75 260 läst ·
376 svar
75k läst
376 svar
BRF styrelsen letar bland sopor
Första frågan är ju vilka mängder det handlar om. Såna här fall brukar handla om att någon påpekar det kränkande i ex sjukhuspapper, sen visar det sig att man slängt sängar, 5 års dagstidningar och reklam, stekpannor, cyklar och julgranen i "hushållsavfallet"...P pegr skrev:Håller på o tömma min lgh som Morsan bott i, bla har jag slängt hennes alla sjukhuspapper, nu har styrelsen skickat ett SMS där dom klagar över att jag kastat saker som inte är hushållssopor. Jag kastade dom pappren för jag VILL att dom ska brännas. Är detta verkligen ok att gå igenom andras sopor av en Styrelsemedlem? Det finns ingen sopsortering i området, ännu. Om ni har någon lagreferens att gå på så ange gärna den i detta fall.
Så om du klargör lite så kan folk säkert hjälpa bättre
börjat sent i din komun jag fick bötter för 20 år sen redan när ett aa batteri hade hamnat i min påseB Bitterhetsakademin skrev:Förmodligen säkrast att skaffa en dokumentförstörare och strimla alla känsliga papper. Jag förstår att det känns obehagligt och ett intrång i privatlivet. Här i kommunen har sophämtarna börjat inspektera villaägarnas soptunnor och utfärdat felsorteringsavgifter vilket är lagligt men som jag förstår juridiken har inte föreningen befogenhet att söka igenom avfallet.
Det låter småaktigt av kommunen att ge straffavgift för en sådan bagatell, folk blir i regel hatiska och jävlas tillbaka i en sådan situation.M maria01 skrev:
Här blir det varning vid första tillfället och först vid upprepade förseelser straffavgift.
Just stekpannan eller kastrullen i metallförpackningsinsamlingen är ju en klassiker. Har sett det så många gånger i soprummet.Tomtom79 skrev:
Första frågan är ju vilka mängder det handlar om. Såna här fall brukar handla om att någon påpekar det kränkande i ex sjukhuspapper, sen visar det sig att man slängt sängar, 5 års dagstidningar och reklam, stekpannor, cyklar och julgranen i "hushållsavfallet"...
Så om du klargör lite så kan folk säkert hjälpa bättre![]()
Nej några såna brott skulle jag inte begå, vet du vad! 😂 Men frågan om vem som äger avfallet efter det att fastighetsägaren tillfälligt samlat in det kvarstår? Men jag kan nog sova inatt även om vi inte reder ut det...Claes Sörmland skrev:
Just det där med ägande är något som skribenter på BH tycks bry sig väldigt mycket om medan lagstiftaren sällan explicit reglerar övergången av äganderätten. Istället reglerar man skyldigheter, t ex att kommunen har skyldighet att samla in visst hushållsavfall vid fastigheten och att fastighetsägare av flerbostadshusfastigheter har vissa skyldigheter att ordna med insamlingen till kommunen.Alfredo skrev:
Men om vi ska resonera gällande restavfall i flerbostadshus så blir det väl långsökt att hävda att bostadsrättsföreningen tar över ägandet av mitt restavfall när jag placerar det i soprummets avfallscontainer för att kommunen ska komma och hämta det senare i veckan.
Ja det är ju tämligen relevant när man diskuterar kring eventuellt brott när föreningen rotar i avfallet.Claes Sörmland skrev:
Jag kan tycka att det är minst lika långsökt att hävda att man fortfarande äger något efter det att man stoppat det i sopnedkastet.Claes Sörmland skrev:
Ok men då har ju ägandet gått över till kommunen som är den som samlar in avfallet.Alfredo skrev:
Om du skulle ångra dig och komma på att du i alla fall behövde den där grejen du slängde igår kväll, skulle du tycka att du nu måste kontakta kommunen för att få ta den ur restavfallscontainern? Du upplever ju att du inte äger den där den ligger där och väntar på sopgubbarna.
Mja, nu kanske det inte var det det handlar om i TS fall, men de flesta som varit involverade i förvaltning av bostadsfastigheter i BRF eller andra sammanhang är nog tråkigt nog medvetna om att det krävs kontinuerliga insatser för att styra upp avfallshanteringen inom fastigheten för att upprätthålla en rimlig nivå av ordning och reda och undvika stopp i hämtningen pga t.ex. överfulla kärl, felsortering och blockerade transportvägar.Claes Sörmland skrev:
Tro inte att kommunen och dess entreprenörer tar på sig att styra upp sådant.
Framförallt så genererar det en väldig massa känslostormar om småsaker skulle jag säga. Och skitsnack (pun intended!)C cpalm skrev:Mja, nu kanske det inte var det det handlar om i TS fall, men de flesta som varit involverade i förvaltning av bostadsfastigheter i BRF eller andra sammanhang är nog tråkigt nog medvetna om att det krävs kontinuerliga insatser för att styra upp avfallshanteringen inom fastigheten för att upprätthålla en rimlig nivå av ordning och reda och undvika stopp i hämtningen pga t.ex. överfulla kärl, felsortering och blockerade transportvägar.
Tro inte att kommunen och dess entreprenörer tar på sig att styra upp sådant.
Min erfarenhet är att de som känner mest är de som städar minst. Känner man så mycket så tar typiskt sett orättvisekänslorna över och hindrar en från att pragmatiskt lösa problemet.C cpalm skrev:
Men visst, kollektiva lösningar är alltid de mest utmanande och det finns alltid freeriders och olika åsikter om hur saker ska skötas. Olösligt problem, bara att kämpa på.
Eller så är det kanske så att du i den situationen känner situationen intuitivt som den är. Att det är din sak som du har slängt och att ägandet inte övergick till kommunen när du gick ned med påsen till sopbehållaren? Att det är helt oproblematiskt att du tar den från sopbehållaren.Alfredo skrev: