63 858 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Batteribilsevangelisterna brukar även påstå att det är gratis att köra batteribil.B Byggdjuret skrev:Det som är intressant när det elbils kramarna är att de ser inte nackdelarna. Utan accepterat dessa och säger det finns inga problem.
Det är svårt att diskutera med dessa eftersom de har vant sig att man måste göra si.
När det då kommer någon och förklarar att många som köper elbil vill att den ska Fungera som en vanlig bil.
Så de nackdelar ni tycker är okej är inte okej för andra.
Än så länge är inte el bilen ett alternativ för mig. För kort räckvidd och för dyra. Teslan är väl den bästa. Men jag lägger inte en knapp miljon på en bil.
Jag väl gärna ha ac'n igång på sommaren. Jag vill kunna köra 120kmh utan att inte kunna komma fram. Det är sådana saker som blir problem. Jag vill även kunna ha värme i bilen. Men med mina önskemål kommer jag inte långt. Jag måste dessutom vänta upp till 18h för att få fulladdat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Vem menar ni påstår något sådant?
Jag är övertygad om att det inom ett decennium eller så blir billigare med elbilar än bensin- eller dieselbilar över bilens livslängd. Oaktat subventioner.
Men trots den teknikoptimismen är det långt därifrån till att påstå att det inte kostar någonting.
Så vem hävdar det?
Jag är övertygad om att det inom ett decennium eller så blir billigare med elbilar än bensin- eller dieselbilar över bilens livslängd. Oaktat subventioner.
Men trots den teknikoptimismen är det långt därifrån till att påstå att det inte kostar någonting.
Så vem hävdar det?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är så här att vissa kan inte räkna.
Det är väl samma kategori som tjänar pengar när de. Pantar sina tomflaskor. Eller ett pris är nersatt så tjänar man pengar.
Jag betvivlar inte en sekund att det finns såna galningar.
Men dessa människor tillhör 90_talisterna... De kan inte tvätta själv utan mamma kommer och tvättar och städar. Om de bor hemma? Nä de bor i en lägenhet som pappa betalar.
Dessa vår framtids generation!
De kan absolut få för att det gratis
Det är väl samma kategori som tjänar pengar när de. Pantar sina tomflaskor. Eller ett pris är nersatt så tjänar man pengar.
Jag betvivlar inte en sekund att det finns såna galningar.
Men dessa människor tillhör 90_talisterna... De kan inte tvätta själv utan mamma kommer och tvättar och städar. Om de bor hemma? Nä de bor i en lägenhet som pappa betalar.
Dessa vår framtids generation!
De kan absolut få för att det gratis
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eftersom vi har några elbils fanatiker här
Jag tänkte på har ni Någon gång glömt att sätta sladden? När ni kommit hem?
Jag är övertygad om att jag skulle 9glömma det ibland.
Så handen på hjärtat....

Jag tänkte på har ni Någon gång glömt att sätta sladden? När ni kommit hem?
Jag är övertygad om att jag skulle 9glömma det ibland.
Så handen på hjärtat....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Jag kör laddhybrid sen fem år och nej, aldrig glömt. Dock har jag medvetet låtit bli någon gång (som på väg hem från landet, med laddaren i bagageluckan och varm hämtmat i bilen) och sen glömt att sätta i den efteråt, men det är ju en annan sorts glömska...
Precis. Eller som tvättstugetider. Men till skillnad mot tvättstugetider så går i det oftast inte att sätta upp en egen laddbox om man bor i BRF eller hyresrätt.F fth skrev:Och jag, som elbilist, är 100% övertygad om att detta inte kommer att vara ett reellt problem. Det kommer förstås alltid finnas utrymme för konflikter och missnöje, klagomål på för högt eller lågt pris, det kommer att förekomma grannar som klagar på hur/när/varför man laddar etc, men samma gäller ju gårdsstädning, färg på staket, eller vilken annan fråga som helst i en förening![]()
För de som bor i villa och är ensamma om sin laddning så kommer såklart problemet aldrig existera, problemet är som sagt var när man tvingas dela resurser med andra, som kanske inte visar hänsyn.
