För att få den totalkostnaden med 0:- i försäkring etc så måste du ha valt helt andra förutsättningar än mig.G GargamelSE skrev:
/fth
Du kan få pdf:en jag fick av killen på tesla nacka.F fth skrev: