14 975 läst ·
53 svar
15k läst
53 svar
Bredda ett hus, förslag?
Tack!T Testarn skrev:
Har mest kopierat idag drygt 100år gamla typritningar. Samt kopierat detaljer, fönster och inredning från 20-tals hus inom en 3mils radie.
https://www.byggahus.se/forum/threa...h-4m-hoegt-garage.315001/page-15#post-4129552
Bilder från olika år. Takfönstren sattes in sist av allt på hela bygget, 4år efter byggstart.D datja skrev:
Dvs kort tid innan tiden för 5 år efter bygglovet gick ut och tid för slutbesked behövde ordnas.
Bilder tagna nu ikväll:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På ditt hus definitivt värt! Gissar att det höjde värdet betydligt mer än så. Vet inte riktigt om det är värt på vårat hus dock... 🤔 Det är 1,5 plans men vi behöver mer yta på botten. Får inte ihop det alls hur man lyckas med det för rimlig kostnad och snyggt.Huddingebo skrev:
Nej precis, förstår problemet.H HZL skrev:
Har man ett någorlunda stort hus från början så blir det knepigare att bygga ut och få det estetiskt bra.
Jag byggde ju i princip ett nytt hus och då blir det ju enklare.
Kan du förlänga befintligt?
ofta är det nog bättre med att köpa ett större husH HZL skrev:
Ja kanske generellt. Men vi har en tonåring i rullstol.. inte räknat på hur många kvadratmeter alla hennes hjälpmedel tar upp men gissar ett normalstort rum. Sen behöver man ju plats kunna röra sig runt med tex elrullstolen.RoTe skrev:
Imponerande.
hur blev planlösningen?
Ser ut som ett hus på huset. Hur mycket av de gamla ytterväggarna rev du?
hur blev planlösningen?
Ser ut som ett hus på huset. Hur mycket av de gamla ytterväggarna rev du?
Tack!M Markgubben skrev:
Det blev så bra som jag knappt vågade hoppas på.
Två av ytterväggarna från ursprungliga huset är kvar, plankstomme och 2,5m i tak/rumshöjd. Dock är fönster i de väggarna flyttade för att det estetiskt skulle bli bra/symetriskt.
De andra ursprungliga väggarna revs först när de nytllkommna ytorna gick att bebo, hade golv, element (200kg gjutjärn), el osv.
Planlösningen blev bra, klassiskt 20-tal. Kanske lite vält stort kök i förhållande till vardagsrummet och lite mindre vardagsrum än vad man hade valt om man byggt från noll. Väldigt lagom i övriga rum.
Men det är saker man får offra när man behöver någonstans att bo medan man bygger och bor/bygger i en del av Sverige där det omöjligt gör att hyra något billigt under tiden.
Hade aldrig ens i närheten haft råd att riva allt och bygga nytt och hyra medans jag byggde i lösvirke.
För mig var detta enda chansen att "få ett" normalstort hus utan enorma lån (som jag ändå varken hade fått eller velat ha)
Övervåningen är ju helt ny så där blir det ju precis som önskat.
Huddingebo skrev:
Jag breddade mitt hus 2m.
Från 6.5 till 8.5m.
Byggde en ny långsidegrund, reglade upp en ny bärande yttervägg och ställde på nya takstolar som var 2m "bredare".
Behöll gamla ytterdörren till dess utbyggnaden var isolerad och hade golv.
Gick ganska smidigt ändå. Bygglov och kommunens hantering osv löpte smidigt och problemfritt.
Iom bredare hus så är de nya takstolarna högre så nu ryms en hel våning där uppe.
Gick från sadeltak till mansardtak.
Jätte snygt. Jag bara undrar om du har någon detalje bild eller ritningar från bärande utevägg och foundation under. Jag vill att göra ungefär samma sak med kille som gör konstruktion ritningar är lite osäkert på foundation.Huddingebo skrev:
Kommer du i håg vem har gjort konstruktion ritningr för dig?
Hej!A Arshia43 skrev:
De nya bärande ytterväggarna är konstruerade enligt std idag. Stående 45x170 cc60. Foundation... grunden? Jag har en källargrund. Och den byggdes också ut. Byggdes på samma sätt som den befintliga grunden från 40-talet. Gjuten sula, uppmurad källarvägg. På den syll och en vanlig regelstomme.