Får du drivmedel av arbetsgivaren så är det att se som en löneförmån. Det ska med andra ord beskattas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jo det kommer existera lika mycket med ditt exempel. Kommer man hem efter en 10-milaresa så krävs det 4-5 timmar med enfas 16 A att fylla upp och i ditt exempel skulle man ju bara hem och sen åka igen.N Nerre skrev:
Frågan kvarstår hur man ska dimensionera enligt dig. De flesta kan bara använda en fas, men några bilar kan använda 3-fas. Ska man skaffa ett elabonnemang som möjliggör 3fas 16 A på samtliga laddplatser konstant, trots att det aldrig kommer användas? Är det verkligen värt kostnaden?
Jag skulle nog påstå att exemplet är så ovanligt så den bilägaren får lösa laddningen på annat håll den dagen snarare än att alla konstant ska betala onödigt mycket.
Det heter OpenEVSE, och kan användas i installationer av alla storlekar, här är en beskrivning av ett hyfsat stort projekt på Caltech:M merbanan skrev:
https://store.openevse.com/blogs/ne...-54-80a-adaptive-charging-stations-at-caltech
/fth
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Bör man inte ställa krav på biltillverkarkarna när det gäller laddningen? Den tillverkaren som lägger ner lite pengar på laddningen kommer tjäna. Även om jag inte kommer längst men kan ladda snabbast i en normal villa. Alltså 16A 3 fas. Då ha en ordentlig hastighet. De behöver inte supercharge.
Rent tekniskt borde det inte vara några problem. Men så länge vi har bakåtsträvare som har sitt mantra det behövs inte så kommer inte mycket att hända.
Med tanke på att ökningen av elbilar är påtaglig så kommer förändring i användat ske. Mångt och mycket stämmer er enkla analys. Den kommer att fortsätta att stämma a. Men folk idag är stressade de har inte tid att vänta 12h.
Men det är ingen förlust att tänka om och anpassa sig.
Driver du ett företag måste du göra det hela tiden om du vill överleva.
Sluta vara bakåtsträvare.
Vi lever i en värld som hela tiden förändras. Där folk köper en telefon så fort det finns en ny bättre. Även om de Garanterat klarat sig bra med att en 3000kr telefon.
Likheten med er undersökning skulle säga samma sak. Men alla gör inte så. Det måste man ta rygg på. Om man inte anpassar sig till det så blir det kaos
Rent tekniskt borde det inte vara några problem. Men så länge vi har bakåtsträvare som har sitt mantra det behövs inte så kommer inte mycket att hända.
Med tanke på att ökningen av elbilar är påtaglig så kommer förändring i användat ske. Mångt och mycket stämmer er enkla analys. Den kommer att fortsätta att stämma a. Men folk idag är stressade de har inte tid att vänta 12h.
Vi lever i en värld som hela tiden förändras. Där folk köper en telefon så fort det finns en ny bättre. Även om de Garanterat klarat sig bra med att en 3000kr telefon.
Likheten med er undersökning skulle säga samma sak. Men alla gör inte så. Det måste man ta rygg på. Om man inte anpassar sig till det så blir det kaos
Jag håller med att man bör ställa krav på stöd för minst 16A trefas för AC-laddning, jag skulle själv aldrig köpa en bil som inte stöder det.B Byggdjuret skrev:Bör man inte ställa krav på biltillverkarkarna när det gäller laddningen? Den tillverkaren som lägger ner lite pengar på laddningen kommer tjäna. Även om jag inte kommer längst men kan ladda snabbast i en normal villa. Alltså 16A 3 fas. Då ha en ordentlig hastighet. De behöver inte supercharge.
Dina övriga funderingar om ”enkla analyser” och ”bakåtsträvare” tror jag dock kommer av att du fortfarande inte riktigt förstår hur det fungerar med elbil.
Jag kan garantera att ingen tillverkare kommer att ha stöd för >22kW AC under överskådlig tid, och extremt få kommer att ha stöd för >11kW, helt enkelt därför att behovet och efterfrågan inte finns.
Så här ser ”formeln” ut som hela branschen är helt enig om:
- Hemma-/destinationsladdning: AC <= 22kW
- Snabbladdning (främst på långresa): DC >= 100kW
/fth