C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det till största delen är rena skrönor.
Mmm, men då tror du fel. Jag har själv hanterat det massor av gånger när föreningen fått lappar på kärlen att de inte tömts pga. vanligtvis överfullt eller felsortering. Och då jobbade vi ändå ständigt med att hålla en god nivå.

Särskilt knepigt är det förstås att konsekvensen blir att kärlen inte töms. Det bäddar ju, som du kanske inser, för total kaos om ingen styr upp det.

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
P Pontus juthstrand skrev:
Så fort man har slängt det i avfallsbehållaren, så är det kommunens. Ingen får röra detta avfall. TS, polisanmäl denna styrelsemedlem.
så om nån slänger nåt fel blir det BRF som får betala bötern då?

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Mmm, men då tror du fel. Jag har själv hanterat det massor av gånger när föreningen fått lappar på kärlen att de inte tömts pga. vanligtvis överfullt eller felsortering. Och då jobbade vi ändå ständigt med att hålla en god nivå.

Särskilt knepigt är det förstås att konsekvensen blir att kärlen inte töms. Det bäddar ju, som du kanske inser, för total kaos om ingen styr upp det.
Är det Uppsala kommun igen?

Claes Sörmland
M maria01 skrev:
så om nån slänger nåt fel blir det BRF som får betala bötern då?
Ja.

C
Nej, Stockholm.
Med sina typ 48 entreprenörer skall väl tilläggas.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nej, Stockholm.
Märkligt, aldrig haft ett problem här i Stockholms stad. Inga extra avgifter och inga problem med att entreprenörer skulle utvärdera innehåller i restavfallet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Men att ta ut avgifter för felsortering krävs lagstöd för. Och det får man alltså inte.
Menar du avgift från felande medlemmar till föreningen. Nej det går naturligtvis inte och det var inte så jag tolkade soppolis. Har sådana avgifter föreslagits i tråden har jag missat det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vill minnas att vi i Lund blev debiterade för felsortering.

Hade något stolpskott i ett intilliggande område som tyckte att det var för jobbigt att gå till sitt egna låsta soprum och istället slängde hos oss på vägen till bussen.
Problemet var att personen sket i vilken tunna det slängdes i utan tog bara första bästa med felsortering som resultat.

• Wow
dicliff
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det borde väl kunna lösas enkelt genom att kommunerna får fakturera varandra för skillnaden. Det måste väl vara miljövänligare att folk som renoverar sin sommarstuga tjugo mil hemifrån får slänga skräpet i den kommunen det produceras i i stället för att det ska transporteras "hem".
Så har vi det, kastar det vi behöver i respektive kommun och här ingår åvc i avgiften för sophantering i respektive kommun. Bara ta släpan och köra. Hade det kostat några kronor för att kasta hade jag även betalat det.

Märkligt, aldrig haft ett problem här i Stockholms stad.
I andra delar av landet kan det räcka med fem centimeter oigenomtränglig snöbarriär för att de inte ens ska lossas försöka tömma… Mycket märkligt att ett företag tömmer vissa kärl medan ett annat hävdar att det var helt omöjligt att tömma. Detta samma dag. 🤬

AKB kanske hade rätt i att stockholmare är smartare…

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
I andra delar av landet kan det räcka med fem centimeter oigenomtränglig snöbarriär för att de inte ens ska lossas försöka tömma… Mycket märkligt att ett företag tömmer vissa kärl medan ett annat hävdar att det var helt omöjligt att tömma. Detta samma dag. 🤬

AKB kanske hade rätt i att stockholmare är smartare…
När lata entreprenörer tar makten. De har ju inget att vinna på att utföra jobbet, de har allt att vinna på att fika och fakturera kommunen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P pegr skrev:
Håller på o tömma min lgh som Morsan bott i, bla har jag slängt hennes alla sjukhuspapper, nu har styrelsen skickat ett SMS där dom klagar över att jag kastat saker som inte är hushållssopor. Jag kastade dom pappren för jag VILL att dom ska brännas. Är detta verkligen ok att gå igenom andras sopor av en Styrelsemedlem? Det finns ingen sopsortering i området, ännu. Om ni har någon lagreferens att gå på så ange gärna den i detta fall.
Jag förstår inte varför du inte kan åka till en ÅVC med det du vill bli av med. Vanliga sopkärl är till för restavfall. Därmed absolut inte sagt att någon ska gå igenom dina sopor. Förmodligen beror beteendet på att det är gemensamma kärl och att debiteringen är viktbaserad. Ingen ursäkt men en förklaring.

RoTe
Är det unikt för Uppsala? Våra kärl rotas igenom och plockas dels ur och dels ges felsorteringsavgifter till föreningen.

Claes Sörmland
RoTe RoTe skrev:
Är det unikt för Uppsala? Våra kärl rotas igenom och plockas dels ur och dels ges felsorteringsavgifter till föreningen.
Ja det är nog inte utbrett. Uppsala och Lund är ju ökända för att de har lite för många klåfingriga kommunalpolitiker med lite för många cykelskjulsfrågor på sin lyra.

Välj nya politiker!

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D
Jag tror det till största delen är rena skrönor. Jag har hört sånt där här också men det är som regel bara prat som plockats upp och missförståtts från media. De som sprider dessa skrönor vill att det ska vara så, de drömmer om hårdare tag och lite mer DDR.
Nej det är inte skrönor.

Tex har du ett kärl för kompost och någon slänger hushållssopor där vägrar de att ta kärlet och efterlämnar en fin gul lapp att det ska sorteras, grannen brukar få dessa fina gula lappar då det finns sommargäster som tycker det är roligt att slänga sitt i andras kärl.

Själv betalade jag 200 kr för att registrera min egen kompost.
Är jag dum? Ja det är jag skulle bara hållit käften och köpt öl för pengarna.
Kommer säkert att kosta att avregistrera komposten också.

De nya sopreglerna är något de borde ta upp på Norrabrun, de är så man kan skratta ihjäl sig ända tills man får fakturan från kommunen.

Förr hade vi ETT kärl, nu har vi två. Helt i onödan och fått ett mejl där man frågar om man kanske ska gå ihop med grannen och spara 50 kr. Va?

Vi gör av med 2 "hushållssopor" under 5 veckor, resten är sorteras till återlämningstationer där de lämnas in.

Och den sista halva påsen riskerar jag 2 år sittande i Kumla för miljöbrott då jag smugglar avfall över kommungränser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.