Jag och bror gjorde konstruktionsritningarna själva i Google sketchup. Det de kräver ritningar på är egentligen inte så mycket. Mest bärande väggar, bjälklag, grunden och beräknade takstolar.
Man måste ha stenkoll på planbestämelserna innan man sätter igång och ritar. Och energiberäkningen... lite huvudvärk där men det gick till slut igenom.
De har ju skärp energikraven sedan 2018 så du behöver lite mer isolering idag, men det är ingen enorm utgift.
Alla bygglovsritningar ritade jag på A3 papper med vanlig stiftpenna.
Kan leta upp ritningarna imorgon om jag hittar de...
Är det någon speciell del du är osäker på?
Redigerat:
Huddingebo skrev:
Hej!
De nya bärande ytterväggarna är konstruerade enligt std idag. Stående 45x170 cc60. Foundation... grunden? Jag har en källargrund. Och den byggdes också ut. Byggdes på samma sätt som den befintliga grunden från 40-talet. Gjuten sula, uppmurad källarvägg. På den syll och en vanlig regelstomme.
Jag och bror gjorde konstruktionsritningarna själva i Google sketchup. Det de kräver ritningar på är egentligen inte så mycket. Mest bärande väggar, bjälklag, grunden och beräknade takstolar.
Man måste ha stenkoll på planbestämelserna innan man sätter igång och ritar. Och energiberäkningen... lite huvudvärk där men det gick till slut igenom.
De har ju skärp energikraven sedan 2018 så du behöver lite mer isolering idag, men det är ingen enorm utgift.
Alla bygglovsritningar ritade jag på A3 papper med vanlig stiftpenna.
Kan leta upp ritningarna imorgon om jag hittar de...
Är det någon speciell del du är osäker på?
Jag har ett hus från 50-talet med källare och vill bygga en tillbyggnad runt huset. Tillbyggnaden ska vara utan källare, ungefär på samma sätt som du har gjort.(eller du har byggd källare också?)Huddingebo skrev:
Den andra våningen hos oss är rak och byggs vägg i vägg med den befintliga byggnaden, vilket kanske är enklare än din lösning.
En arkitektfirma har tagit fram ritningar, vi har fått bygglov och har nu börjat arbeta med konstruktionsritningar. Huset ligger i Göteborg, men jag har anlitat ett företag i Stockholm för att ta fram konstruktionsritningarna.
De har föreslagit att ytterväggarna ska byggas med lecablock/cementblock, samma typ som du använde. Däremot verkar konstruktören lite osäker på vilken grundlösning som ska användas under blocken.
Hur har du gjort under cementblocken?
Är det en gjuten betongsula under blocken, eller är det en platta på mark som blocken står på?
Jag vet att man normalt inte kan ha en platta på mark direkt intill en källarvägg, eftersom det kan innebära extra belastning på källarväggen. Därför skulle jag gärna vilja se vilka detaljer du har använt, och om möjligt även dina konstruktionsritningar för grundläggningen av ytterväggen.
pris förslag som jag fått för att bygga källare var dyrt och därför tänker att skippa den.
Tack så mycket för hjälpen!
Det säkraste är alltid att bygga ut med samma grund som det befintliga huset har. Jag fegade och valde att göra så. Dvs en utbyggnad även av källaren som ju är under mark.
Men har man stabil mark så kanske en utbyggnad med platta på mark kan fungera... en del gör ju så.
Jag grävde ut runt halva huset, gjöt sulor på makadam. 50x25 sulor med armering. Ovanpå sulorna murade jag upp lecaväggar som blev de nya källarväggarna.
Kika på mina bilder tidigare i tråden.
Ovanpå detta vanliga regelstommar.
Vad är det för mark där huset står? Lera? Morän? Annat?
Men har man stabil mark så kanske en utbyggnad med platta på mark kan fungera... en del gör ju så.
Jag grävde ut runt halva huset, gjöt sulor på makadam. 50x25 sulor med armering. Ovanpå sulorna murade jag upp lecaväggar som blev de nya källarväggarna.
Kika på mina bilder tidigare i tråden.
Ovanpå detta vanliga regelstommar.
Vad är det för mark där huset står? Lera? Morän? Annat?