Punkt 4 och 5: Den boxen som jag har har SCART och S-video ut från boxen så signalen omvandlas till analogt innan den kommer till TVn. Vad jag vet så har alla IP-TV leverantörer så idag.

Det finns boxar som har digitalt direkt ut, typ HDMI, men det kommer väl först när de skickar HDTV.

Jag beställde Telias digitaltv för en månad sedan. Den fungerade inte och efter påpekan kom en tekniker och konstaterade att digitalboxen var trasig redan vid leverans. Efter ett par veckors väntan kom en ny box och VILKEN KANONBILD! Helt utan störningar och snabb att byta kanal. Har tidigare kört Boxer men där hade vi störningar och dålig synk mellan bild och ljud. Jag är supernöjd.

Just nu har vi nätverkskabel mellan adsl-modemet och digitalboxen, och för att slippa den testade jag Netgear Homeplug XE104. Telia kräver 5 Mb/s och en XE104 ska klara 85 Mb/s, så det borde finnas marginal. Men det fungerade dåligt, med störningar på ljud och bild. Jag har nu luskat rätt på en produkt som är gjord för att överföra iptv, Zyxel PLA400. Den har precis lancerats och börjar säljas i Sverige i januari. Den följer en ny standard Homeplug AV, och den ska klara HD-tv överföring via elnätet. Det blir till att stå ut med kabeln fram till dess.

Det finn redan en homeplug som klarar 200mbps tror det är samma standard som du syftar på

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=81312&sid=1004170&SpaceCode=SectionTopOffer

Vi kör den med Canal Digitals ip-tv. Det funkar i stort sett bra. När vi bara hade två "pluggar" i nätet funkade det klockrent, men sen när vi skaffade en tredje för datorn, så fick man trixa lite. Jag har flyttat första "pluggen" till ett annat jack i källaren (där vi har inkommande fiber) och då funkar det bra igen.

Allt möjligt som stoppas in i elnätet verkar kunna påverka prestandan i dylika nät. Exempelvis hade vi problem när vi satt in en mobil-laddare i jacket bredvid en av pluggarna.

Den du hänvisar till har visserligen 200 Mbps, men den uppfyller inte Homeplug AV, som ska vara betydligt mer stabilt. Det finns bara ett fåtal produkter för Homeplug AV, men ingen av dom säljs ännu i Sverige.

Den du länkar till följer den konkurrerande standarden UPA. Jag talade med dom som säljer i Sverige, Aracta, och dom påstår att det ska fungera bra. Jag har beställt ett par på öppet köp. Återkommer.

Finnt.

Det är ju ett mycket intresant område så det ser jag fram emot med spänning

Jag har nu kört med Corinex Av200 tillsammans med Telia digital TV i ett dygn och inte sett en enda störning. Det verkar fungera helt suveränt. Det var bara att plugga in i uttagen. Ingen installation och inga inställningar var nödvändiga. Rekommenderas!

Trevligt. Till och med mycket trevlig med en "tryck in och kör" pryl som faktiskt också var tryck in och kör.

Jättekul att det fungerar bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.