Fairlane
Jo, det är en väg att gå, men problemet är väl att 3-fas till egnahem som vi har i Sverige är inte så utbrett i andra länder om jag förstått saken rätt, men jag kan ha fel.

Fairlane
Jag tycker det är lite ironiskt när folk som förespråkar fossilbilar för att man inte vill ändra sitt beteende det minsta kallar de som är intresserade av elbilar för bakåtsträvare. ;)

• Gilla
goerana och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är lite ironiskt när folk som förespråkar fossilbilar för att man inte vill ändra sitt beteende det minsta kallar de som är intresserade av elbilar för bakåtsträvare. ;)
Ja, det tyckte jag också var lite lustigt, inte minst med tanke på att hela argumentationen verkar vara att elbilar måste fungera som fossil-bilar, annars är det inget att ha. Det om något är väl bakåtsträvande?

Det är iofs något som man kanske måste uppleva för att uppskatta, när jag skaffade elbil var jag nog inte heller helt klar över hur laddning fungerar i praktiken.

Alla de ”problem” som elbils-skeptikerna i tråden tar upp kan jag dock med stor säkerhet säga inte är något som ens diskuteras i elbils-kretsar. Det finns t.ex flera trådar på TCS där man diskuterar om det egentligen är nödvändigt med trefas öht, dom allra flesta där anser att man egentligen skulle klara sig bra med bara enfas, men det är trevligt att ha möjligheten ibland.

/fth

• Gilla
kardborren och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog påstå att exemplet är så ovanligt så den bilägaren får lösa laddningen på annat håll den dagen snarare än att alla konstant ska betala onödigt mycket.
Du har aldrig frågat dig varför ICA Maxi lägger pengar på att ha 10-12 kassor i kassalinjen när de oftast bara har en eller två öppna? Naturligtvis dimensionerar de för att klara topparna, när alla ska handla samtidigt. På samma sätt behöver man på ett rimligt sätt dimensionera för att en majoritet av elbilsförarna vill kunna ladda maxeffekt samtidigt.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är ingen som "förespråkar" bränslebilar (det som är ironiskt är väl de som fortsätter kalla det fossilbilar när en förbränningsmotor mycket väl kan köras på förnybart bränsle), det vi säger är att elbilarna inte (ännu) är frälsningen för hela fordonsflottan, om ens för en majoritet.

Läser man vad som skrivs om elbilar så är det samma sak som kommer upp hela tiden: laddningsinfrastrukturen och effekttoppar.

De flesta vill inte ändra sitt beteende bara för att de skaffar elbil. Folk i gemen är förändringströga.

G
Fairlane Fairlane skrev:
Att gå över till batteribilar är defenitivt att bakåtsträva då batteribilen uppfanns runt 1834, och den första bensinmotorn uppfanns 1876..

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Okej snacka om stelbenta eller bara vägra förstå.
Vi får hoppas att utvecklingen av elbilar inte styrs av de ni pratar om.

N Nerre skrev:
Du har aldrig frågat dig varför ICA Maxi lägger pengar på att ha 10-12 kassor i kassalinjen när de oftast bara har en eller två öppna? Naturligtvis dimensionerar de för att klara topparna, när alla ska handla samtidigt. På samma sätt behöver man på ett rimligt sätt dimensionera för att en majoritet av elbilsförarna vill kunna ladda maxeffekt samtidigt.
Menar du att elproduktionen måste dimensioneras för att all använder så mycket el huvudsäkringen klarar också?

Det behövs definitivt inte. Majoriteten av ägarna behöver inte ha laddade bilar förrän nästa dag. Men en vettig styrning kan man ge hög effekt till de få som behöver det, medan övriga bilar laddas lite senare.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Menar du att elproduktionen måste dimensioneras för att all använder så mycket el huvudsäkringen klarar också?
Elproduktionen har aldrig varit nåt problem, problemet är distributionen.

Majoriteten av ägarna behöver inte ha laddade bilar förrän nästa dag. Men en vettig styrning kan man ge hög effekt till de få som behöver det, medan övriga bilar laddas lite senare.
Det du missar här är att det inte handlar om vardagstillfällen. Precis som i exemplet med ICA Maxi så handlar majoriteten utspritt över veckans dagar. Men inför storhelger ska alla alla storhandla samtidigt. Då behöver butiken ha kapacitet för det.

Elbilar och fossilbilar har olika fördelar och nackdelar. Än så länge så tycker jag att elbilarna "vinner" men jag har 3 fossilbilar som har gått från förstabilar till "vid behov bilar".

Så vad gäller snabbladdare (DC och hög effekt) så tvivlar jag på att det finns en enda sådan hemma hos någon privatperson i detta land (om det nu inte är ett hemmabygge av någon solcellsfanatiker med en gigantisk batteribank).

Det som finns är hemma-laddstationer som egentligen bara är en burk på stolpe/väggen som berättar för bilen hur mycket AC ström den kan och får konsumera och hur många faser som finns tillgängligt samt slår till en kontaktor och levererar anslutningen till elnätet om alla säkerhetsparametrar är uppfyllda.

Min/vår elbil en Zoe ZE40 är inkopplad på en 16A handske. Men då jag har feta huvudsäkringar 50A på den delen av fastighetens elavtal så kan jag om jag behöver "toppa-upp" mata på med 32A trefas under en begränsad tid <<1h utan att skjuta några säkringar eller skada kontakter eller ledningar. Men det kan ändå knappast kallas snabbladdning med bara 22kW laddningseffekt. Snabbladdning för mig är 400V DC och 125A (50kW) och uppåt till 750A (300kW) eller 800V DC och 375A (också 300kW).

