Byggnadsritning med sektioner A-A och B-B, visar mått och marknivåer för ett hus i sid- och frontvy, inklusive takvinkel och markeringar för berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundritning av småhus med måttangivelser, dilatationsfog och kontrefor markerade. Förklaring inkluderar material som betong och lättklinkerbetong.
Skapa konto
Byggteknisk ritning av en husgrund med detaljer som puts, droppplåt, dränering, bitumen, hålkäl, glidskikt och stål.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
A Arshia43 skrev:
Jag bara undrar om du har någon detalje bild eller ritningar från bärande utevägg och foundation under.
Se ovan

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det säkraste är alltid att bygga ut med samma grund som det befintliga huset har. Jag fegade och valde att göra så. Dvs en utbyggnad även av källaren som ju är under mark.
Men har man stabil mark så kanske en utbyggnad med platta på mark kan fungera... en del gör ju så.

Jag grävde ut runt halva huset, gjöt sulor på makadam. 50x25 sulor med armering. Ovanpå sulorna murade jag upp lecaväggar som blev de nya källarväggarna.
Kika på mina bilder tidigare i tråden.
Ovanpå detta vanliga regelstommar.
Vad är det för mark där huset står? Lera? Morän? Annat?
Huset ligger på berg, men vi har även lerjord, tror jag.
Priset jag fick för att bygga källare var väldigt högt. Jag fick en prishöjning på ca 700 000 kr bara för 30 kvm källare. Därför funderar vi på att inte bygga den nya källaren, utan istället bara ha en murad vägg runt den gamla källaren (jag vet inte om det ens är möjligt). Det är just den delen som vi känner oss osäkra kring.

Kan man ha ytterväggar men ingen golvisolering i en ny källare? Jag har hört att det finns många nya krav för källare, och att det kan bli dyrt att uppfylla allt.

I den nya källaren som du har byggt – lade du isolering och allt annat under plattan också?
Jag antar att med 10 cm isolering behöver man gräva djupare än den befintliga källaren.

På några ställen har du även byggt en ny vägg bredvid den gamla källarväggen. Varför gjorde du så?

Kanske du vill att hjälpa källare vägg att vara mer stabil?
Planritning av källare med markeringar för dilatationsfogar och kontreforer, dimensioner i millimeter.
Skapa konto

Om det är orimliga krav på att bygga källare så kan det kalla det för krypgrund. Den kan ju vara 2,5m hög invändigt. 😉

//AA

• Gilla
Arshia43
  • Laddar…
[bild][bild][bild]
Tack så mycket för ritningar,
På det område där du har byggt en ny vägg bredvid den gamla källarväggen:
Ska cementblocken (lecablocken) stå direkt på den gamla källarens grund? Är det godkänt? Ritning visar placering av nya cementblock bredvid gammal källarvägg, med fråga om korrekt grundläggning och väggdjup.
Skapa konto

Om jag inte bygger en ny källare – kan man då bygga en ny yttervägg med mindre djup än den befintliga källaren? Eller är det bättre att den nya väggen går lika djupt som den gamla källaren?

Vad kan vara den bästa lösningen för grunden när jag inte kan bygga en källare under den nya tillbyggnaden?

S saiter skrev:
Om det är orimliga krav på att bygga källare så kan det kalla det för krypgrund. Den kan ju vara 2,5m hög invändigt. 😉

//AA
Kan krypgrun har mindre högd än befintlig källaren? om det är med mindre högs ska inte skapa extra last för befintlig källare vägg?

Det finns inga krav på isolering av källare iom att det inte klassas som boyta, det är biyta. Du behöver inte isolera någonting alls. Finns bara krav på att den klarar av att bära upp huset. Min nytillkomna källardel har inte ens golv idag utan bara ett lager grus.
För mig var det bara ett säkert sätt att ordna grunden till utbyggnaden.
Dock lade jag 10cm isodrän på utsidan.

Det är ytterst liten del av nya källarväggen som ligger mot befintlig, kontreforerna som behövs för att väggen inte ska kalva inåt av marktrycket.

Faktum är att när det väl var uppgrävt så låg berget mer ytligt än jag anade. Så 90% av den nya källarväggen är murad på en sula som är gjuten direkt på berget, med inborrade rostfri dubb er i berget.

Du kan grundlägga grundare och skapa en krypgrund men du måste ju ändå ner till frostfritt djup eller ner till berg.

700000kr låter otroligt dyrt för 30m² källarmur. Ta in fler offerter.

Redigerat:
  • Gilla
Arshia43 och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:

//AA
Precis så gjorde jag!

Vi byggde ut huset i två väderstreck, så tillbyggnaden blev ett L runt befintligt hus. Vi ansåg att vi inte behövde mer källare, så tanken var att köra en låg krypgrund, eller fylla upp och gjuta en platta. Sen insåg jag att det skulle betyda att jag inte kunde komma åt att dränera runt befintlig källare senare, så vi bestämde oss för att gräva lika djupt som källaren, men gjuta en sula och bygga Thermomur...

Det jag ångrar är att vi byggde med 250-mur som är 5 cm cellplast på varje sida och inte 350 blocken som är dubbelt så mycket isolering... Men mina ritningar och beräkningar var gjorda med 250, så jag ville inte börja om när vi väl var igång...

