15 455 läst ·
72 svar
15k läst
72 svar
BRF kräver egen VVS firma för min renovering
Sida 1 av 5
Hej,
Jag bor i en bostadsrättsförening där jag just nu håller på att flytta köket och bygga ett nytt badrum. Det innebär att både avlopp och vatten behöver dras om till det nya köket och badrummet.
Föreningen genomförde ett stambyte för några år sedan och har nu som krav att jag måste anlita samma VVS-firma som utförde stambytet, trots att mina egna hantverkare är auktoriserade enligt Säker Vatten. Föreningen (eller VVS-firman) menar att garantin på stammarna skulle påverkas eller brytas om min VVS-firma utför arbetet.
Vi kom överens om att föreningens VVS-firma endast skulle arbeta på de rör som tillhör föreningens stammar, medan min firma skulle ta hand om resterande installationer inne i lägenheten. Nu insisterar dock VVS-firman på att de ska utföra hela rördragningen, förutom inkoppling av badrumsutrustning.
Problemet är att föreningens VVS-firma tar nästan dubbelt så mycket betalt om inte trippla , både för arbete och material, jämfört med min egen firma.
Min fråga är:
Sorry för en lång text!
Jag bor i en bostadsrättsförening där jag just nu håller på att flytta köket och bygga ett nytt badrum. Det innebär att både avlopp och vatten behöver dras om till det nya köket och badrummet.
Föreningen genomförde ett stambyte för några år sedan och har nu som krav att jag måste anlita samma VVS-firma som utförde stambytet, trots att mina egna hantverkare är auktoriserade enligt Säker Vatten. Föreningen (eller VVS-firman) menar att garantin på stammarna skulle påverkas eller brytas om min VVS-firma utför arbetet.
Vi kom överens om att föreningens VVS-firma endast skulle arbeta på de rör som tillhör föreningens stammar, medan min firma skulle ta hand om resterande installationer inne i lägenheten. Nu insisterar dock VVS-firman på att de ska utföra hela rördragningen, förutom inkoppling av badrumsutrustning.
Problemet är att föreningens VVS-firma tar nästan dubbelt så mycket betalt om inte trippla , både för arbete och material, jämfört med min egen firma.
Min fråga är:
- Är det vanligt att en BRF ställer sådana krav?
- Vilka rättigheter har jag som bostadsrättsinnehavare i en sådan situation?
- Kan föreningen verkligen kräva att deras VVS-firma ska utföra allt arbete, även inne i min lägenhet, där jag står för kostnaden?
- Stämmer garantin enligt VVS firman?
Sorry för en lång text!
Rör som går i bjälklag ansvarar oftast föreningen för. Så dessa kan eventuellt föreningen ha på fötterna att kräva egen firma för men då borde det stå i stadgarna.
Just att det flyttas kök och badrum gör det hela lite mer komplext.
Just att det flyttas kök och badrum gör det hela lite mer komplext.
Det finns flera trådar på detta forum och andra platser angående flytt av kök och badrum som nog kan ge vägledning. En sådan flytt kräver föreningens tillstånd, och föreningen kan neka om det innebär ingrepp i föreningens stammar och ledningar. Föreningen kan ge villkor i sitt tillstånd. Det är rimligt att göra då föreningen har ansvaret för eventuella problem i framtiden. En avgörande fråga är vad som angetts i föreningens tillstånd för ombyggnaden. Att föreningen ställer villkor angående utförare för arbete på föreningens egendom är troligen ett krav som är rimligt. Det är mer tveksamt om föreningen kan ställa detta krav även för andra arbeten. De olika firmorna bör inte ha med detta att göra. Så en viktig fråga är vad föreningen angett i sitt tillstånd, det bör gälla oberoende av vad VVS-företag tycker.R Roit skrev:Hej,
Min fråga är:
- Är det vanligt att en BRF ställer sådana krav?
- Vilka rättigheter har jag som bostadsrättsinnehavare i en sådan situation?
- Kan föreningen verkligen kräva att deras VVS-firma ska utföra allt arbete, även inne i min lägenhet, där jag står för kostnaden?
- Stämmer garantin enligt VVS firman?
Sorry för en lång text!
