Personligen är jag av säkerhetsskäl skeptisk till att en bostadsrättsförening skall ackumulera väldigt stora belopp under väldigt lång tid. Det blir ett uppenbrat mål för kriminella. Där är alltså en verksamhet som "ingen vill styra", man får leta med ljus och lykta eftrer någon som kan tänka sig att sitta i styrelsen.

Finns där då en kassa med 50 - 100 milj, så blir det lätt för en kriminell att ta sig in, och lägga beslag på pengarna. Det handlar ju inte om en garantaerad förskingring, men det räcker ju om man har en verskamhet där det finns ex. 1% risk att någon plundrar den på 100 milj, så blir det jäkligt illa, och kanske framförallt för övriga ärliga men blåögda styrelseledamöter.

Jag har kolleger som bor i föreningar där det skett grova förskingringar fast, belopp på under miljonen. Det blir väldigt orevligt för alla. I ena fallet var det en nyinflyttad "företagare" som genast började en "skitsnackskampanj" mot sittaden styrelsen, han lyckades få den "inkompetente" ordföranden utbytt inom ett år, höjde sig själv till skyarna som smart affärsman, ungefär som D Trump... Och stal omgående strax under en miljon, fast med metoder som inte gick att strikt bevisa, dåliga upphandlingar är inget brott. Man fick nöja sig med att inte bevilja ansvarsfrihet, som drabbade även de övriga styrelsemedlemmarna. Men det gick aldrig att få tillbaka något.
 
  • Gilla
16386 och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om alternativet är att amortera måste du givetvis se det som att det är lånade pengar som sätts undan.
Ah, fattar. Då innebär det en viss förlust som jag inte tagit med i beräkningen, det kommer ju dra ner räntebesparingen en del.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
S Soul99 skrev:
Stambytet planerar att göras inom 5–7 år.
Det är en sak att det står i en underhållsplan men är det problem med vattenskador idag?
Det är ju onödigt att byta stammarna om nuvarande är täta överallt. Oftast gör man väl något åt stammarna först efter att man har haft några vattenläckor.

Det är också bra att jämföra kostnaden med stambyte med kostnaden för relining.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en sak att det står i en underhållsplan men är det problem med vattenskador idag?
Det är ju onödigt att byta stammarna om nuvarande är täta överallt. Oftast gör man väl något åt stammarna först efter att man har haft några vattenläckor.

Det är också bra att jämföra kostnaden med stambyte med kostnaden för relining.
Teknisk livslängd gick ut i 2023, därav tänker vi att det bör planeras till 2033 senast. Kommer självklart undersöka ordentligt och se hur stort behovet är när året närmar sig.
Vi har inte haft läckor hittills men vi vill ha förutsättningar för att kunna genomföra det när det väl behövs, utan att behöva chockhöja avgift/dra på sig massa underhållskostnader. 10 år efter tekniska livslänged gått ut känns som ett bra riktvärde att hålla sig till. Ser vi inget behov även 2033 är det bara att fortsätta amortera aggressivt annars.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om i gör stambyte till normala plaströr för avloppet och koppar för tappvattnet så kan man nog också räkna med 100 års avskrivningstid inför nästa stambyte. Plastavloppsrör är inte som gjutjärnsrör som börjar ätas upp via galvanisk korrosion från dag ett de sätts i drift. Kopparrör har en bevisad mycket god livslängd för tappvatten.
 