Sen ville jag inte ha den nya väggen längs den gamla, så jag lämnade 50 cm som ett fack vid kontreforten. Det är ju helt ok i en krypgrund, inte lika praktiskt i en källare...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Huset jag hade i dalarna byggde vi ut -98.
Det var källare under huset, men på tillbyggnaden gjöts en grundsula ca 1,5 meter högre än källarens grund.
Gäller att inte gräva upp för djupt utan låta marken vara orörd. Den hade i vårt fall satt sig under 50 års tid.
På denna grundsula murades med betonghålsten (eller lecablock.)
Ett gammalt källarfönster blev ”lucka” in till krypgrunden under tillbyggnaden.

//AA

I Ingenjör Jesper skrev:
Precis så gjorde jag!

Vi byggde ut huset i två väderstreck, så tillbyggnaden blev ett L runt befintligt hus. Vi ansåg att vi inte behövde mer källare, så tanken var att köra en låg krypgrund, eller fylla upp och gjuta en platta. Sen insåg jag att det skulle betyda att jag inte kunde komma åt att dränera runt befintlig källare senare, så vi bestämde oss för att gräva lika djupt som källaren, men gjuta en sula och bygga Thermomur...

Det jag ångrar är att vi byggde med 250-mur som är 5 cm cellplast på varje sida och inte 350 blocken som är dubbelt så mycket isolering... Men mina ritningar och beräkningar var gjorda med 250, så jag ville inte börja om när vi väl var igång...

Sen ville jag inte ha den nya väggen längs den gamla, så jag lämnade 50 cm som ett fack vid kontreforten. Det är ju helt ok i en krypgrund, inte lika praktiskt i en källare...
Är det fortfarande stabilt efter några år? Jag hörde att det kan gå ner efter 5 år.

Det finns inga krav på isolering av källare iom att det inte klassas som boyta, det är biyta. Du behöver inte isolera någonting alls. Finns bara krav på att den klarar av att bära upp huset. Min nytillkomna källardel har inte ens golv idag utan bara ett lager grus.
För mig var det bara ett säkert sätt att ordna grunden till utbyggnaden.
Dock lade jag 10cm isodrän på utsidan.

Det är ytterst liten del av nya källarväggen som ligger mot befintlig, kontreforerna som behövs för att väggen inte ska kalva inåt av marktrycket.

Faktum är att när det väl var uppgrävt så låg berget mer ytligt än jag anade. Så 90% av den nya källarväggen är murad på en sula som är gjuten direkt på berget, med inborrade rostfri dubb er i berget.

Du kan grundlägga grundare och skapa en krypgrund men du måste ju ändå ner till frostfritt djup eller ner till berg.

700000kr låter otroligt dyrt för 30m² källarmur. Ta in fler offerter.
Då du tror du att jag kan ha krypgrund ( murvägg) för tillbygnad bredvid gamalt källare?
Och som @saiter kanske jag kan har murvägg och bara hål utan betong platta instält av dyr källare.?

De nya bygg regel påverka inte på den?
Kan jag bara ha ett håll utan isolering under huset?

• Gilla
saiter
  • Laddar…
A Arshia43 skrev:
Då du tror du att jag kan ha krypgrund ( murvägg) för tillbygnad bredvid gamalt källare?
Och som @saiter kanske jag kan har murvägg och bara hål utan betong platta instält av dyr källare.?

De nya bygg regel påverka inte på den?
Kan jag bara ha ett håll utan isolering under huset?
Ja absolut.
Det finns inga krav på energiprestanda för källare. Bara boytan kräver välisolerat osv.
Gjut sulor på makadam som är välpaddat, alternativt gjut på berg och mura upp väggarna i leca.
Ta reda på bara hur omfattande dränering tomten kräver.

Det blir ett perfekt utrymme för förvaring av grejer.
Vill man i framtiden isolera kan man ju göra det då.

Platta på mark är ju mest om man ska ordna boyta där nere.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
A Arshia43 skrev:
Är det fortfarande stabilt efter några år? Jag hörde att det kan gå ner efter 5 år.
Nu har det gått ganska precis 5 år sen vi började gjuta sulan. Jag har visserligen inte mätt det, men det finns inga tecken på sättningar... Är det ordentligt packat är det inget som ska sjunka! Vi grävde bara ner i mark som varit orörd i 70 år, fyllde ett lager 8/16, vibrerade det lite och sen gjöt sulan.

I Ingenjör Jesper skrev:
Nu har det gått ganska precis 5 år sen vi började gjuta sulan. Jag har visserligen inte mätt det, men det finns inga tecken på sättningar... Är det ordentligt packat är det inget som ska sjunka! Vi grävde bara ner i mark som varit orörd i 70 år, fyllde ett lager 8/16, vibrerade det lite och sen gjöt sulan.
hade du den bredvid gamalt källarevägg?

[bild][bild][bild]
firma som göra Konstruktion ritningar, har kommit med förslag att göra foundation på tillbygna bredvid källarevägg så
Konstruktionsritning visar betongplatta och glidskikt för grundläggning bredvid källarevägg.
Skapa konto
Vad tror du om det? Kan det bli bra? Konstruktionsfirma gillar det inte!!
Konstruktionsfirma vill göra platta på marken i mitten av källareväggen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.