Hej!M merbanan skrev:
Jag förstår. Jag har fått ett godkännande att flytta kök/badrum men kräver att jag använder samma VVS Firma som föreningen har anlitat. Jag var OK med att de börja dra om rören som är från föreningenstam och sedan tar min VVS firma över men tydligen vill inte föreningens vvs firma göra det.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
OM VVS firman som har givit garanti till föreningen hävdar att garantin påverkas om de inte får göra den här ändringen, så är föreningensa inställning rimlig, att kräva att garantin skall vara opåverkad av de ändringar du vill göra.
På första nivån så kan man ifrågasätta om det stämmer. MEN bevisbördan ligger på dig, att bevisa att förengen inte påverkas negativt av den ändring du vill göra. Så du måste isåfall överbevisa att VVS firman har fel. Det är i praktiken omöjligt utan att göra det till rättsak med lång fördröjning och skyhöga juristkostnader.
Sedan, den stora skillnaden i pris. Mest troligt är givetvis a firman bara vill göra en större vinst, de har genom garantivillkoren i praktiken monopol. MEN det kan även handla om hur de gör arbetet. Det räcker inte med att det görs av en firma med säkert vatten certifiering. Det bör dokumenteras, ritningar skall uppdateras osv. Dokumentationen om hur rören går skall vara lika bra efter ombyggnaden som innan. Och det kan vara skillnad på utförandet. rör skall inte bara vara täta, det kan behövas ljudisolering. Det bör redoviosas provtryckningsprotokoll osv. Det finns mycket som går utöver säkertvattencerifieringen. OM sedan den här firman verkligen gör så mycket mer än det strikt nödvändiga, kan ingen veta i förväg.
På första nivån så kan man ifrågasätta om det stämmer. MEN bevisbördan ligger på dig, att bevisa att förengen inte påverkas negativt av den ändring du vill göra. Så du måste isåfall överbevisa att VVS firman har fel. Det är i praktiken omöjligt utan att göra det till rättsak med lång fördröjning och skyhöga juristkostnader.
Sedan, den stora skillnaden i pris. Mest troligt är givetvis a firman bara vill göra en större vinst, de har genom garantivillkoren i praktiken monopol. MEN det kan även handla om hur de gör arbetet. Det räcker inte med att det görs av en firma med säkert vatten certifiering. Det bör dokumenteras, ritningar skall uppdateras osv. Dokumentationen om hur rören går skall vara lika bra efter ombyggnaden som innan. Och det kan vara skillnad på utförandet. rör skall inte bara vara täta, det kan behövas ljudisolering. Det bör redoviosas provtryckningsprotokoll osv. Det finns mycket som går utöver säkertvattencerifieringen. OM sedan den här firman verkligen gör så mycket mer än det strikt nödvändiga, kan ingen veta i förväg.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Har du förresten kollar "din firma", de påstår att de har säkertvatten cerifiering. Stämmer det? Det är väldigt vanligt med falska sådana påståenden. Du skall kunna kontrollera att inte bara firman är certifierad, även de som utför arbetet skall ha legitimation med certifiering (digital numera).
Ska och ska, det är inget krav.
Jag förstår mig inte på folk. TS är ju införstådd med att stammar som går i väggar och bjälklag tillhör Brf, och att jobb med dessa utförs av Brf:s VVS-företag. Problemet är ju övrigt VVS-arbete.
Till TS: de försöker att blåsa dig. Den här andra VVS-firman som Brf skickat har ingenting med dina rör att göra. Där väggen/golvet slutar, slutar deras ansvar och rätt att ställa krav. Nu vet jag inte om du lyssnat med styrelsen, om även de säger att deras VVS-firma ska göra ALLT, eller om det enbart kommer från den VVS-firman. Men helt oavsett vem som säger det, så är det fel. Det är DIN bostad, och du gör vad du vill i den. Så länge du följer branschregler, så kan de inte kräva annat.
Till TS: de försöker att blåsa dig. Den här andra VVS-firman som Brf skickat har ingenting med dina rör att göra. Där väggen/golvet slutar, slutar deras ansvar och rätt att ställa krav. Nu vet jag inte om du lyssnat med styrelsen, om även de säger att deras VVS-firma ska göra ALLT, eller om det enbart kommer från den VVS-firman. Men helt oavsett vem som säger det, så är det fel. Det är DIN bostad, och du gör vad du vill i den. Så länge du följer branschregler, så kan de inte kräva annat.