Ja, elbil kräver ett något annorlunda användningsmönster jämfört med fossilbilar. Jag anser att nästa allt är bättre med elbilar än med fossilbilarna men det varierar beroende på var och ens användningsmönster. En Tesla typ X Long Range skulle göra att jag skulle kunna dumpa alla mina fossilbilar (utom min C303 men det är ju mera en entusiastbil). Men det ligger utanför min ekonomi. Troligen skulle den funka för >>95% av alla användare om det inte var det där med att kunna eller att inte kunna ladda "hemma" till låg kostnad och den höga inköpskostnaden som "kräver" att man kör mååååånga mil för att det skall gå att räkna hem affären...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Elbilar och fossilbilar har olika fördelar och nackdelar. Än så länge så tycker jag att elbilarna "vinner" men jag har 3 fossilbilar som har gått från förstabilar till "vid behov bilar".

Så vad gäller snabbladdare (DC och hög effekt) så tvivlar jag på att det finns en enda sådan hemma hos någon privatperson i detta land (om det nu inte är ett hemmabygge av någon solcellsfanatiker med en gigantisk batteribank).

Det som finns är hemma-laddstationer som egentligen bara är en burk på stolpe/väggen som berättar för bilen hur mycket AC ström den kan och får konsumera och hur många faser som finns tillgängligt samt slår till en kontaktor och levererar anslutningen till elnätet om alla säkerhetsparametrar är uppfyllda.

Min/vår elbil en Zoe ZE40 är inkopplad på en 16A handske. Men då jag har feta huvudsäkringar 50A på den delen av fastighetens elavtal så kan jag om jag behöver "toppa-upp" mata på med 32A trefas under en begränsad tid <<1h utan att skjuta några säkringar eller skada kontakter eller ledningar. Men det kan ändå knappast kallas snabbladdning med bara 22kW laddningseffekt. Snabbladdning för mig är 400V DC och 125A (50kW) och uppåt till 750A (300kW) eller 800V DC och 375A (också 300kW).

Ja, elbil kräver ett något annorlunda användningsmönster jämfört med fossilbilar. Jag anser att nästa allt är bättre med elbilar än med fossilbilarna men det varierar beroende på var och ens användningsmönster. En Tesla typ X Long Range skulle göra att jag skulle kunna dumpa alla mina fossilbilar (utom min C303 men det är ju mera en entusiastbil). Men det ligger utanför min ekonomi. Troligen skulle den funka för >>95% av alla användare om det inte var det där med att kunna eller att inte kunna ladda "hemma" till låg kostnad och den höga inköpskostnaden som "kräver" att man kör mååååånga mil för att det skall gå att räkna hem affären...
Du glömde att du måste säkra upp säkringen till 32a om du ska kunna få ut mer 16A

G
L Limpan4all skrev:
En Tesla typ X Long Range skulle göra att jag skulle kunna dumpa alla mina fossilbilar (utom min C303 men det är ju mera en entusiastbil). Men det ligger utanför min ekonomi. Troligen skulle den funka för >>95% av alla användare om det inte var det där med att kunna eller att inte kunna ladda "hemma" till låg kostnad och den höga inköpskostnaden som "kräver" att man kör mååååånga mil för att det skall gå att räkna hem affären...
Har du räknat på hur många år och 10-tusentals mil du kan åka för de extra 700tkr teslan kostar mot en vanligt bensinbil? Känns som ett nedköp.

B Byggdjuret skrev:
Du glömde att du måste säkra upp säkringen till 32A om du ska kunna få ut mer 16A
Nope, en trög 16A dized säkring kan lastas med nästan 162% i 60 minuter utan att lösa ut. Eller med 200% i drygt 10 minuter eller 300% i 10 sekunder.
Så delvis måste jag ge dig rätt, det funkar inte med 200% i 1h där kom jag ihåg fel.

N Nerre skrev:
Elproduktionen har aldrig varit nåt problem, problemet är distributionen.

Det du missar här är att det inte handlar om vardagstillfällen. Precis som i exemplet med ICA Maxi så handlar majoriteten utspritt över veckans dagar. Men inför storhelger ska alla alla storhandla samtidigt. Då behöver butiken ha kapacitet för det.
Absolut, och överfört på elbilar så är det snabbladdare som kliver in och tillhandahåller kapacitet vid toppar. Det kommer inte vara hemma-/destinationsladdning som löser problemet i ditt scenario, det finns iaf inget som tyder på det idag.

/fth

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
När jag gjorde jämförelsen med Tesla X så såg jag mera till funktionaliteten än mot prislappen. Självklart har du rätt i att en XC90 (som har sämre prestanda) eller motsvarande är billigare. Men då är det inte 700k som skiljer utan snarare 300k med 13:-/mil i skillnad på "bränsle" så hamnar man "bara" på 23 tusen mil vilket inte är särskilt mycket för denna typ av bil. Men det är klart om man bara kör 500-1500 mil per år så är det troligen korkat. Mina bruksbilar har alla gått över 30 tusen mil...

Sedan så kan vi kallt räkna med att det kommer mera vettigt prissatta bilar framgent. En "V90 AWD" med >>60 mil räckvidd och 150kW snabbladdning för runt 500k skulle definitivt ändra på mycket. 6-7 sekunder 0-100km/h räcker mer än väl, så Teslas extrema batterilösning verkar vara onödigt dyr (men det är läckert att kunna ta ut så mycket effekt). Det är troligen i detta perspektiv som Volvos sänkning av maxhastigheten till 180km/h skall ses. För att komma högre utan växellåda är svårt med en elbil. Så att klara >180km/h är onödigt kostnadsdrivande och tillför i princip inget för någon.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.