Men inte är priset ett problem, 0:- kronor i engångskostnad ingen kostnad för de 3 första månaderna och ingen kortkostnad för första halvåret.
Sedan blir det 129:-/mån för baspaket och kortavgift 249:-/halvår.
Att STB inte är "standardiserad" har ingen betydelse som det ser ut idag då man ändå byter box efter avtalstid och man tecknar nytt kontrakt.
Har kört med Boxer sedan 2002 och har med detta upplägg två styck boxar som jag inte använder och den tredje fick jag med Telias IPTV dock utan kortmodul.
Avtalstider på 12-24mån är väl för gemene man inga problem, inte håller man på och byter om det är basutbudet man efterfrågar. Är man däremot ute efter vissa kanaler så finns det en logik i det. Kör basutbud i både Boxer och Telia IPTV vilket blir lite dyrare men det blir inte så många hundralappar/år och så hoppas jag att VideoOnDemand ska ta fart och ge lite bättre filmer, idag är det lite halvdana filmer för 25-50:-/dygnet.
Sedan blir det 129:-/mån för baspaket och kortavgift 249:-/halvår.
Att STB inte är "standardiserad" har ingen betydelse som det ser ut idag då man ändå byter box efter avtalstid och man tecknar nytt kontrakt.
Har kört med Boxer sedan 2002 och har med detta upplägg två styck boxar som jag inte använder och den tredje fick jag med Telias IPTV dock utan kortmodul.
Avtalstider på 12-24mån är väl för gemene man inga problem, inte håller man på och byter om det är basutbudet man efterfrågar. Är man däremot ute efter vissa kanaler så finns det en logik i det. Kör basutbud i både Boxer och Telia IPTV vilket blir lite dyrare men det blir inte så många hundralappar/år och så hoppas jag att VideoOnDemand ska ta fart och ge lite bättre filmer, idag är det lite halvdana filmer för 25-50:-/dygnet.
En möjlighet med IPTV (vilket inte är att säga att alla leverantörer erbjuder det) är att kunna se ett utsänt program efter att det har sänts. Tre dagar efter att programmet visades kan jag fortfarande se programmet via IPTV och jag kan spola framåt och bakåt och stoppa, pausa hur jag vill. Speciellt för småbarnsföräldrar är det otroligt praktiskt att kunna se programmet när barnen lagt sig, fast det egentligen sändes tidigt på kvällen!
Är det nån som vet vad Telia har för hastighet på deras fiber?
Vi får fiber rakt in i vårt nya hus o kommer använda det till både tv, tele och data!
Vi får fiber rakt in i vårt nya hus o kommer använda det till både tv, tele och data!
Om du får ditt hus/lägenhet anslutet med fiber, (t.ex. från Telia) så har "hastighet" lite olika betydelse. Du har en hastighet med vilken trafiken skickas och så har du mängen data du kan skicka/ta emot. Du kan t.ex. få en fiberanslutning som skickar med 100Mbit/s (fysisk hastighet) men endast köra 10Mbit/s (användbar kapacitet) för internetsurf. Sedan kan du t.ex. beställa IPTV och den trafiken som i sin tur nyttjar ytterligare x Mbit/s av den fysiska hastigheten. Det är här upp till varje BB-leverantör att välja hur man tekniskt realiserar sina tjänster och vilka kapaciteter du kan beställa på din fiberanslutning.
Det skall tilläggas att när Telia skickar IP-TV på en 10/10 Mb/s fiber så utnyttjar den inget av de 10 Mb/s som finns för data trafik.
D.v.s tittar man på en kanal som skickar 5 Mb/s samt surfar på nätet med 10 Mb/s så strömmar det data med 15 Mb/s genom fibern.
Har man därimot 100 Mb/s så är det max vad man skickar i fibern och man får då inte ut 100 Mb/s (bara 95) om man tittar på en tv-kanal.
Jag antar att även andra leverantörer gör detta.
En annan viktig sak om man väljer 100/100 Mb/s lina så är det svårt att kunna använda alla 100Mb/s om man inte kopplar sin dator direkt vid fibern. Detta p.g.a att de flesta routrar och switchar för hemmabruk inte klarar av att skicka konstant 100 Mb/s under längre tider. Vi pratar om tider mindre än en sekund.
Jag hade detta problem själv. Jag löste det genom att köpa en: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316920
Den ger iallafall 90 Mb/s.
D.v.s tittar man på en kanal som skickar 5 Mb/s samt surfar på nätet med 10 Mb/s så strömmar det data med 15 Mb/s genom fibern.
Har man därimot 100 Mb/s så är det max vad man skickar i fibern och man får då inte ut 100 Mb/s (bara 95) om man tittar på en tv-kanal.
Jag antar att även andra leverantörer gör detta.
En annan viktig sak om man väljer 100/100 Mb/s lina så är det svårt att kunna använda alla 100Mb/s om man inte kopplar sin dator direkt vid fibern. Detta p.g.a att de flesta routrar och switchar för hemmabruk inte klarar av att skicka konstant 100 Mb/s under längre tider. Vi pratar om tider mindre än en sekund.
Jag hade detta problem själv. Jag löste det genom att köpa en: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316920
Den ger iallafall 90 Mb/s.
Tack för svaren!
Vi kommer att använda oss av nätverkslösningen Lex com home i vårt hus
Vad klarar den för hastigheter?
Vi kommer att använda oss av nätverkslösningen Lex com home i vårt hus
Vad klarar den för hastigheter?
Nätverket är ett 100 Mb/s nätverk men deras switch är ganska dålig så den kommer bara upp i ca. 50 Mb/s. Iallafall den som jag testade. Vad jag har gjort är att jag har satt upp egna switchar som är snabbare.
Om du skall ha IP-TV så behöver du ha två switchar om du vill ha en brandvägg. IP-TV lådan måste ligga utanför brandväggen och sedan vill du antagligen ha alla andra saker innanför. Alltså två switchar, en utanför och en innanför.
Det går också bra att ha en kombinerad brandvägg och switch (typ Gaming Routern ovan) samt ytterligare switch. Så slipper man så många lådor.
Om du skall ha IP-TV så behöver du ha två switchar om du vill ha en brandvägg. IP-TV lådan måste ligga utanför brandväggen och sedan vill du antagligen ha alla andra saker innanför. Alltså två switchar, en utanför och en innanför.
Det går också bra att ha en kombinerad brandvägg och switch (typ Gaming Routern ovan) samt ytterligare switch. Så slipper man så många lådor.
Ville ju inte ha en med Wlan, och sen har inte D-Link i tex. USA slutat sälja dgl-4100'an utan den säljer fortfarande som smör "over there" :-/. WLAN äro utav ondo! 
Men jag köpte en från dustinhome, tillsammans med 2st switchar, 1st 10/100/1000 & 1st 10/100, olika för data & tv.
Men jag köpte en från dustinhome, tillsammans med 2st switchar, 1st 10/100/1000 & 1st 10/100, olika för data & tv.
Så länge den har gigabit-switch gör det mig inget om jag får en WLAN-nod "på köpet". Har en jobb-laptop med WLAN så nästa år kan jag jobba från trädgårn ;D
Apropå trådlöst så läste jag nåt om att wireless HDMI är på gång. Det verkar ju onekligen smutt (om man nu får samma signalkvalitet som med kabel).
Apropå trådlöst så läste jag nåt om att wireless HDMI är på gång. Det verkar ju onekligen smutt (om man nu får samma signalkvalitet som med kabel).