75 260 läst ·
376 svar
75k läst
376 svar
BRF styrelsen letar bland sopor
Har funnits i typ 10 år mer vanligt.M maria01 skrev:
En del finare bilar som kom in var helt renplockade efter några veckor (typ Volvo V70 gasbil), bara en kaross utan dörrar i princip.
2020 gick ett fall till MÖD som gick på Naturvårdverkets linje.
Har länkat i annan tråd här. De sista självplockarna av typ 8 st stänger i år. Bara en i Helsingborg kvar nu tror jag.
Nu blir det några få delar som läggs på lager hos skrotarna o resten pressas direkt.
Förmodligen inte, men varför göra det omständigt för folk att slänga rätt? Det bygger ju också på att man har plats att lagra tills det är dags att "fylla ett släp". Bor man i en trång lägenhet med brist på förvaring kanske man vill åka och slänga en gammal stekpanna och en trasig pulka direkt i stället för att mellanlagra. Därav tycker jag det är idiotiskt av kommunerna att införa regler som "tio gratisbesök per år".A AndersS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Ett problem på en del ställen i Stockholmsområdet, och misstänker jag även på andra ställen där det är en blandning mellan små och stora kommuner, är att folk utnyttjar ÅVC som hör till en annan kommun än där de bor eftersom det är närmare. Då hamnar intäkten och utgiften i olika kommuner. Då försöker väl kommunen som bara får utgifter att motverka det på olika sätt.
Det borde väl kunna lösas enkelt genom att kommunerna får fakturera varandra för skillnaden. Det måste väl vara miljövänligare att folk som renoverar sin sommarstuga tjugo mil hemifrån får slänga skräpet i den kommunen det produceras i i stället för att det ska transporteras "hem".BirgitS skrev:
Ett problem på en del ställen i Stockholmsområdet, och misstänker jag även på andra ställen där det är en blandning mellan små och stora kommuner, är att folk utnyttjar ÅVC som hör till en annan kommun än där de bor eftersom det är närmare. Då hamnar intäkten och utgiften i olika kommuner. Då försöker väl kommunen som bara får utgifter att motverka det på olika sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Det är väl möjligt, om alla registreras och accepterar högre avfallskostnad för att hantera det. Men jag skulle kunna tänka mig att kommuner som har få "felaktiga besök" inte är så intresserade av höjda kostnader.B Bigfoot skrev:
I framtiden ska man ju sluta erbjuda tömning av restavfall på öarna i skärgården. Man ska åka till en "loop station" som ska ligga i närområdet ska bli intressant och se hur det fungerar rent praktisk med tanke på kommun gränser och sånt..
Jag förespår lättare sopkaos vid stationerna samt att miljövinsten blir noll för man måste bränna någon liter soppa för att ta sig dit och tillbaka..
Jag förespår lättare sopkaos vid stationerna samt att miljövinsten blir noll för man måste bränna någon liter soppa för att ta sig dit och tillbaka..
Sommarstugan har väl sophämtning och då är det ju "hemkommun" för den.B Bigfoot skrev:
Du får INTE transportera hushållsavfall från sommarstugekommunen till din fastbostadskommun, det ju det som är hela grejen med monopolet.