  • Gilla
z_bumbi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om i gör stambyte till normala plaströr för avloppet och koppar för tappvattnet så kan man nog också räkna med 100 års avskrivningstid inför nästa stambyte. Plastavloppsrör är inte som gjutjärnsrör som börjar ätas upp via galvanisk korrosion från dag ett de sätts i drift. Kopparrör har en bevisad mycket god livslängd för tappvatten.
Var det inte något med att plaströr inte får användas för stammar i flerfamiljshus pga. brandsäkerheten?
Men med relining får man plaströr inuti gjutjärnsrören.
S Soul99 skrev:
Teknisk livslängd gick ut i 2023, därav tänker vi att det bör planeras till 2033 senast. Kommer självklart undersöka ordentligt och se hur stort behovet är när året närmar sig.
Vi har inte haft läckor hittills men vi vill ha förutsättningar för att kunna genomföra det när det väl behövs, utan att behöva chockhöja avgift/dra på sig massa underhållskostnader. 10 år efter tekniska livslänged gått ut känns som ett bra riktvärde att hålla sig till. Ser vi inget behov även 2033 är det bara att fortsätta amortera aggressivt annars.
Det kan vara bra att filma och spola i informerande och förebyggande syfte.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om i gör stambyte till normala plaströr för avloppet och koppar för tappvattnet så kan man nog också räkna med 100 års avskrivningstid inför nästa stambyte. Plastavloppsrör är inte som gjutjärnsrör som börjar ätas upp via galvanisk korrosion från dag ett de sätts i drift. Kopparrör har en bevisad mycket god livslängd för tappvatten.
Var det inte något med att plaströr inte får användas för stammar i flerfamiljshus pga. brandsäkerheten?
Men med relining får man plaströr inuti gjutjärnsrören.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Var det inte något med att plaströr inte får användas för stammar i flerfamiljshus pga. brandsäkerheten?
Men med relining får man plaströr inuti gjutjärnsrören.
Ja, jag tror det var så i gamla regler. Men nu tycks det inte vara ett problem, den stora rörmokarfirman som sköter delstamsbytena i min BRF byter gjutjärn mot modern plast hela tiden. Jag har hört mig för om brandspridningsfrågan med dem och det är inte ett problem menar de. Mer vet jag inte.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, jag tror det var så i gamla regler. Men nu tycks det inte vara ett problem, den stora rörmokarfirman som sköter delstamsbytena i min BRF byter gjutjärn mot modern plast hela tiden. Jag har hört mig för om brandspridningsfrågan med dem och det är inte ett problem menar de. Mer vet jag inte.
Krilleman skriver om att man då t.ex. ska använda en massa brandstrypare: https://www.byggahus.se/forum/threa...n-liggande-avloppsstam-flerfamiljshus.163172/
Diverse prylar för brandtätning av avloppsrör: https://www.ahlsell.se/category/var...for-inomhusavlopp/brandtatning-for-avloppsror
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Krilleman skriver om att man då t.ex. ska använda en massa brandstrypare: [länk]
Diverse prylar för brandtätning av avloppsrör: [länk]
Det förklarar det säkert!

Skönt att man kan lämna gjutjärn även mellan lägenheterna.
 
Amortera. Så fort vår BRF har haft lite extra i kassan så är det någon som ska komma med någon dålig idé som bara kostar pengar till väldigt liten nytta för föreningen. Måste man ta lån för att finansiera sin dåliga idé så blir de oftast inte av.
 
  • Gilla
Förvaltare och 10 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Amortera. Så fort vår BRF har haft lite extra i kassan så är det någon som ska komma med någon dålig idé som bara kostar pengar till väldigt liten nytta för föreningen. Måste man ta lån för att finansiera sin dåliga idé så blir de oftast inte av.
Japp, har kommit fram till att det är säkrast i längden. Hoppas bara att ränteläget inte förvärras när stambytet väl ska genomföras.
 
C
S Soul99 skrev:
Hoppas bara att ränteläget inte förvärras när stambytet väl ska genomföras.
Det lär jämna ut sig i längden. Vad räknar ni med för amorteringstid för stambytet?
 
C cpalm skrev:
Det lär jämna ut sig i längden. Vad räknar ni med för amorteringstid för stambytet?
Vår förvaltare rekommendation är att att det amorteras i samma takt som det skrivs av från anläggningsregistret, 50 år i detta fall. Så det kommer nog jämna ut sig i längden men man vill ju helst undivka dålig ränta i början, när räntekostnader är som störst.
 
C
S Soul99 skrev:
Vår förvaltare rekommendation är att att det amorteras i samma takt som det skrivs av från anläggningsregistret, 50 år i detta fall.
Det låter rimligt. Är ränteläget ovanligt högt får man kanske kompensera med att amortera lite mindre för att undvika en "onödig" avgiftshöjning och "köra ikapp" senare när marginalerna är större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.