15 775 läst ·
72 svar
16k läst
72 svar
BRF kräver egen VVS firma för min renovering
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Visst är det så, men den här föreningen kräver att företaget är auktoriserat av (medlem i) Säker vatten vid ingrepp som berör föreningens vatten- och avloppsrör.Bicmac skrev:
Tror du att dom har laglig rätt att göra det?BirgitS skrev:
Så om föreningen skriver att lägenheten får endast målas om av Jotun certifierade målare tror du att man är tvungen att följa det eller får man måla om ytskikten själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Som framgår av tidigare inlägg i tråden har föreningen rätt att ställa villkor när man vill ändra något som ligger inom föreningens ansvarsområde, t.ex. vatten och avlopp. Väggarnas ytskikt tillhör inte föreningens ansvarsområde.Bicmac skrev:
Ja i bjälklaget och väggen stämmer detta väl, men efter det är TS fri att använda vilken VVSare hen anser sig få ett vettigt pris av..BirgitS skrev:
Det är väl bara TS som vet alla detaljer, men eftersom det gäller flytt av kök och badrum så kan föreningen ställa villkor. Det kan inte göras för enklare ingrepp, som att måla ytskikt. Om de villkor som ställs av föreningen inte accepteras kan TS gå till Hyresnämnden för ett avgörande.Bicmac skrev:
Ja så är det men har svårt att tro att föreningen kan ställa krav om att man enbart får använda deras VVS firma då den inte står som avtals part och skulle sätta hela saken i ett monopol som inte är praxis i vårt land.K klimt skrev:
Jag tror inte det.Bicmac skrev:
När TS gör åtgärder i bjälklag och i lägenhetsomgivande väggar så sker detta formellt utanför lägenheten. Här ansvarar föreningen (i praktiken styrelsen) för det yttre underhållet så i princip bestämmer styrelsen helt. Så långt verkar du vara med.
Men TS vill också ändra på saker inne i lägenheten, delar som TS ansvarar för. TS bestämmer själv hur detta ska utföras med undantag för de åtgärder som är tillståndspliktiga, främst VA och ventilation i detta fall. Även att flytta ett kök som åtgärd kan hävdas vara tillståndspliktigt. Tillstånd ges av styrelsen och kan förenas med villkor. D v s tillståndet gäller bara om man följer villkoren. Här har styrelsen tydligen ställt villkoret att använda en viss rörmokerifirma. Därmed är TS bunden av detta villkor för att utföra åtgärden inom ramen för tillståndet. Skyddet TS har mot att detta villkor är osakligt/oskäligt och därmed inte skulle ha ställts av styrelsen är att överklaga till hyresnämnden. Då får hyresnämnden ta ställning till oim styrelsens villkor ska vara gällande eller inte. Men tills dess är dessa villkor TS har att förhålla sig till.
För att justera mig, TS skriver ju i trådstart att tillståndet inte hade det villkoret jag uppgav. Istället har tillstånd getts av styrelsen att använda TS egen VVS-firma för det inre underhållet och ändringar i lägenheten. Därmed var jag ute och cyklade och missleddes av debatten. Beklagar.
TS kan följa tillståndet med de villkor som gavs:
TS kan följa tillståndet med de villkor som gavs:
Att en extern part, firman önskar pressa fram jobb är en fråga mellan den och styrelsen. Det har inte med TS att göra.R Roit skrev:
Du får väl helt enkelt kontakta styrelsen och meddela att rörmokerifirman inte önskar ta jobbet och begära att styrelsen godkänner att ditt rörmokeriföretag även drar VA utanför din lägenhet, alltså i bjälklag och lägenhetsomgivande väggar. Eller om styrelsen önskar att något annat företag gör det som faktiskt vill utföra arbetet.R Roit skrev:
Men du har väl läst tråden hoppas jag. Problemet gäller ju inte rör som är dragna i golv och väggar. Där är TS införstådd med att styrelsen kan kräva att en viss VVS-firma utför arbetet. Men nu kräver denna firma att få göra även övrigt VVS arbete. Alltså utanför ytskikten, vilket ju inte tillhör föreningen.BirgitS skrev:
Ja, så är det ju, men det blir svårt att byta plats på kök/badrum etc utan att dra nya rör i väggar och bjäklag, eller ska de nya gå synligt? Eller ska BRF:en föra bok på vilka lägenheter som i framtiden har VA etc som underhålls av resp innehavare?A AG A skrev:Jag förstår mig inte på folk. TS är ju införstådd med att stammar som går i väggar och bjälklag tillhör Brf, och att jobb med dessa utförs av Brf:s VVS-företag. Problemet är ju övrigt VVS-arbete.
Till TS: de försöker att blåsa dig. Den här andra VVS-firman som Brf skickat har ingenting med dina rör att göra. Där väggen/golvet slutar, slutar deras ansvar och rätt att ställa krav. Nu vet jag inte om du lyssnat med styrelsen, om även de säger att deras VVS-firma ska göra ALLT, eller om det enbart kommer från den VVS-firman. Men helt oavsett vem som säger det, så är det fel. Det är DIN bostad, och du gör vad du vill i den. Så länge du följer branschregler, så kan de inte kräva annat.
"Nä, du har Anderssons lägenhet, det var otur. De drog sitt själva ser du..."