Ok. Som jag förstår det har du fått ett tillstånd med villkor. Du har två möjligheter.R Roit skrev:
1. Följ villkor i tillståndet.
2. Framför att villkoren är orimliga/felaktiga. Om föreningen inte ändrar sig kan du begära prövning i Hyresnämnden. Hur detta fungerar togs upp i en av de andra trådarna om köksflytt som nyligen fanns på detta forum. Vad jag vet finns det inget avgjort fall kring sådana villkor, så utgången är osäker, men du har skäl att hävda dina synpunkter. (Efter att ha läst nästa inlägg är en viktig fråga vad som gäller kring garantin för tidigare arbeten).
Den tredje möjligheten är att göra ombyggnaden utan att uppfylla villkoren. Det bör du undvika, troligen ger det föreningen möjlighet att tvinga dig att frånträda bostaden, i praktiken att du tvingas sälja.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Njaaa.. OM garantigivaren hävdar att deras garanti inte gäller fullt ut, om inte de får göra det här arbetet, så lider ju föreningen skada ifall arbetet görs av en annan firma. Denna skada uippstår oavsett om firman har rätt i att garantin påverkas. För OM en garantiskada uppstår senare så får föreningen strul med att hävda garanti. Även om de ev. får rätt efter domstolsprövning.A AG A skrev:Till TS: de försöker att blåsa dig. Den här andra VVS-firman som Brf skickat har ingenting med dina rör att göra. Där väggen/golvet slutar, slutar deras ansvar och rätt att ställa krav. Nu vet jag inte om du lyssnat med styrelsen, om även de säger att deras VVS-firma ska göra ALLT, eller om det enbart kommer från den VVS-firman. Men helt oavsett vem som säger det, så är det fel. Det är DIN bostad, och du gör vad du vill i den. Så länge du följer branschregler, så kan de inte kräva annat.
Och bevisbördan, att arbetet kan utföras utan att påverka garantin ligger på medlemmen.
Det är knappast rimligt att en firma kan skaffa sig ett monopol i föreningen genom att göra stambytet.
Exakt vad skulle en annan VVS firma kunna göra, som gör att en garanti inte längre kan hållas.H hempularen skrev:Njaaa.. OM garantigivaren hävdar att deras garanti inte gäller fullt ut, om inte de får göra det här arbetet, så lider ju föreningen skada ifall arbetet görs av en annan firma. Denna skada uippstår oavsett om firman har rätt i att garantin påverkas. För OM en garantiskada uppstår senare så får föreningen strul med att hävda garanti. Även om de ev. får rätt efter domstolsprövning.
Och bevisbördan, att arbetet kan utföras utan att påverka garantin ligger på medlemmen.
Endera så har garantigivaren lämnat ett undermåligt arbete som inte tål att användas på vanligt sätt.
Alternativt gör TS egna anlitade firma dåligt/felaktigt arbete. Men i sistnämnda fall gäller ju ändå aldrig en garanti.
Hur kan man koppla på sig på vatten och avlopp, så att det äventyrar garantigivarens säkerhet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
I så fall faller det på att föreningen gjorde en dålig upphandling. I avtal mellan företag/juridiska personer så är parterna väldigt fria att besluta om detaljer i avtalet.D Daniel 109 skrev:
I den här föreningen är villkoret att behörig rörmokare utför anslutningen mot det relineade avloppsröret efter att ha samtalat med (utbildats av) företaget som gjorde reliningen. Det är viktigt att det görs på ett visst sätt för att det ska bli tätt mellan det nya röret och det halvgamla epoxyröret inuti det gamla gjutjärnsröret.
Vill bara förtydliga en sak det är inte säkert vatten som varken har uppfunnit eller tar ansvar för enstak VVS kopplingar utan det gör tillverkaren och att vara en utbildad VVS montör duger gott till att följa säkert vattens anvisningar..BirgitS skrev:
I så fall faller det på att föreningen gjorde en dålig upphandling. I avtal mellan företag/juridiska personer så är parterna väldigt fria att besluta om detaljer i avtalet.
I den här föreningen är villkoret att behörig rörmokare utför anslutningen mot det relineade avloppsröret efter att ha samtalat med (utbildats av) företaget som gjorde reliningen. Det är viktigt att det görs på ett visst sätt för att det ska bli tätt mellan det nya röret och det halvgamla epoxyröret inuti det gamla gjutjärnsröret.
Vilken behörighet åsyftas?
Varför just den firman? Är det inte tekniken som använts man behöver kunskap om?
Varför just den firman? Är det inte tekniken som använts man behöver kunskap om?