Hur kan en BRF vara så här misskött?

"
Snart kan boende i fastigheten ”Kinesiska muren” bli av med både sin bostadsrätt samtidigt som man tvingas betala tillbaka sitt bolån.

En mardrömssituation för familjerna."

"– Två styrelsemedlemmar som bor i Stockholm ligger bakom. Det är de som har haft hand om ekonomin. Siffrorna såg bra ut. Men det vara bara en bubbla, säger han och fortsätter:"

"Den som köper en lägenhet i Brf Thomsons väg har inte en aning om hur stora lån föreningen har eller hur stor risk det är att föreningen går i konkurs – eftersom föreningen inte har lämnat någon årsredovisning sedan 2012."


https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/5GL3xe/skandalhuset-i-malmo-boenden-forlorar-lagenheterna
 
Redigerat:
Folk förstår inte vad dom köpt och inte heller sitt eget ansvar i det hela.

Då går man till Aftonbladet och gråter ut.

Bedrövlig situation för dom inblandade.... Men....
 
Stabilt att ett antal medlemmar ej betalt avgift på flera år...
 
Grundproblemet är som artikeln säger att ett företag som endast hyrt lägenheter kontrollerat 76% av rösterna.
Övriga medlemmar har inte haft något att säga till om. Givetvis borde de inte köpt in sig i den här föreningen från början.
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Vill verkligen se dokumentären :D (hoppas det görs en så småningom)

Verkar vara en riktig härva som kanske inte kan skyllas på de boende. Misslyckad ombildning från början? Verkar som sagt vara ett företag drivet av ekonomiska brottslingar som har egen majoritet och kan styra som de önskar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Killen i klippet på AB verkade ju händig men det lät ändå som att han trodde att han bodde i hyresrätt.

Oavsett så tror jag den absolut viktigaste punkten är att stadgarna medgav att en entitet kontrollerar föreningen. Om de som bor i en brf kan ta över styret så brukar de flesta problem kunna ordna upp sig. Brf Ida också i Malmö låg ju inte så bra till men nu verkar dom ha hamnat på rätt köl. Poängen är att om det eventuellt bränner till i plånboken så brukar folk ta sig till sans.

Så vad skulle man kunna göra om man var innehavare? Rent krasst så om man uttömt alla möjligheter att lyckas ta över föreningen så tror jag nog att alternativet att sluta betala avgiften är det individuellt bästa alternativet. Föreningen verkar ju inte vara så pass handlingskraftig att den skulle orka driva det till avhysning. En boende hade ju köpt för 550tkr. Efter 10 år bör ju hälften av detta vara intjänat.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Så vad skulle man kunna göra om man var innehavare? Rent krasst så om man uttömt alla möjligheter att lyckas ta över föreningen så tror jag nog att alternativet att sluta betala avgiften är det individuellt bästa alternativet. Föreningen verkar ju inte vara så pass handlingskraftig att den skulle orka driva det till avhysning. En boende hade ju köpt för 550tkr. Efter 10 år bör ju hälften av detta vara intjänat.
Nja :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tingsratten-haver-vrakningsbeslut-i-kinesiska-muren

Kontentan av hela historien är väl att en brf står och faller med sina medlemmar och att det är viktigt att veta vad man köper in sig i.
 
Det har inte lämnats in någon årsredovisning sedan 2012.
Ingen mäklare som reflekterat över detta?, måste ju vara en del lägenheter som sålts via mäklare?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det har inte lämnats in någon årsredovisning sedan 2012.
Ingen mäklare som reflekterat över detta?, måste ju vara en del lägenheter som sålts via mäklare?
Nu är jag inte alls insatt, men jag vet mycket väl området o även själva huset som kallas kinesiska muren.
Med tanke på var det ligger o vem som köper lägenhet där skulle jag inte bli förvånad om köparna inte har en aning om hur det går till när man köper o äger en lägenhet.
Säkert en del som köper en lägenhet o tror att det är en hyresrätt, o ännu mindre har en aning g om vad en brf är.
 
S Staffan-N skrev:
Nja :)
[länk]

Kontentan av hela historien är väl att en brf står och faller med sina medlemmar och att det är viktigt att veta vad man köper in sig i.
Oavsett om de tar en till tinget eller inte så är vägra betala delvis eller hela avgiften det enda påtryckningsmedel som finns kvar i en liknande situation. Föreningen har ju i detta fall bevisligen agerat oaktsamt varvid man som boende kan vara berättigad till nedsatt avgift.

Jag skulle även ha låtit föreningen drunkna i formalia samt kontinuerligt kallat till extrastämma via bolagsverket. Om man har tur hittar man någon sympatisk på bolagsverket som kan tänka sig att hålla stämma periodiskt på en för den sittande styrelsen obekväm tid. Till slut så kanske man lyckas få igenom en stadgeändring och kan ta kontroll över föreningen. Men i princip kräver ju detta att man med myndigheterna skall lyckas konspirera mot en föreningen. Högst tveksamt att någon på myndigheten skulle gå med på det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.